Perheessä puolella lapsista ruskeat silmät, puolella siniset...
Voiko olla sama isä ja äiti?
Kommentit (20)
Vanhempien silmät ovat väriltään Rs ja Rs. Lapsi voi olla Rs (ruskeat silmät), RR (ruskeat silmät) tai ss ( siniset silmät). Ruskeat silmät lapsella todennäköisempi, mutta sininen myös mahdollinen.
neljällä siniset kuten äidillä ja nuorimmalla ruskeat kuten isällä. Muuten kaikilla vahva yhdennäköisyys isään:-)
on dominoiva ominaisuus, sinisilmäisyys resessiivinen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dominoiva_ominaisuus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Resessiivinen_ominaisuus
Esim. Isäni äiti on sinisilmäinen ja isänisäni ruskeasilmäinen. Isäni on sinisilmäinen ja hänen veljensä ruskeasilmäinen. Setäni toisella lapsella on siniset silmät ja toisella ruskeat (äiti sinisilmäinen). Kummassakaan tapauksessa ei ole mitään syytä epäillä, etteivätkö vanhemmat olisi samoja.
Joskus on käynyt kuulemma jopa niin, että sinisilmäiset ovat saaneet ruskeasilmäisen lapsen. Tämä on toki harvinaista. Biologia on monimutkaista eikä aina yhtä suoraviivaista kuin koulukirjoissa opetetaan.
silmien värin periytymisestä. Todellisuudessa se on paljon monimutkaisempi ja vaihtoehtojakin on useampia.
Vanhempien silmät ovat väriltään Rs ja Rs. Lapsi voi olla Rs (ruskeat silmät), RR (ruskeat silmät) tai ss ( siniset silmät). Ruskeat silmät lapsella todennäköisempi, mutta sininen myös mahdollinen.
Meidän perheessä on kolme lasta, yksi ruskeasilmäinen, yksi jolla on vihreän-ruskean-harmaat, ja yksi jolla on siniharmaat silmät :D
Ja kaikki samoista vanhemmista, mulla on siniharmaat, ja miehellä ruskeat.
olen vain jostain lukenut että ruskea vahvempi..
että jos saa sekä ruskeasilmäisyyden geenin että sinisilmäisyyden geenin (= Rs), niin silmien väriksi tulee ruskea. Johan se tässä ketjussa selitettiin miten silmien värin periytyminen menee yksinkertaistetussa mallissa. Todellisuudessahan periytyminen on monimutkaisempaa...
että kun mummillani on ruskeat silmät, äidillä ja isälläni sen sijaan siniset, olisin silti voinut saada ruskeat silmät. Omalla miehelläni on siniharmaat silmät, hänen siskollaan on sellaiset sameanvihreät (harmaasinivihreät, jossa keltaisia pilkkuja) ja molemmilla vanhemmilla vaaleansiniset silmät. Sain kuulla, että lapsistamme olisi voinut tulla jopa ruskeasilmäisiä. Uskomatonta! Aiemmin en tiennyt sen olevan mahdollista, ja olisin kyllä miettinyt takuulla vauvan vaihtuneen laitoksella..
Itsellänikin on 50/50 mahdollisuus saada ruskeasilmäisiä lapsia. Ja sitten on vielä mahdollista, että EYCL2-geeni ei toimi ollenkaan, jolloin ruskeasilmäisyys voi hypätä sukupolven yli
molemmat vanhempani ovata ruskeasilmäisiä ja minulla on vihreät silmät.
on puolella lapsista ruskeat silmät ja puolella vihreät :)
Minulla on ruskeat silmät ja miehelläni vihreät.
Voiko kaikki lapset olla minun, vai onkohan osalla eri äiti ;)
Meidän perheessä on kolme lasta, yksi ruskeasilmäinen, yksi jolla on vihreän-ruskean-harmaat, ja yksi jolla on siniharmaat silmät :D
Ja kaikki samoista vanhemmista, mulla on siniharmaat, ja miehellä ruskeat.[/i
Meillä on lapsilla samanlailla silmien värit, minä olen ruskeasilmäinen (äitini siniharmaa, isäni ruskea) ja miehelläni on vihreän-siniharmaan- ruskeapilkulliset (hänen äidillään oli samanlaiset silmät, isällä siniharmaat)
se oli. Älkää selitelkö.
Tai sitten ei. Mulla ja miehellä on vihreät silmät. Meidän lapsista toisella on siniset ja toisella ruskeat silmät.
meidänkin perheessä on puolet ja puolet, isällä siniset silmät. äidillä ruskeat