Kuinka pian työttömän on voitava ottaa työ vastaan ettei tule karenssia?
Isän olisi tarkoitus jäädä lapsen kanssa kotiin, jos saan töitä. Useimmat työnantajat odottavat työntekijän voivan aloittaa muutamien viikkojen kuluessa, viimeistään. Perhevapaille jäämisestä on isän ilmoitettava omalle työnantajalleen viim 2 kk ennen. Että siinäpä dilemma isien perhevapaiden käytön edistäjälle...
Kommentit (28)
Onneksi tämä isän kotiijäämisen idea sai alunperin alkunsakin siitä, ettei päivähoitopaikkoja vapaudu ennen syksyä. Että ihan kunnalta ottivat itse puheeksi, että jos isä voisi hoitaa kotona kun "kesken kauden" ei ole hoidossa tilaa. Viis siitä kahden viikon säännöstä, noin mäkin tyhmä luulin.
ap
Onko heti huomenna? Mites muuten velvollisuus hankkia auto työmatkojen kulkemiseen?
tulee karenssi. Lastenhoito-ongelmat ja kulkemisvaikeudet eivät ole riittävän pätevä syy. En tiedä, mikä on.
voi olla riittävä syy. Riippuu kai työkkäristä ja tapauksesta. Mulla tuttu sairaanhoitaja, joka nuorimman lapsen täytettyä kolme ilmoitti työkkäriin, ettei haluaisi ottaa pätkiä eikä vuorotyötä lasten takia. Ei ainakaan ekaan puoleen vuoteen oo ollut ongelma.
Työnantajalla on oikeus olla palkkaamatta henkilöä joka ei voi aloittaa työtä toivotusti jos autoa tai mitä tahansa kuljetusta ei ole.Sehän nyt pitäis olla selvä.Vai pitäiskö pomojen hakea taksilla jengi töihin????
tulee karenssi. Lastenhoito-ongelmat ja kulkemisvaikeudet eivät ole riittävän pätevä syy. En tiedä, mikä on.
jos ei oikeasti ole MITÄÄN hoitopaikkaa lapselle tai lastenhoitajaa. Ei lasta voi jättää yksin kotiinkaan. Eli voiko lapsen ottaa mukaan töihin? Koska muutenhan tulee lastensuojeluilmoitus, jos jättää työpäivän ajaksi lapsen heitteille.
Ja mites nuo kulkemisvaikeudet - jos työpaikkaen ei esim. ole mahdollista päästä julkisilla, niin ei sinne kyllä oikein levitoimallakaan pääse. Ei voida olettaa, että työntekijä kulkee taksilla johonkin paskaan työhön kaksi kertaa päivässä tai yöpyy vaikka työpaikallaan tms
voi olla riittävä syy. Riippuu kai työkkäristä ja tapauksesta. Mulla tuttu sairaanhoitaja, joka nuorimman lapsen täytettyä kolme ilmoitti työkkäriin, ettei haluaisi ottaa pätkiä eikä vuorotyötä lasten takia. Ei ainakaan ekaan puoleen vuoteen oo ollut ongelma.
hyväksyneet mulle tota syyksi.eli heti tulee karenssi,jos ei ota työtä vastaan.
että onko työttömällä velvollisuus hankkia auto, jotta pääsee kulkemaan jonnekin teille tietymättömille jonkun määräaikaisen osa-aikaisen koulutustaan vastaamattoman työn takia, josta maksetaan palkkaa jotain 1500.
Työnantajalla on oikeus olla palkkaamatta henkilöä joka ei voi aloittaa työtä toivotusti jos autoa tai mitä tahansa kuljetusta ei ole.Sehän nyt pitäis olla selvä.Vai pitäiskö pomojen hakea taksilla jengi töihin????
Ei varmaan tarvi kysyäkään, mitä jengi sanoo, jos työttömänä vien lapsen päiväkotiin vain siksi että ehkä joskus saan jotain työtä. Muutenkin on pulaa hoitopaikoista ja niin muuten myös työpaikoistakin, että ihan varmuuden vuoksi tuskin kannattaa hoitopaikkaa ottaa.
Luulin olevani hyväkin työnhakija, kun lastenhoito on sikäli kunnossa, että isä on muksun kanssa, joten en tule olemaan koskaan sairaan lapsen takia pois enkä joudu lähtemään hakemaan sitä tarhasta. Mutta ei näemmä.
ap
Sen sijaan voi yrittää heittää palloa työnantajalle ja ilmoittaa "Kyllä, voin tulla huomenna töihin, vaikka asun 45 kilometrin päässä eikä minulla ole autoa eikä julkiset kulje, tulen polkupyörällä. Ja kyllä, voin tulla huomenna töihin, vaikka minulla on 3 alle kouluikäistä lasta, joille ei ole just nyt luotettavaa hoitajaa saatavilla, mutta laitan heille vellit pulloihin ja korkean leikkikehän lastenhuoneeseen, että varmasti pärjäävät sen aikaa, kun poljen töihin, teen työpäivän ja fillaroin takaisin."
tommosesta spedeilystä mene tieto työkkäriin, että ei ollut yhteistyöhaluinen tms?
tarhapaikka 2 viikossa. Pidätte lapsen päiväkodissa sen ajan, kun mies on töissä ja sitten mies hoitamaan lasta kotiin.
