Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen työhakemus kiinnittää huomion?

Vierailija
13.02.2011 |

Luin ohjeita miten herättää kiinnostus, siellä oli mainintaa mm. älä käytä valkoista paperia hakemuksessa, minusta ihan aika outoa...printata hakemus esim. vaaleanpiunaiselle paperille

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla sanoilla kannattaa aloittaa hakemus?

Vierailija
2/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laitoin siihen kehykset wordissa, kun ajattelin että jotenkin voisi erottua.

Aloitin jotenkin: Tässäpä olisi tiimiinne tehokas ja monipuolinen osaaja. Riippuu tietysti mitä työtä haet niin tuo aloituskin. Katotaan kuin käy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laitoin siihen kehykset wordissa, kun ajattelin että jotenkin voisi erottua. Aloitin jotenkin: Tässäpä olisi tiimiinne tehokas ja monipuolinen osaaja. Riippuu tietysti mitä työtä haet niin tuo aloituskin. Katotaan kuin käy :)

Vierailija
4/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan kehä 3:n ulkopuolella :D Ja minusta ei ollenkaan tyrkky. Eikös työhakemuksessa ole tarkoitus kuitenkin "kehua" omia hyviä puolia? Ei häntä koipien välissä anteeksi pyydellen kukaan töihin ota! Ja en, en ole ollenkaan tyrkky vaan aika vaatimaton ihminen.

-17

Vierailija
5/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävä ja tekopirteä. Jos hakijalla on osaamista ja kokemusta (kuten toivoa sopii että on), hyvän hakemuksen saa aikaiseksi kertomalla niistä yksinkertaisesti ja sujuvasti. Miellyttävä teksti ja oikeakielisyys ovat hyvin tärkeitä! Ei toki tarvitse olla mikään kuiva hakemus, huumoriakin saa olla, kunhan se on luonteeltaan sopivaa ja oivaltavaa.

Tuollaiset "reippaat ja iloiset" hakemustekstit eivät kuitenkaan anna hakijasta kovinkaan älykästä kuvaa. Sorry vaan, 17.

Vierailija
6/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten papereilla ei pääse kikkailemaan.

Mutta

vastaa hakuilmoituksen vaatimuksiin.

Esittele vahvuutesi napakasti.

Liirumlaarumia en jaksa lukea.

juuri päättyneessä virantäytössä oli ihan uskomattoman paljon hakemuksia jossa ei edes kerrottu osaako hakija toivomiamme taitoja! no eipä otettu heitä edes haastatteluun.

Miksi siis lähettää silloin edes hakemus, jos ei täsmää sitä hakuilmoituksen kriteereihin?

Vierailija
7/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan avain on se, että hakemuksesta ilmenee miten hakija täyttää hakuvaatimukset. Todella yleistä on se, että jengi kehuu itseänsä epäoleellisuuksista. Jos paikkaan pitää osata englantia, niin kyllä on syytä näkyä miten sitä englantia sitten osaa. Tai jos pankkitoimialalta pitää olla kokemusta, niin kyllä pitää kertoa mistä se kokemus on tullut.

Hakemuksessa tosiaan pitää vastata näihin.

Hakemuksen voi aloittaa ihan perinteisesti: haen avoinna olevaa Java-koodarin paikkaa.

Vierailija
8/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitusvirheitä. Paperi mieluiten valkoista. Nykyäänhän moneen paikkaan laitetaan s-postilla, joten tuohon on aika vaikea vaikuttaa. Jos valittavana on postitse perinteisesti vai s-postilla, niin ihmeessä laita s-postilla. Se usein jaellaan saman tien valitsijoille ja luetaan. Paperipostia kerätään jonnekin pinoon kirjaamoon ja sitten ne laitetaan rekrytoijille nipuissa. Siihen nippuun hakemuksesi hukkuu. S-posti on tehokkaampi.

Valokuvat on ihan turhia, usein niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Rekrytoijat kun itse ovat kokeneempia ihmisiä, niin pääasiassa tulee katsottua kuvia ajatuksella: Onpa nuoren näköinen, mahtaako olla liian kokematon.

Sisältö on sitten ratkaisevampi hakemuksessa. Muutama hyvä vinkki tuolla jo tulikin.

