Ihana äiti-tytärkeskustelu saunassa tänään.
Tuli käytyä läpi kuukautiset, seksi, suhteet jne tarpeellinen. Missä/miten te olette jutelleet näistä tytärtenne kanssa?
Kommentit (38)
Minun mielestä ihan normaalia tuon ikäisen kanssa puhua jo seksiasioista, johan nuo kuulee koulussa kavereiltakin ties mitä kauhukertomuksia niin on hyvä saada äiditä asiallista faktaa.
Mä olen n. 8-vuotiaana lukenut vanhempieni kirjahyllystä kirjaa 'Raskaus, synnytys ja vauvanhoito', ja siinä kyllä kuvailtiin sukupuolielimetkin. Joten kyllä lapsi voi hyvinkin tietää, minkä kokoinen on penis, vaikkei olisi sitä koskaan erektiossa "elävänä" nähnytkään.
Mun mielestä ap vaikuttaa hyvältä äidiltä, joka vastaa, kun lapsi kysy, eikä turhaan nolostele ja häpeile. Seksi on luonnollinen asia, ja siitä voi puhua. Tietenkään se ei tarkoita, että kenenkään mielestä 11-vuotias olisi valmis harrastamaan seksiä vielä moneen vuoteen, ja aika puusilmä saa olla, jos sai ap:n viestistä sen kuvan, että hän olisi seksiä jotenkin tyrkyttänyt lapselleen.
tuo "mahtuuko se sinne" on kyllä aika erikoinen kysymys noin nuorelta, kun samaa ikääluokkaa olevat pojat ovat vielä ihan pikkupoikia.
Mistä se lapsi tietää minkäkokoinen on aikuisen miehen penis erektiossa? Bilogian kirjoissa ei sellaisia esitellä.
No, sitten tyttöni kertoi tämän kotona ja ilmoitti pontevasti lopuksi että "tiedän sitten kyllä koska alan harrastamaan seksiä." Minä siinä sitten nieleskellen että niin? "No kun olen 30, silloin on tarpeeksi vanha!" :-D
11-vuotias ei todellakaan tiedä "sen" kokoa ja miten mahtuu "sinne". Jos on normaali tyttö, on nähnyt isänsä "sen" ja ihan saunassa ja ihan pienenä, joten ei tämä kyllä tule ensimmäisenä mieleen.
Olen ihan samaa mieltä että joku ällöttävä pedo on iskeytynyt tällekin palstalle. Taas. Parasta kun ei tähän viestiin enää vastaa ja tekisi ilmoituksen ylläpidolle.
11-vuotias ei todellakaan tiedä "sen" kokoa ja miten mahtuu "sinne". Jos on normaali tyttö, on nähnyt isänsä "sen" ja ihan saunassa ja ihan pienenä, joten ei tämä kyllä tule ensimmäisenä mieleen. Olen ihan samaa mieltä että joku ällöttävä pedo on iskeytynyt tällekin palstalle. Taas. Parasta kun ei tähän viestiin enää vastaa ja tekisi ilmoituksen ylläpidolle.
NORMAALI 11-vuotias on todellakin lukenut aiheesta kirjoista tai netistä. Ainakin minä luin jo 6-vuotiaana kirjan "Pete, Pii ja pikkuinen" jossa kerrottiin asiallisesti ja lapsentasoisesti näistä jutuista. Muistan, että siinä nimenomaan sanottiin, että penis (tai kikkeli, en muista mitä termiä käytettiin) SUURENEE eli jo tästä voi lapsi alkaa miettiä että miten se mahtuu sinne.
Ihan käsittämätöntä että ap:n täysin asiallinen avaus leimataan pedohörhöilyksi. Nykynaisilla "hieman" kompleksoitunut suhde seksiin?
lapsi, mutta en todellakaan miettinyt 11-vuotiaana, mahtuuko se minun sinne.
Ehkä nykyään maailma on niin seksistynyt, että lapsetkin jo miettii näitä asioita. En tiedä, onko tämä hyvä suunta.
kuin mun nuoruudessa, niin kivat sulle sit vaan.
Äitini otti aina saunan lauteilla puheeksi, kuinka seksi on paha asia, ja siitä ei seuraa kuin aviottomia lapsia, ja tauteja jne.
Saunassakäynti oli äidin kanssa todella ahdistavaa, kun aina piti kuunnella sitä äidin saarnaamista. Olin siis teini-ikäinen.
Ja minkä ikäinen tyttö oli kyseessä?
Eikä pahemmin tarvinnut selittää, on lueskellut aiheesta kirjoja ja vanhemman serkkunsakin kanssa jutellut eli aika hyvin on jo perillä. Kuukautisista on tiennyt "aina" jne. Nyt lähinnä tarkennettiin, että missä siteitä ja muistutin taas että minulta voi aina kysyä jos joku askarruttaa. Seksistä sen verran, että mietti jo missä iässä se on sopivaa aloittaa ja että mahtuuko se tosiaan sinne... Kerroin siis että sitten kun on sellainen kumppani että tuntuu kivalta ja turvalliselta kokeilla ja että ehkäisy on kunnossa (nämä menetelmätkin jo tiesi).
ap
Seksistä sen verran, että mietti jo missä iässä se on sopivaa aloittaa ja että mahtuuko se tosiaan sinne... Kerroin siis että sitten kun on sellainen kumppani että tuntuu kivalta ja turvalliselta kokeilla ja että ehkäisy on kunnossa (nämä menetelmätkin jo tiesi).