Mikä oli ongelma?
hoitopaikkaa ole. Vaikka laki sanoo toista. Tiedetään.
Mitä tälle ongelmalle voisi tehdä?
karenssiakaan tule. Tietenkään.
hoitopaikkaa ole. Vaikka laki sanoo toista. Tiedetään.
Mitä tälle ongelmalle voisi tehdä?
päivähoitopaikan järjestää kahdessa viikossa. Tottakai sanovat etukäteen, että paikkoja ole, jotta ette edes yrittäsi hakea vaan järjestäisitte asiat toisin. Mutta kyllä ne sen paikan järkkää, jos tulee semmonen tilanne. Niiden on pakko, ja ne sen järjestää kyllä.
Mitä tuohon autoasiaan tulee, niin työssäkäyntialuehan on se oliko 80km ja se on linnuntietä se, pyöreä harpilla vedetty alue kotisi ympäri. Aivan sama meneekö julkisia, se ei ole työkkärin ongelma. Ne voi sen karenssin määrätä, jos niin päättävät. Ja työhaastattelussa venkoilusta menee kyllä tieto työkkäriin, ja taas napsahtaa karenssi.
sovitaan työnantajan kanssa, eli jos heille passaa odottaa tuo 2kk, niin silloin ei ongelmaa.
Työssäkäyntialue on 80km omalta kotiovelta. Siis alue, mihin velvoitetaan töihin lähtemään, mikäli töitä löytyy.
Työhaastattelussa ei saa omalla toiminnallaan vaikuttaa negatiivisesti haastattelun tulokseen, eli pelleilystä ym. lekkeriksi laittamisesta työnantaja voi tehdä ilmoituksen.
TE-toimistot voivat käyttää omaa harkintaansa ylläoleviin asioihin. Eli velvoittavatko työntekijää hankkimaan auton/kulkemaan julkisilla/pyörällä/kävellen. Jos omalla toiminnallaan on haitannut työn saantia, seurauksena on yleensä karenssi. TE-toimistoilla on tosiaan tämä harkinnanmukaisuus käytössä, joten eri TE-toimistoissa voi olla hyvinkin erilaisia käytäntöjä. Pääsääntöisestihän ketään ei tahallisesti ahtaalle ajeta, mutta jos havaittavissa on selkeästi se, ettei työ kiinnsta ja halutaan vain tuilla elellä, niin se on tietenkin asia erikseen.
On eri asia määrätä työpaikkaan joka 2km päässä mutta ei kulje julkisia vert. 75km mihin ei kulje julkisia.
Itse joskus olin haastattelussa työpaikkaan ja siellä sanoivat heti että julkisia tänne ei kulje, onko autoa? Sanoin ettei ole, (ei ollut korttiakaan vielä silloin) ja kysyivät asunko paikassa a tai b, koska sieltä kulki töihin ihmisiä joiden kyydillä olisin päässyt, en asunut, joten sanoivat suoraan ettei kannatta minun työpaikkaa ottaa vastaan.
Asioista kannattaa aina PUHUA jo työkkärissäkin, niin eivät edes ehdotta paikkoja joihin mahdoton kulkea.
MUTTA kannattaa muistaa se, että jos asuu autottomana ja kortittomana jossain korvessa vaikka julkisia, niin asialla on hyvä tehdä jotain. Kai työkkärissäkin virkailijoilla menee hermo, jos työtön aina vaan vetoaa en pääse kulkemaan, koska on itse korpeen muuttanut. Ja tarkoitan nyt että vuosia valittaa ettei kelpaa kun en pääse kulkemaan, korvessa harvoin oln työpaikkoja --> jos haluaa töihinpitää hankkia auto/muuttaa lähemmäs työpaikkoja, ja jos ei kumpaakaan suostu tekemään niin se on minusta TARKOITUKSELLISTA työn välttelyä --> sietääkin joutua karenssiin.
Työhaastattelussa ei saa omalla toiminnallaan vaikuttaa negatiivisesti haastattelun tulokseen, eli pelleilystä ym. lekkeriksi laittamisesta työnantaja voi tehdä ilmoituksen.
sittenhän kannattaa sanoa suoraan, että työ kyllä kiinnostaa, mutta "pelkään pahoin saankohan lastenhoitoa järjestettyä". Arvaa, saako sitä työtä silloin :D :D eikä voi syyttää työnhakijaakaan, koska pitäähän sitä nyt rehellinen olla :D
TE-toimistot voivat käyttää omaa harkintaansa ylläoleviin asioihin. Eli velvoittavatko työntekijää hankkimaan auton/kulkemaan julkisilla/pyörällä/kävellen.
Eihän nyt ketään voida velvoittaa ostamaan autoa - entäs, jos ei ole varaa? Tai esim. itselläni ei ole edes ajokorttia. Voisin sen hankkia, mutta en omalla kustannuksellani. Tuskin sitä joku sossu tai työkkärikään maksaa ;)
Lapsi täytyy sitten viedä päiväkotiin kunnes mies voi jäädä kotiin. Päivähoitopaikan saa kahdessa viikossa jos menet töihin.