Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko okt:ssa asuminen sen kalliimpaa kuin vaikka kerrostalossa?

Vierailija
13.02.2011 |

kun ottaa huomioon huollot ja rempat jne, ok-talossa niitä voi tehdä itse esim lumityöt, nurmikonleikkuut jne. Noita hommia on useimmissa kerrostaloissakin ja ne työt sit vaan tekee joku ulkopuolinen, jolle siitä maksetaan. Remontit tehdään sen mukaan mitä taloyhtiö päättää ja saat maksetavaksesi osuutesi hissi- tai parvejeremontista vaikka asuisit ekassa kerroksessa ilman parveketta.

Kumpi halvempaa asumista jos vertaa samanikäisiä ja kokoisia okt ja kerrostaloasuntoja (tai sit neliöhintaa)?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että varmaan vaikea verrata.

Jos on tekevä ihminen ja tykkää itse puuhastella, säästää ehkä asumalla ok-talossa ja tekemällä itse.

Mutta aika hankalaa on vertailu, kun pitää ottaa huomioon talon kunto, asukkaiden lukumäärä, lämmitysmuoto jne.

Me ainakin asumme nyt halvemmalla, kun ok-talo on jo maksettu ja lämmityskulut aika kohtuulliset. Mutta muutaman vuoden päästä on tehtävä kattoremontti ja viemäröintiä korjattava eli tulee taas kuluja.

Vierailija
2/3 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on uusi matalaenergiatalo kuten meillä, asumiskulut ovat keskimäärin 300€/kk. Sisältää lämmityksen, veden, sähkön, kiinteistöveron, jätehuollon ja nuohouksen. Useimmissa kerrostaloasunnossa kaikki kuukausittaiset asumiskulut 150 neliön asunnossa ovat enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säteellä saattaa mennä samaan, mutta oktalon se suurin "ongelma" jos ei ole paljon rahaa jemmassa tai varaa ottaa aina uutta ja uutta lainaa, että siitä vastaa täysin yksin. Jos menee katto sisään lumesta tai mitä nyt vaan hajoaakaan, niin se on uusittava sitten itse samantein, ne rahat on vaan revittävä jostain. Kerrostalossa jos tulee remppa, niin kulut kuitenkin jaetaan kaikkien kesken ja suurimmassa osassa ne voi maksaa kuukausittain lainaosuutena pois jos omat pankkilainat on jo tapissa.

Itse olen niin huono riskinottaja, etten uskaltaisi oktaloa ostaa (vanhaa). Uusissa tietenkään tuskin mikään hajoaa, mutta ne on taas täysin rahallisesti ulottumattomisssani. Tosin voihan uusiinkin taloihin tulla vesivahinko täysin yllättäen. On turha luottaa vakuutuksiin, niissä on niin paljon niitä pikku ehtoja ettei korvaakaan. (esim pesukoneen vahinkoja jos on jättänyt sen yksinään päälle, ettei ole itse kotona)