Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sahalaitaa silmissä ekaa kertaa elämässä. Mitä tehdä?

Vierailija
13.02.2011 |

Huh kun säikähdin aamupäivällä. Tuli sellaista sahalaitaa toiseen silmään enkä nähnyt kunnolla. Migreeni minulla on ollut jo yli 30 vuotta, mutta ei koskaan mitään tuollaista. Terveyskeskuspäivystykseen minut käskettiin, mutta koska siellä oli viiden tunnin jono, niin en jaksanut jäädä odottelemaan ja palasin kotiin. Kerran nuoruudessa olen saanut vähän samanlaisen kohtauksen, silloin meni näön lisäsi puhekyky ja toinen puoli rupesi roikkumaan. Silloin tutkittiin jopa kunnolla, mutta ei kukaan osannut sanoa, että oliko ollut ohimenevä tulppa vai särytön migreeni. Silloin lopetin e-pillerit. Nyt en syö moisiakaan.

Onko muilla ollut moista? Oletteko saaneet jotain jatkuvaa lääkitystä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin että minullakin olisi ollut migreenin oire. Menin päivystykseen ja ko. oli osittainen lasiaisen irtaantuminen eli ei mitään migreeniä.

Suosittelen päivytystä jos vastaavaa.

Vierailija
2/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama homma, ja usein menee myös näkö toisesta silmästä ja tulee huimaava olo. Hänellä on kohtauslääkitys, koska kohtauksia ei tule kovin usein. Tuskin tuosta pitää hirveästi huolestua, mutta kannattaa käydä lääkärissä kysymässä eri migreenilääkkeistä. Jatkuvaa lääkitystä tuskin tarvitset jos kohtauksia ei ole usein. Onnea matkaan! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on migreeniä. Aiemmin siihen ei ole liittynyt päänsärkyä, nyt viime kerralla liittyi. En ole huolestunut, ainakin minulla se oire vastasi täysin ns. aurallisen migreenin kuvausta, taisi netissä Terveyskirjaston sivulla olla paras kuvaus. Näköoireiden päätyttyä alkoi päänsärky, sormien puutuminen, oksentelu. Ennen kuin tämän yhteyden hoksasin, en ollut ihan varma mistä on kyse. Jos tosissaan pelkäät, että syy voi olla jossain muussakin kuin migreenissä, niin toki sitten lääkäriin. Mutta jos oireet kehittyy sinne migreenin suuntaan, niin ehkä sinun migreeni vain muuttaa muotoaan auralliseen.

Vierailija
4/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaa kertaa tuo sahalaita silmissä kolmekymppisenä. Se on mikreeniä ilman päänsärkyä.. sukuvika meillä.

Vierailija
5/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi ei muita oireita. Sukuvika mullakin. Yhdella lapsella normaalimigreeni, aika lievana, ja toisella vatsaoireinen migreeni.

Vierailija
6/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin, että migreeniä pukkaa, mut otin heti särkylääkettä ja menin pimeään nukkumaan. Herättyäni meni kaikki oireet ohi.

Migreeni mulla on ollut ehkä 10 kertaa elämässä.

Vierailija
7/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin että minullakin olisi ollut migreenin oire. Menin päivystykseen ja ko. oli osittainen lasiaisen irtaantuminen eli ei mitään migreeniä. Suosittelen päivytystä jos vastaavaa.

sun irtaantuvalle lasiaiselle tehtiin? Mulla sumentumia, ei tehdä mitään, ja jossain vaiheessa tulee irtaantuminen, eikä sillekään tehdä mitään sanoi lääkäri.

Vierailija
8/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi minuakin pelottamaan. Minulla on ollut tuollaisia sahalaitoja jonkun kerran, on ollut välillä vuosiakin välissä. Tulevat, kestävät aikansa (yleensä alle 2 tuntia) ja menevät ohi itsestään. Ei yleensä päänsärkyä, mutta lukeminen on ollut mahdotonta. En ole osannut ajatella mahdollisesti silmistä johtuvaksi. Tai kaipa se lasiainen olisi jo irronnut, jos on irtoakseen.

