Haluaisin pestä vanhaa arvoastiastoa astianpesukoneessa, mutta miten?
Olen perinyt isoäidiltäni 40-50-luvun Arabian astiaston. Siinä on kukkakuvioita ja kultareunuksia.
Käsin en missään nimessä ala sitä pesemään, en vaikka hyvin harvoin käytän. Mutta onko näille arvoastioille jotain omaa astianpesukoneainetta? Vai miten ne pitäisi pestä?
Ei kai ne lähtystöissäkään pese astioita käsin..
Kommentit (55)
Eihän kukaan osta vanhaa ja likaista astiastoa muuten. Ja se vaikuttaa hinta-arvioonkin.
Onko se sitä sun sarjaasi?
http://www.arabianmuseo.fi/web/museumarabia.nsf/pagesbyid/32666F09E8639…
oheisilta arabian museon enkä designmuseon sivuilta. Enkä minkään antiikkiliikkeen sivuilta.
Sen opin, että on olemassa useita muitakin "lyijykynä"-malleja, lähinnä 20-30-luvulta. Mutta mikään niistä ei ole juuri se.
Äitini oli sitä mieltä, että astiasto käyttöön vaan ja pesukoneeseen.
ap
alhaalla vasemmalla on pikkukuva, siinä oli kahvikuppi. Muualla sitä samaista kuppia ei kuvissa ollutkaan.
on siinä, että vihaan tiskaamista ja kaikkea siivoamiseen liittyvää. Siksi minulla käy siivooja sekä omistan siivousrobotin... En edes muista, minä vuonna olen viimeksi ihan normaalilla imurilla imuroinut :-). Tiskikoneen täyttö menee just ja just, ja lapsille olen delegoinut aina tiskikoneen tyhjennyksen....
Toisin sanoen: jos minun pitää se käsin tiskata, en tule kertaakaan elämässäni sitä käyttämään. Siksi pohdin nyt myymistä, kun saan selvietettyä malin.
ap
Kukat ovat pienempiä.
ap
alhaalla vasemmalla on pikkukuva, siinä oli kahvikuppi. Muualla sitä samaista kuppia ei kuvissa ollutkaan.
Nimenomaa voi olla arvokaskin, jos ei myyntiin asti ole tullut.
jota käytetään kerran vuodessa, jouluna. Pesen koneessa. En ole tajunnutkaan, että se siitä pilalle menisi. Kultausta siinä ei tosin ole, mutta vanha, kuviollinen sarja se on kyllä.
Mutta tää ei nyt ole mikään synninpäästö sulle. Itsekin olen vain ajatellut, että jäisivät astiat kokonaan käyttämättä, jos en laittaisi niitä koneeseen. Jouluna kun on muutakin tekemistä kuin tiskaamista.
Ehkä tämän keskustelun jälkeen voisin alkaa pestä ne käsin. Eipä siihen nyt loppujen lopuksi hirveästi aikaa mene.
Olen perinyt isoäidiltäni 40-50-luvun Arabian astiaston. Siinä on kukkakuvioita ja kultareunuksia.
Käsin en missään nimessä ala sitä pesemään, en vaikka hyvin harvoin käytän. Mutta onko näille arvoastioille jotain omaa astianpesukoneainetta? Vai miten ne pitäisi pestä?
Ei kai ne lähtystöissäkään pese astioita käsin..
Olen pessyt kultareunaisen Arabian astiaston (tarjoilukulhoineen kaikkineen) aina käsin, vaikka moniosaisena aikaa viekin. Niin ainakin minulle on jo kauan sitten opetettu.
on siinä, että vihaan tiskaamista ja kaikkea siivoamiseen liittyvää. Siksi minulla käy siivooja sekä omistan siivousrobotin... En edes muista, minä vuonna olen viimeksi ihan normaalilla imurilla imuroinut :-). Tiskikoneen täyttö menee just ja just, ja lapsille olen delegoinut aina tiskikoneen tyhjennyksen....
Toisin sanoen: jos minun pitää se käsin tiskata, en tule kertaakaan elämässäni sitä käyttämään. Siksi pohdin nyt myymistä, kun saan selvietettyä malin.
ap
Onko astiasto lastesi isovanhemmilta (miehen puolelta) vai omilta isovanhemmiltasi? Kultareunukset... Kiinnostaa, koska sarja vaikuttaa tutulta.
ap
Onko astiasto lastesi isovanhemmilta (miehen puolelta) vai omilta isovanhemmiltasi? Kultareunukset...
Sori! Ajatusvirhe.
Oliko siis linkitetty sivuja, joilla olisi kultareunaisia astiastoja? Luin huolimattomasti, astiastonnehan oli jo siis ajoitettu 40-luvulle... Edellinen linkitys ei anna kovin paljoa vaihtoehtoja ja omamme puuttuu kokonaan vaihtoehdoista.
minun isovanhemmiltani, jotka olivat syntyneet vuosisadan alussa. Naimisiin menivät 30-luvulla, eli voi olla, että sarja on vanhempiki.
Kun kävin designmuseon sivuilla, niin siellä oli useampikin samantyyppinen sarja esillä.
Toistaiseksi olen ratkaissut tämän ongelman niin, että asiastossa oli yksi rikki mennyt lautanen. Laitoin sen astianpesukoneeseen ja aion pyörittää sitä siellä jatkuvalla syötöllä. Teen koetta, mitä sille tapahtuu. Todennäköisesti huonoa,kai.
ap
mikä tiskikonepesussa astioita saattaa vahingoittaaa. Ne aineet on siksi vahvoja, että astioita ei hangata millään kuten konepesussa, eli sen aineen pitää liuottaa lika pois. Ilman pesuainetta voisi pestä, mutta lähteekö sitten rasva kunnolla pois?
mikä tiskikonepesussa astioita saattaa vahingoittaaa. Ne aineet on siksi vahvoja, että astioita ei hangata millään kuten konepesussa, eli sen aineen pitää liuottaa lika pois. Ilman pesuainetta voisi pestä, mutta lähteekö sitten rasva kunnolla pois?
Mulla on 12 hengen Arabian astiasto 1920-luvulta. Eikä pestä tiskikoneessa!
ei ole varaa.
hei, minä en ole rikas, enkä varakas. koko sukukaan tuskin on koskaan ollut, mutta olen saanut perintönä arabian myrna- astiaston, joka muuten btw taitaa ap:lläkin olla. En kyllä suosittele pesemään koneessa, pilalle menevät...
Kestävätkö kullatut astiat konepesua?
Yleensä kullatuissa astioissa on käytetty koristeena kiiltävää kultaa, joka ei ole konepesun kestävää, esim. Myrna. Arabian Arctica Gold -astiastossa on kuitenkin käytetty korkeamman polttolämpötilan kestävää mattakultaa, ja se on konepesunkestävää. Eli Arctica Gold -astiat voit siis kultauksesta huolimatta laittaa tiskikoneeseen.
on tehty niin, että ne voi pestä koneessa, meillä on kullattuja astioita, joiden valmistaja on ilmoittanut, että ovat konepestäviä.
Mutta vanhat kullatut eivätkä muutenkaan kuvitetut eivät pestä konepesua, kuviot saattavat olla lasituksen päällä, jolloin ovat erityisen herkkiä.
Muutenkin noin vanhat astiastot eivät ole hyviä arkikäytössä, koska niissä on käytetty lyijyä nykynormeja huomattavasti enemmän. Juhlakäytössä ne jaksaa sitten käsin tiskatakin.
mutta "tiedät" että sen arvo on muutama tonni? Kuule, pelkkä Arabian merkki ei takaa astiastolle moista hintaa. Kyseessä tulee myös olla vähän valmistettu ja usein myös käsin maalattu astiasto. Ja toki voit sen koneeseen laittaa, mutta kultareunuksien hävittyä astiasto on arvoton. Sen kun tulee olla hyvässä kunnossa, jotta arvo pystytään laskemaan. Usein tällöin puhutaan ns. alkuperäisestä kunnosta.
jään miettimään tätä. Juuri tällaista vinkkiä siis kaipasin. Mutta tämä ketju nyt herätti minut, kannattaako sittenkään.... Jäin nimittäin todellakin miettimään, pitäisikö minun sitten myydä se sellaiselle, joka tykkää tiskata. Mistäköhän löytäisin tiedon siitä, mitä "merkkiä" astiasto on? Niissä lukee vain Arabia, made in Finland. (Myöhemmälle kirjoittajalle: Vai, että kehumaan tulin....huoh...tuo lause kertoo sinusta itsestäsi enemmän kuin minusta) ap
äläkä valitse tehokkainta ohjelmaa. Jos kuivatus kuivaa kovin kovassa lämmössä, niin jättäisin myös sen pois. Pese vaikka illalla ja anna olla koneessa yön (luukku raollaan), ovat aamulla kuivia. Eikökän ne tuolla kesta aika pitkään hyvänä.
Eihän kukaan osta vanhaa ja likaista astiastoa muuten. Ja se vaikuttaa hinta-arvioonkin.