Ihan varmaan 11-vuotiaalle sanoo äiti näin. Ällöttävää, kun tällä palstalla pyörii tämä pikkutytöistä kiinnostunut, joka tekeytyy äidiksi ja yrittää saada muut kertomaan yksityiskohtia lastensa anatomiasta. Lisäksi löytyy kakkapervo, jota kiihottaa toisten vessajutut. yök yök.
Seksistä sen verran, että mietti jo missä iässä se on sopivaa aloittaa ja että mahtuuko se tosiaan sinne... Kerroin siis että sitten kun on sellainen kumppani että tuntuu kivalta ja turvalliselta kokeilla ja että ehkäisy on kunnossa (nämä menetelmätkin jo tiesi).
Ihan varmaan 11-vuotiaalle sanoo äiti näin. Ällöttävää, kun tällä palstalla pyörii tämä pikkutytöistä kiinnostunut, joka tekeytyy äidiksi ja yrittää saada muut kertomaan yksityiskohtia lastensa anatomiasta. Lisäksi löytyy kakkapervo, jota kiihottaa toisten vessajutut. yök yök.
Minä, ap siis, olen kyllä ihan oikeasti useamman lapsen äiti. Minusta tässä ei ollut mitään perverssiä ja se on ainoastaan sinun ongelmasi, jos sairas mielesi tässä jotain sellaista näkee.
tuo kolmosen tapa parempi kertoa asioista???
En oo ap, mutta voisin kuvitella käyväni lasteni kanssa vastaavia keskusteluita. Juuri keskustelin ennen nukkumaan menoa viisivuotiaan kanssa mitä on rakkaus.
Pahoittelen mikäli itselläsi ei ole vastaavaa keskusteluyhteyttä omien lastesi kanssa.
kuin 11-vuotiaan kanssa siitä, "mahtuuko se sinne" ja sanoa 11-vuotiaalle, että seksin voi aloittaa sitten kun se hyvältä tuntuu.
Suhtaudun aika isolla varauksella näihin tän palstan "äiteihin", jotka kyselevät varhaisteinien pimpsoista ja käyttävät sellaisia sanoja kuin "klitta" ja laittavat hymiöitä perään.
En oo ap, mutta voisin kuvitella käyväni lasteni kanssa vastaavia keskusteluita. Juuri keskustelin ennen nukkumaan menoa viisivuotiaan kanssa mitä on rakkaus.
Pahoittelen mikäli itselläsi ei ole vastaavaa keskusteluyhteyttä omien lastesi kanssa.
Minulle äiti kertoi nuo samat asiat joskus saman ikäisenä. Ihan hyvä, että kertoi, sillä kuukautisten alkaminen olisi muuten ollut kovempi paikka. Ystävälläni kuukautiset alkoivat joskus 10-11 vuotiaana ensimmäisenä meidän luokalla, joten todennäköisesti olisin kuullut aika lennokkaita versioita kyseisestä tapahtumasta :D
Minusta on ihanaa, että olen voinut puhua äitini kanssa aina avoimesti näistä asioista. Seksin tullessa ajankohtaiseksi 16-vuotiaana pyysin äitiäni auttamaan e-pillereiden hankinnassa, kun itse en tahtonut soittaa koulusta neuvolaan asiasta (soittoaika ihana 8-9). Tuntuu, että ap on saanut luotua tyttäreensä yhtä hyvät välit kuin minulla on äitiini. Mikään ei ole ihanampaa kuin se, että voin puhua äidilleni mistä tahansa asiasta ilman, että minun täytyy nolostella tai hävetä.
Kuule vähän eri asia keskustella rakkaudesta
kuin 11-vuotiaan kanssa siitä, "mahtuuko se sinne" ja sanoa 11-vuotiaalle, että seksin voi aloittaa sitten kun se hyvältä tuntuu.Suhtaudun aika isolla varauksella näihin tän palstan "äiteihin", jotka kyselevät varhaisteinien pimpsoista ja käyttävät sellaisia sanoja kuin "klitta" ja laittavat hymiöitä perään.
En ole ap, mutta osaan ihan hyvin kuvitella miten lapsen ajatukset seksistä ovat tota luokkaa. Siis miten se voi muka mahtua sinne. Ei lapsi tiedä että tuossa kysymyksessä olisi mitään likaista tai outoa. Ja voisin myöskin sanoa omalle tyttärelleni kun hän on lapsi, että seksin voi aloittaa kun se hyvältä tuntuu. Siinä vaiheessa tietäisin kuitenkin ettei kyseinen ajankohta ole lähelläkään. Vähän vanhemmalle, teinille, kertoisin ehkä että seksin voi aloittaa sitten kun se hyvältä tuntuu ja ikää on kertynyt tarpeeksi, vaikka 16 vuotta.
Saiskos vastauksia itse kysymykseen?
11-vuotiaana voi aloittaa seksin????