Sellainen jolla on ongelmia, ettei ole työkokemusta, niin laittakaa myös luottamustoimia esim. kerho-ohjaajina, partio-ohjaajina, isosena, ... kaikenlaista tuollaistakin. Fiksu nuori hankkiin noita jo teininä kokemusta kartuttamaan.

Ja harrastuksista, jos niitä ei ole, niin älkää laittako lukeminen, ulkoilu tai musiikin kuuntelu. Ne on ihan joka toisella ja nykyään luen nuo, että "eipä harrasta mitään".

Ja parasta aloitusta kysyttiin, kyllä se on tämä:

Haen teillä avoimena olevaan xxx:n paikkaa. Olen 25-vuotias kauppatieteen maisteri (tai mitä sitten oletkin).

Eli ihan alkuun noi perusperusfaktat. Se on kuin lukisi romaania, ihan aluksi kun tulee uusi henkilö kirjaan, niin sen ulkonäkö kuvataan. Tosi ikävä lukea kirjaa, kun ihan vikassa kappaleessa kerrotaan, että sillä on punainen tukka. Ja olet koko kirjan ajan kuvitellut sen henkilön joksikin blondiksi. Jos laitat alkuun tuon tutkinnon, niin kaikkea sanomaasi siitä eteenpäin peilataan sinun akateemisuuteesi. Se on tietyllä tavalla psykologista.

Onnea kaikille työnhakuun!

Terv. rekrytoija

Vierailija
9/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin vinkkejä yli neljäkymppisen työnhakuun, miten tuoda se kokemus parhaiten esille, muutenkin kuin kirjoittamalla että kokemusta juu on...

Vierailija
10/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen taistellut yli 4-kymppisenä hakemuksen teossa, kun haluaisi kertoa ihan kaiken, mutta hakemuksesta tulisi jättipitkä. Ehdotan, että hylkäät kronologisen esityksen itsestäsi.

Olen suosiolla myös ottanut riskin ja jättänyt vaan jotain olennaista pois. Esim. viimeksi jätin pois, että olen käynyt Suomea edustamassa EU-kokouksissa Brysselissä ja minulla on vankka kokemus lainsäädännön laatimisesta. Sitten vielä latistin tahallani esimiestyötäni, että se vastaisi (muka) enemmän tiiminvetäjyyttä. Hain siis paikkaa, jossa ollaan enemmän duunarina kuin päällepäsmärinä.

Jotta pitäisi mukana ne olennaisimmat seikat, niin kannattaa tehdä niin, että ottaa työnhakuilmoituksesta kaikki ranskalaiset viivat halutuista ominaisuuksista kappaleiden otsikoiksi ja jokaisen tällaisen alle kirjoitat, miten tätä ominaisuus toteutuu sinussa.

Pyri siis täsmällisesti todistamaan, että vastaat juuri heidän tarvitsemaansa henkilöä. Ja jos jotain taitoa muuttuu, niin siihen, että varmasti vahva muun alan kokemus tukee ko. asian nopeaa oppimista.

Ja sitten kirjoitat lopuksi, että oheisesta Cv:stä käy selvemmin ilmi tarkempi työkokemus. (Ja se CV saa olla sitten kuinka pitkä tahansa, mutta määrämuotoinen). Ja voit sanoa suoraan, että mielelläsi tulet kertomaan lisää työhaastattelussa, sillä työkokemuksesi on niin monipuolista, että kaikkea ei tähän tullut laitettua.

Tällaisella hakemuksella olen päässyt parhaiten työhaastettuihin.

Vierailija
11/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisenaan. Se mihin heillä yleensä homma kariutuu on palkkatoive. Se on yleensä aivan liian suuri. Yritä mahdollisimman tarkoin selvittää ko. työtehtävän sopiva palkka tai jätä kokonaan pois. Uuteen työpaikkaan vaihtaessa 4-kymppinenkin ehkä joutuu jotain uutta opiskelemaan, työnteko ei ole edes samalla tasolla kuin vanhassa työtehtävässä, joten palkan suhteen voi hieman joutua ottamaan "uusiksi vauhtia" pienellä pudottamisella.