Vierailija
9/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes yhtäkkiä näkökentästä hävisi osa... esim. klo 12 oli vai 2 ja lapsellani vain yksi silmä... lisäksi olo oli jotenki sekava ja kirjoitinkin silloin av-palstalle jotain ihan puuta heinää... pelästyin ja soitin terveysasemalle jonne pääsinkin heti... näköoireet loppu sinne mennessä ja siellä ne teki jotain sormi nenään testejä ja kaikkioli o.. lähdin sit lapseni kanssa äitini luo, jossa yhtäkkiä iski kauhee päänsärky... sit tuliki 1kk sisään pari sahalaita/päänsärkyä ja lopetin evra-ahkäisylaastarit aj nyt ei oo n. 2 vuoteen ollut auroja.. jotain lievää päänsärkyy silloin tällöin...

Vierailija
10/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerran nuoruudessa olen saanut vähän samanlaisen kohtauksen, silloin meni näön lisäsi puhekyky ja toinen puoli rupesi roikkumaan"

Nämä ainakin viittaavat vahvasti aivoinfarktiin. Ehdottomasti heti lääkäriin, jos tällaista.

Pelkkä sahalaita voi olla migreenistä johtuvaa. Jos näkö sumenee, voi olla tia-kohtaus. Pitempiaikainen sahalaita taasen voi merkitä vauriota verkkokalvossa.

Liian vaikeita juttuja maallikoiden tietää pelkän lyhyen kuvauksen perusteella.

Vierailija
11/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tullut tuollaisia joskus ilman päänsärkyä ja ovat tähän asti liittyneet alhaiseen verensokeriin- sokerivettä juomalla tilanne korjautunut joissain minuuteissa.

Vierailija
12/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitysniskaa? Some tauko.

Vierailija
13/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tia kohtaus

Vierailija
14/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kevättalvella kun kontrasti kirkkaan ulkoilman ja sisätilojen välillä on suuri itselläni tulee myös migreenisirppiä ja etenkin pahoinvointimigreeniä herkemmin. Liittyy etenkin siihen, jos olen päivällä huoneessa ja näkökenttäni edessä on kirkas ikkuna hankinäkymillä. Se voi tulla joko tilanteessa tai myöhemmin. Myös jollen käytä ulkona aurinkolaseja. 

Vierailija
15/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä migreeniä. Minulla tulee tuo sahalaitarengas silmiin aina kun niska ja hartiat ovat jumissa. Asiaa tutkittiin ja sitten yksi silmälääkäri taas tutkiessaan kysyi, ovatko niskalihakset kipeinä. Sanoin, että ei niinkään niska kuin hartia lapaleudun seudulta. Lääkäri totesi, että oire voi johtua siitä ja kehotti menemään hierojalle. Näin tein ja sinne katosi vikkuva sahakuvio. Sittemmin aina kun vaiva on uusinut, niin pieni hartiajumppa tai uinti on auttanut.

Minulla tähän ei liity mitään pääkipua.

Vierailija
16/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kunnes yhtäkkiä näkökentästä hävisi osa... esim. klo 12 oli vai 2 ja lapsellani vain yksi silmä... lisäksi olo oli jotenki sekava ja kirjoitinkin silloin av-palstalle jotain ihan puuta heinää... pelästyin ja soitin terveysasemalle jonne pääsinkin heti... näköoireet loppu sinne mennessä ja siellä ne teki jotain sormi nenään testejä ja kaikkioli o.. lähdin sit lapseni kanssa äitini luo, jossa yhtäkkiä iski kauhee päänsärky... sit tuliki 1kk sisään pari sahalaita/päänsärkyä ja lopetin evra-ahkäisylaastarit aj nyt ei oo n. 2 vuoteen ollut auroja.. jotain lievää päänsärkyy silloin tällöin...

Tekstistä päätellen kohtaus on päällä nytkin.

Vierailija
17/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut moinen kahdesti ja molemmilla kerroilla olen kyllä pelästynyt todenteolla. Näköhäiriö on kuitenkin molemmilla kerroilla mennyt lopulta ohi noin puolessa tunnissa. Toisella kerralla kuva oli ikään kuin repäisty kahtia ja liitetty yhteen vähän väärästä kohtaa, toisella kerralla näkökentän oikeassa laidassa pyöri kuin jokin sahalaitainen diskopallo sen puoli tuntia. Päättelin, ettei vika ollut esimerkiksi silmän pinnassa, koska sama ilmiö näkyi molemmilla silmillä. Toisella kerralla ilmiöstä ei seurannut mitään, toisella sain päänsäryn. Jotakin siellä aivoverenkierrossa silloin on vialla, ja jos jatkuisi pidempään, niin soittaisin kyllä päivystykseen ja kysyisin, kannattaako lähteä lääkärin pakeille.

Vierailija
18/18 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikikohtaus? Nopea hengitys, sydän hakkaa..