Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäiselle jäähy käyttöön

Vierailija
12.02.2011 |

Meillä on nyt 1-vuotias poika joka joitain kieltoja rikkoo toistuvasti, ja välillä tuntuu että ihan kiusallaan. Muutaman kerran olen laittanut jäähylle kun ei ole totellut ja mielestäni toiminut jäähyn suhteen oikein... viimeinen varoitus- kertonut miksi joutuu jäähylle-jäähy- ja pois hakiessa kertonut uudeleen miksi joutui jäähylle.

Nyt olen kuitenki miettinyt että ymmärtäkö noin pieni sen jäähyn syyseuraus suhteen, vai pitäisikö kuitenkin odotta vähänaikaa vielä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka varmaan jonkun Marjatertulle se toimiikin.

Yksivuotias kannattaa vain nostaa pois sieltä missä rikkoo kieltoja, vaikka sen joutuukin sata kertaa tekemään.

Vaikutat fiksulta vanhemmalta:)

Vierailija
2/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikös Vauva-lehdessäkin ihan ollut AMMATTILAISEN vastaus johonkin kysymykseen just vastaava? Kyllä, ja siinä lapsi oli just jotain reilu 1-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa olen huomannut kyllä muut keinot paljon tehokkaammiksi:)

Ja neuvolassa tuosta vauva-lehdestä sanoivat, että tilaavat sitä jotta näkevät mitä tyhmää siellä on taas vanhemmille yritetty syöttää.

Vierailija
4/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis ne, jotka jäähyä ylipäätään suosittelevat) vasta n. 3-vuotiaalle.

Vierailija
5/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ymmärrä sitä vielä tarpeeksi hyvin. Varmaan aika yksilöllistä, riippuu lapsen kehitystasosta.

Vierailija
6/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksivuotiaalla pitää vaan muistaa että jäähynpituus on sen 1min. Kun se menee siten että ikävuosien mukaan ne minuutit. Kyllä mä ainakin uskon siihen Vauva.lehden juttuun...en tilaisi lehteä, jos en uskoisi niihin juttuihin.

Vierailija
7/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kattos, kun neuvolassakin ovat sitä mieltä, että Vauva-lehti on huono. Kas kun meidän neuvolassa lehteä ihan suositellaan...

päiväkodissa olen huomannut kyllä muut keinot paljon tehokkaammiksi:) Ja neuvolassa tuosta vauva-lehdestä sanoivat, että tilaavat sitä jotta näkevät mitä tyhmää siellä on taas vanhemmille yritetty syöttää.

Vierailija
8/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittaa tilanne, vaikkei vielä syy seuraus suhdetta ymmärtäisikään. Meillä oli kyllä parivuotiaalla sellainen vaihe että siitä oli kiva mennä jäähylle. Jos sanoin että kohta joudut jäähylle niin jätkä kipitti itte penkille istumaan.

Vierailija
9/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kattos, kun neuvolassakin ovat sitä mieltä, että Vauva-lehti on huono. Kas kun meidän neuvolassa lehteä ihan suositellaan...

päiväkodissa olen huomannut kyllä muut keinot paljon tehokkaammiksi:) Ja neuvolassa tuosta vauva-lehdestä sanoivat, että tilaavat sitä jotta näkevät mitä tyhmää siellä on taas vanhemmille yritetty syöttää.

Ja jokainen toki itse tehköön päätelmän lehdestä. Itseni on ollut helppoa yhtyä tähän, muistan mm. lehden otsikon joka kertoi äidinmaidon olevan lapselle huonoa:D

Vierailija
10/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-lehteä, joten voisiko joku briiffata, mistä jutussa oli kysymys? Ihanko totta joku suositteli sellaista "Super-Nanny"-tyyppistä jäähyä 1-vuotiaalle? Eikös Nannylläkin ole ideana, että seuraamus sovitaan lapsen kanssa etukäteen silloin, kun tilanne ei ole päällä? Miten asiasta sopii 12 kk ikäisen kanssa?