Terv. rekrytoija

Vierailija
12/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä paikassa tehtiin niin, että kun yhteen paikkaan tuli toistasataa hakemusta, nippu vaan pantiin keskeltä kahtia ja toinen puoli lähti kylmästi silppuriin.

Ei ollut mitään mahdollisuutta lukea kaikkia. Joskus siis "arpaonnikin" voi ratkaista jatkoon pääsyn. Julkisella puolella näin ei toki saa tehdä.

Vierailija
13/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jouduin tekemään tuon tapaisen karsinnan valtiolla, kun hakemuksia oli liian paljon. Meillä on se sähköinen heli-hakemus ja siitä näkee nopeasti esim. tutkinnon. Jos hakemuksessa toivotun tutkinnon suorittaneita on riittävästi valittavaksi, niin kaikki muut menee saman tien "hylättyjen" pinoon. Varsinkin jos on opinnot kesken. Tuossa vaiheessa ei tarvi vielä yhtään hakemusta lukea. Kerran määrä putosi jo tällä 1/3 -osaan.

Vierailija
14/27 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kuvaamassani tilanteessa (yrityspuolella siis) hakemuksia ei tosiaan edes avattu ensin, eli aika suoraviivaista toimintaa.

Vierailija
15/27 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt tuhansia hakemuksia läpi ja voin sanoa, että ainoastaan osaamisella erotut. Minä rekrytoin valtiolle ja sinne toivotaan määrämuotoisia hakemuksia sähköisen hakujärjestelmän kautta. Tämän takia millään papereilla tai muilla kikkailu ei ole suositeltavaa.

Eli paras cv, osaaminen - kiinnostus herää.

tai ainakaan näillä ajoilla kun on monia kokeneempia ihmisiä potkittu pois muualta..

hmm

Vierailija
16/27 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos olet edustavan näköinen, niin hakemuksessa kannattaa olla oma valokuva mukana.

Vierailija
17/27 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt tuhansia hakemuksia läpi ja voin sanoa, että ainoastaan osaamisella erotut. Minä rekrytoin valtiolle ja sinne toivotaan määrämuotoisia hakemuksia sähköisen hakujärjestelmän kautta. Tämän takia millään papereilla tai muilla kikkailu ei ole suositeltavaa.

Vierailija
18/27 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, selkeä kuva toimii (ei mitään biitsi- tai bailukuvaa, vaan sellainen, jossa näkyy iloiset kasvot - en ikinä kutsuisi haastatteluun yrmyn näköistä!). Ei tarvitse olla mallin näköinen, vaan ainoastaan positiivisen ja mukavan :-)

Hakemuksen pitää olla hyvin jäsennelty, ja HETI alusta täytyy käydä ilmi se tärkein, eli miksi juuri sinä sopisit osaamiseltasi ko. tehtävään. En aina jaksa lukea paria ekaa riviä pidemmälle (jos satoja hakemuksia), joten mieti tosissaan, miten tekstisi aloitat.

Meilläkin hakemukset tulevat nykyään sähköisen järjestelmän kautta, eli pinkillä paperilla ei erottauduta - mutta vaikka olisikin paperihakemukset, et vaaleanpunaisella halvalla kopiopaperilla tekisi itsellesi kuin hallaa!

Vierailija
19/27 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oli sellainen, joka oli tungettu johonkin ahtaaseen pahviputkiloon ja printattu mukavanhalle paperille. Siinä vaiheessa kun nakkisorminen rekrytoija (minä) sai hakemuksen ulos pötköstä, se olikin jo näppärästi kahdessa osassa. Kriiiiiiips vaan.

No, eipä hakemuksessakaan ollut mitään olennaista - jäi vain mieleen tosi ärsyttävänä juttuna.

Vierailija
20/27 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirrät itsestäsi pääjalkaisen tikku-ukon,

kirjoitat vanhan suttupaperin taakse käsin ja teet paljon kirotusviheitä,

laitat suosittelijaksi Mustanaamion ja Taika-Jimin,

taittelet paperin niin pieneksi kuin pystyt,

laitat sen hyvin huolella teipattuun kuoreen,

teetät itellan sivuilla postimerkkejä omasta värkistäsi ja liimaat kuoreen sellaisen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme