te joilla etälapsia ja yhteisiä! pidättekö yhteisen lapsen synttärijuhlat, kun etälapsetkin
ovat paikalla?
ensimmäistä kertaa tällainen tilanne tulossa, kun yhteinen lapsemme täyttää 1v.
Kommentit (15)
mutta tuohon otsikkoon ei mahtunut kirjoittaa että "miehen edellisen suhteen lapset, jotka ovat meillä joka toinen viikonloppu + lomilla joka toinen vuosi" ;)
ap
etälapset kutsutaan juhliin, jos eivät ole silloin meillä.
etälapsia kannattaisi alkaa ennemin kutsumaan yleisesti Suomessakin ruotsinkielestä lainatulla vastineella: bonuslapsi (bonusbarn). Kuulostaa paljon positiivisemmalta. =)
etälapset kutsutaan juhliin, jos eivät ole silloin meillä.
meillä nimittäin muuten jouduttaisiin juhlimaan joko n. 1kk ennen syntymäpäivää tai 1kk niiden jälkeen. Kun on muuta menoa paljon samaan aikaan...Syntymäpäivä osuisi hyvin sunnuntaiksi, mutta silloin eivät etälapset meillä ole. Heidän äitinsä on tosi nihkeä vaihtamaan viikonloppuja..
ap
etälapsia kannattaisi alkaa ennemin kutsumaan yleisesti Suomessakin ruotsinkielestä lainatulla vastineella: bonuslapsi (bonusbarn). Kuulostaa paljon positiivisemmalta. =)
ja meillä sanotaan "extrabarn" :)
ei siis toki lapsille sanota että "extrabarn, kom hit!", vaan ihan nimellä kutsutaan ;) enhän toki omaakaan lastani puhuttele, että "hei lapsi". mutta siis muiden kanssa puhuttaessa on "egna barn" (=omat lapset) ja "extrabarn" (=etälapset)
ap
lapset teille synttäreiden ajaksi.
(ihan vieraiden majoitussyistä) mutta toki kutsuimme juhliin myös mieheni lapsen ed.liitosta!!
Ex vain keksi silloin juuri jotain tekemistä eikä lapsi päässyt kuin käymään juhlien jälkeen :/
ja meillä sanotaan "extrabarn" :)
ei siis toki lapsille sanota että "extrabarn, kom hit!", vaan ihan nimellä kutsutaan ;) enhän toki omaakaan lastani puhuttele, että "hei lapsi". mutta siis muiden kanssa puhuttaessa on "egna barn" (=omat lapset) ja "extrabarn" (=etälapset)
ap
tuo extrabarn on myös tuttu nimike ja ainakin minusta yhtä "salonkikelpoinen" kuin bonusbarnkin. ;) Tosin ollaan ihan tavis-ydinperhe, joten "omia" extra/bonuslapsia ei ole, mutta muutamalla tutulla on.
t. sama
jos vaan mahdollista saada järjestymään niin. Ainahan tuo ei ole mahdollista tai etälapsi ei ehkä itse halua osallistua isoihin juhliin, jolloin juhlistetaan perheen kesken etälasten ollessa paikalla.
Mun mielestä lapsista voi hyvin käyttää tällaisilla keskustelupalstoilla termiä "etälapsi". Ei se heidän arvoaan tai arvostustaan vähennä, mutta antaa oleellista tietoa perhesuhteista.
itse asiassa bonus- tai extralapsi kuulostaakin kyllä tosi paljon paremmalta :)
kutsu juhliin, kun eivät muuten olisi juuri silloin olleet meillä. Heidän äitinsän toi heidät sitten juhliin ja isäpuolensa haki.
jos ekstralapset (en muista oliko yksi vai useampi) olisivat juuri silloin teidän luona, sillä hehän eivät ole vieraita vaan perheenjäseniä. ethän kutsu siis miestäsikään lapsenne juhliin, vaan pidät juhlat kun hän on kotona. (vähän kökkö esimerkki mutta hoiti varmaan tehtävänsä) mutta jos aiheuttaa liikaa sählinkiä (kiire ja hankalat aikataulut) niin sitten tietysti kutsut lapsenne sisatukset juhliin, kaiken huippu olisi että he kuulisivat vasta myöhemmin, että teillä on ollut juhlat, joihin he perheenjäseninä eivät ole päässeet. tosi kurjaa, jos heidän äitinsä ei jousta sen vertaa, että pääsisi sisaruksen juhliin..
Pidettiin juhlat muutamaa päivää etukäteen, että osui meidän viikolle.
Minun lapseni on siis joka toinen viikko meillä ja joka toinen viikko isällään.
Virallisesti hän on "lähilapsi", mutta on silti noin paljon isällään.
Myös minun lapsen synttärit pidetään meillä, vaikkei oikeasti ehkä sattuisi ihan kohdilleen.
Toiset juhlat sitten isällään.
En usko, että lapset välittävät niin paljon juuri oikeasta päivästä.
Tärkeintä lienee tunnelma, lahjat ja jätski, ei niinkään kalenteri ;-)
ovat nykyisen suhteen lasten sisaruspuolia, eli voi niitä kutsua sisaruksikin. Veli tai sisko on positiivinen ilmaisu, ei erottele, painottaa lasten yhteisyyttä uusperheessä/ -perheissä.
Olen ymmärtänyt, että "bonusbarn" on lapsi, jonka ihminen saa uuden kumppanin myötä kun muita lapsia, ei omia eikä yhteisiä, ole (eikä tule).
Minusta jo sana "etälapsi" on suorastaan loukkaava.