Kai jutussa sitten muistettiin sanoa, että 7 kk on jäähyllä 35 s, 8 kk ikäinen 40 s jne. XD.

Vierailija
11/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat kysyivät miten saisi reilu vuoden iköisestä kitkettyä ylettömän lelujen paiskomisen ja heittelyn. Ja en tajua miksi se on niin KAMALAA jos lapselle tekee rajat selväksi jäähypenkin avulla?! Siis mikä järki o aloittaa kurinpito vasta uhmaikäiselle 3-vuotiaalle??? No, mä uskon ainakin siihen oikeaan ammattilaiseen, joka Vauva-lehdessä vastailee.

Vierailija
12/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli juttu Psykologi vastaa osiossa. Ja tyttö 1v3kk, jonka kanssa vanhemmilla pulmia. Jutussa tähdennetään, että nimenomaan tuon ikäiset osaavat jo testat vanhempiaan, että mitkä ovat todellisia ei-juttuja ja mitä taas saa tehdä. Jäähypenkkiä kutsutaan jutussa tottelemistuoliksi.

Vierailija
13/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jäähyä käytössä, eikä tule

Vierailija
14/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1-vuotias istuu minuutin jossain tietyssä paikassa yksikseen jäähyllä? Vai siis millaista jäähyä asiantuntija suositteli?

Siis totta kai minäkin olen aikoinani poistanut 1-vuotiaani paikalta, jos alkoi paiskoa leluja tms., mutta tuntuisi vähän hölmöltä käyttää tuon ikäiselle jäähyä siinä "Super-Nanny"-muodossa.

Ei tietenkään ole järkeä aloittaa kurinpitoa vasta 3-vuotiaana, mutta kun jäähypenkki ja kurinpito eivät ole synonyymejä.

Tiesitkö muuten, että kasvatusasioissa löytää nykyään melkein aina sellaisen asiantuntijan, joka on samaa mieltä kuin mitä itse on? Ja jos ei löydä, voi muokata lukemansa tai kuulemansa haluamaansa muotoon...

t. #11

Kyllä oli juttu kun vanhemmat kysyivät miten saisi reilu vuoden iköisestä kitkettyä ylettömän lelujen paiskomisen ja heittelyn. Ja en tajua miksi se on niin KAMALAA jos lapselle tekee rajat selväksi jäähypenkin avulla?! Siis mikä järki o aloittaa kurinpito vasta uhmaikäiselle 3-vuotiaalle??? No, mä uskon ainakin siihen oikeaan ammattilaiseen, joka Vauva-lehdessä vastailee.

Vierailija
15/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymykseeni sillä aikaa, kun kirjoitin uutta viestiä :).

Kiitos!

t. #11

Vierailija
16/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1-vuotias istuu minuutin jossain tietyssä paikassa yksikseen jäähyllä? Vai siis millaista jäähyä asiantuntija suositteli?

Siis totta kai minäkin olen aikoinani poistanut 1-vuotiaani paikalta, jos alkoi paiskoa leluja tms., mutta tuntuisi vähän hölmöltä käyttää tuon ikäiselle jäähyä siinä "Super-Nanny"-muodossa.

Ei tietenkään ole järkeä aloittaa kurinpitoa vasta 3-vuotiaana, mutta kun jäähypenkki ja kurinpito eivät ole synonyymejä.

Tiesitkö muuten, että kasvatusasioissa löytää nykyään melkein aina sellaisen asiantuntijan, joka on samaa mieltä kuin mitä itse on? Ja jos ei löydä, voi muokata lukemansa tai kuulemansa haluamaansa muotoon...

t. #11

Kyllä oli juttu kun vanhemmat kysyivät miten saisi reilu vuoden iköisestä kitkettyä ylettömän lelujen paiskomisen ja heittelyn. Ja en tajua miksi se on niin KAMALAA jos lapselle tekee rajat selväksi jäähypenkin avulla?! Siis mikä järki o aloittaa kurinpito vasta uhmaikäiselle 3-vuotiaalle??? No, mä uskon ainakin siihen oikeaan ammattilaiseen, joka Vauva-lehdessä vastailee.

No harva yksivee pysyisi tuolilla ilman että vanhempi on siinä vieressä......... Eli jutussa (minkä voit itsekin jostakin lukea) neuvotaan, että lapsi istutetaan tuoliin minuutiksi, ja samalla hänelle selvitetään miksi on siihen joutunut...

Vierailija
17/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen "jäähy" oli meilläkin jo 1-vuotiaalla käytössä. Tosin sillä ei ollut mitään hienoa nimeä :).

t. #11

Pah...No harva yksivee pysyisi tuolilla ilman että vanhempi on siinä vieressä......... Eli jutussa (minkä voit itsekin jostakin lukea) neuvotaan, että lapsi istutetaan tuoliin minuutiksi, ja samalla hänelle selvitetään miksi on siihen joutunut...

Vierailija
18/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias ei tee kiusallaan tai tahallaan mitään. Se tekee asioita uudestaan ja uudestaan, koska se on hauskaa ja mielenkiintoista. Kummallista, että siitä pitäisi rangaista. Itse yrittän kiinnittää tuon ikäisen huomion muualle, kun lapsi tohottaa ei-toivottavan asian kimpussa. Ja kyllä, sen joutuu tekemään useamman kerran. Meillä ei ole erikseen estetty kaappeihin ja laatikoille pääsyä. Lapsella on tietyt vaarattoman tavaran laatikot mm.keittiössä joihin on vapaapääsy, muut on kiellettyjä. Kielletyille on sitkeästi yritetty mennä ja sitkeämmin on me aikuiset asia kielletty. Nykyään kielletyt laatikot eivät edes kiinnosta vaan taapero tyytyy tutkimaan sallittuja kaappeja/laatikoita.

Vierailija
19/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan kirjoitit, että työssäsi olet huomannut muut keinot tehokkaammiksi. No siis mitkä ne MUUT keinot ovat?

No johan kerroin:) Ja kattos, kun neuvolassakin ovat sitä mieltä, että Vauva-lehti on huono. Kas kun meidän neuvolassa lehteä ihan suositellaan...

Ja jokainen toki itse tehköön päätelmän lehdestä. Itseni on ollut helppoa yhtyä tähän, muistan mm. lehden otsikon joka kertoi äidinmaidon olevan lapselle huonoa:D

Vierailija
20/21 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias ei tee kiusallaan tai tahallaan mitään. Se tekee asioita uudestaan ja uudestaan, koska se on hauskaa ja mielenkiintoista. Kummallista, että siitä pitäisi rangaista. Itse yrittän kiinnittää tuon ikäisen huomion muualle, kun lapsi tohottaa ei-toivottavan asian kimpussa. Ja kyllä, sen joutuu tekemään useamman kerran. Meillä ei ole erikseen estetty kaappeihin ja laatikoille pääsyä. Lapsella on tietyt vaarattoman tavaran laatikot mm.keittiössä joihin on vapaapääsy, muut on kiellettyjä. Kielletyille on sitkeästi yritetty mennä ja sitkeämmin on me aikuiset asia kielletty. Nykyään kielletyt laatikot eivät edes kiinnosta vaan taapero tyytyy tutkimaan sallittuja kaappeja/laatikoita.

Normaali lapsi kyllä ymmärtää! Ja sinäkö olisit fiksumpi kuin lapsipsykologi? Epäilen suuresti... Pidät itse ehkä lastasi jotenkin ymmärtämättömänä, mutta tuskin hän on. Kurinpidolliset asiat on tietty jokaisen itse päätettävissä, mutta älä väitä etteikö sen ikäinen mitään ymmärrä oikeasta ja väärästä sen vertaa ettäkö ei voisi rangaista jäähytuolilla..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä