Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KIlpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
12.02.2011 |

Hei,

Tarvitsisin neuvoja ja kokemuksia tästä. Minulla oli viime toukokuussa TSH "rutiiniverikokeissa", joihin menin huimauksen takia, 3.09 ja nyt menossa uudelleen verikokeisiin väsymyksen, vilutuksen, turvotuksen takia. Muitakin oireita minulla on, erityisen huomattavaa on ollut tuo silmien turvonneisuus aamuisin, samoin hyvin kuiva iho ja hiusten oheneminen ja kuivuminen. Miehen kanssa tappelen joka päivä lämmityksestä, hänellä hiki ja minä palelen. Olen aktiivinen urheilija, juoksen n.10km lenkin kolmesti viikossa, mutta viimeisten kuukausien aikana paino on noussut melkein 5kg, enkä mielestäni ole ylensyönyt sitä oikeuttavaa määrää.

Mietin, että mahtaakohan tuo TSH arvo yleensä nousta, kun se oli viimeksi tuossa normaalin rajamailla? Miten teillä muilla on sen kanssa mennyt, vaihteleeeko se kuinka paljon? Onko 3,09 kuinka normaaliarvo loppujen lopuksi, oikeuttaisiko se kokeilemaan lääkitystä? Entä mitenköhän helppo tähän vaivaan yleensäkin on saada lääkitystä? Kuinka pian olo paranee sen aloittamisesta?

Kiitos oikein paljon jo etukäteen vastauksistanne!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sanotaan, että lääkityksen aloittamisessa täytyy kiinnittää huomiota potilaan vointiin ja oireisiin eikä pelkästään veriarvoihin. Olen kuullut, että monet lääkärit tuijottavat vain arvoja eivätkä kuuntele potilasta. Silloin suosittelisin yksityislääkäriä. Mielellään endokrinologia. Vajaatoiminta saattaa heikentää elämänlaatua todella paljon. MInulla ainakin, koska oireisiin kuuluu erityisesti väsymys ja mielialan lasku. Minusta myös tuntuu, että ajatus ei toimi. Onko sinulla ollut sellaista? Jaksat sentään juosta :) Hyvä!

Lääkitys alkaa toimia hitaasti ja oikean annostuksen löytäminen voi olla vaikeaa. Kun/jos saat lääkityksen se alkaa tuntua voinnissa n. 3-4 vk:n kuluttua.

Vierailija
2/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimaan huonosti eli edelliseen yhtyen: ammattitaitoinen endokrinologi, joka katsoo oireita.

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sanotaan, että lääkityksen aloittamisessa täytyy kiinnittää huomiota potilaan vointiin ja oireisiin eikä pelkästään veriarvoihin. Olen kuullut, että monet lääkärit tuijottavat vain arvoja eivätkä kuuntele potilasta. Silloin suosittelisin yksityislääkäriä. Mielellään endokrinologia. Vajaatoiminta saattaa heikentää elämänlaatua todella paljon. MInulla ainakin, koska oireisiin kuuluu erityisesti väsymys ja mielialan lasku. Minusta myös tuntuu, että ajatus ei toimi. Onko sinulla ollut sellaista? Jaksat sentään juosta :) Hyvä!

Lääkitys alkaa toimia hitaasti ja oikean annostuksen löytäminen voi olla vaikeaa. Kun/jos saat lääkityksen se alkaa tuntua voinnissa n. 3-4 vk:n kuluttua.

Minulla todellakin tuijoteltiin pelkkiä arvoja, vaikka oireilin todella rajusti siellä normaalin rajamailla. En ymmärrä minkä takia lääkäri ei voinut nopeammin "kokeeksi" aloittaa lääkitystä. Tuntemattomat ovat välillä lääkäreiden tiet.

Mutta vihdoin raskauden alkuvaiheessa arvot pistettiin kunnolla kohdalleen (jostain syystä se oli siis vasta silloin tärkeää) ja olo on kuin uudella ihmisellä! Edes yösyöttöjen jälkeen en ole niin väsynyt kuin 1.5v sitten ja ajatuskin kulkee ihan eri tavalla.

Pyydä vaikka sitä lääkekokeilua pienimmällä annoksella, niin näet joskus kuukauden kuluttua tuntuuko olo erilaiselta. Minä odotin liian kauan ja lihoin reilussa vuodessa 25kg. Olin samalla niin väsynyt, etten jaksanut edes kiinnittää huomiota asiaan. Onneksi nyt paremmin voivana olen saanut tuosta jo 15kg pois, mutta tiedän siis sinun tunteen, kun painoa tulee, vaikkei sitä varmasti ole pelkällä syömisellä saanut.

Vierailija
4/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itku meinaa tulla, olette niin kilttejä kun viitsitte vastata. Mä niin toivoisin että saisin apua tähän. Pelottaa etukäteen nuo verikokeiden tulokset, jos ne jää taaskin tuohon rajamaille, ja en saa lääkitystä vaikka voin huonosti ja tämä oikeasti vaikuttaa paljon mun elämänlaatuuni.

Kiitos vielä kerran!!!

Vierailija
5/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulla puhe on väliin mongertelua. Mutta koska asun ulkomailla (saa nähdä miten lääkärit täällä suhtautuvat kilpirauhasvaivoihin), niin luulin sen johtuvan siitä, että maan kieli ei aina suju (se kai nyt on ihan normaalia, vaikka oonkin sunut täällä jo 10v.) mutta suomen kanssa myös takkuilee aika pahasti väliin enkä saa ajatusta ulos :(

Vierailija
6/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta juoksemisesta vielä. Se huolettaa kanssa, kun en jaksaisi enää juosta, ilman mitään syytä. Siis en jaksaisi saada jalkaa ylös maasta. Juoksu on nykyään yhtä köpöttelyä. Oon juossut aiemmin pari puolimaratonia ja ollut aivan erilaisessa kunnossa, enkä ole muuttanut mitään elintavoissani tai treenissä, mistä tuo voisi johtua.

Toivon tosiaan kovasti, että saan apua tähän. Tai edes, etten jää mihinkään rajamaille, koska jos tämä on sitten itsestäni kiinni niin ainakin saan siitä syyn ja motivaation ryhdistäytyä.

Vierailija
7/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen sain viime kokeen tulokset, jossa TSH 3,24. Toi TSH on koko ajan ollut vähän laskusuunnassa. Pahimmillaan se on ollut yli 5. En ole siihen koskaan saanut lääkitystä. Se tässä vaan kummastuttaa, kun tuntuu, että oireet vaan pahenevat, etenkin väsymys.

Vierailija
8/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mitään muuta sairautta ei tiedetä kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, niin siihen sitten takerrutaan, vaikka verikokeilla on ihan pitävästi todistettu ettei vajaatoimintaa ole. Nyt jos vielä raivopäisesti keskityt jahnaamaan turhan lääkityksen aloittamisesta, menee hukkaan paljon aikaa ja se TODELLINEN sairaus noiden oireidesi taustalla jää toteamatta ja hoitamatta.

Itselleni tulee mieleen montakin sairautta, joihin liittyy kuvaamasi oireet. Kilpirauhasen vajaatoiminta on sen tyyppinen sairaus, että jos se aiheuttaisi noin rajut oireet, se ihan varmasti näkyisi verikokeissa kilpirauhashormonin vähyytenä.

Tuo kilpirauhaslääkityksen aloittaminen terveille ihmisille on hyvin hyvin marginaalista puuhastelua, joka vain on saanut muutaman äänekkään äänitorven vuoksi suhteetonta kuuluvuutta. Sitä ei yksikään ammattitaitoinen endokrinologi käytännössä tee.

Vierailija
9/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei viimeinewn kirjoittaja,

Miksi lääkitys olisi turha? Tuo luku 3,09 on siis viime toukokuusta ja nyt olen menossa uuudelleen kokeisiin. Käsitykseni mukaan WHO:n yläraja arvolle olisi 2,5, mutta toki voin olla väärässä.

Olisin kiitollinen (ihan oikeasti) jos kertoisit, mikä muu vaiva minulla voisi olla, mielelläni ottaisin vastaan minkä tahansa diagnoosin (toivottavasti hoidettavan) kuin jäisin kärsimään epätietoisena.

Vierailija
10/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä seuraavaksi vaatisi lääkärin tutkimaan, kun lääkärin mielestä kaikki on kunnossa. Kaikki oireet on tietty kuvittelua väsymykset ja palelut yms.

Vierailija
11/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis enhän minä (ap) tai varmaan miltei kukaan haluaisi olla sairas, tai joutua syömään lääkkeitä koko loppuelämän, mutta jos olo on niin huono, että se vaikuttaa näin paljon elämänlaatuun, niin mielellään saisin siihen selvyyden. Minun on jotenkin aika vaikea aktiivisena ja urheilullisena ihmisenä hyväksyä, että olisin yhtäkkiä muuttunut aivan saamattomaksi ja laiskaksi, mutta voihan se tietysti olla niinkin.

Vierailija
12/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että nykyään tuollaisille oireille tuntuu olevan ainoa vaihtoehto se kilpirauhanen. Ja jos arvot on ok, niin silti vaan vängätään, kuinka nyt on silti kilpirauhasen vika. En sano, että nuo oireet eivät olisi totisinta totta ja etteikö jotain sairautta olisi, mutta eikö olisi järkevämpi olla avoin eri vaihtoehdoille, ja lähteä selvittämään että mikä vaivaa oikeasti. Eikä takertua tuohon kilpirauhaseen vain, jolloin lääkäri tutkii sen ja toteaa sit että kaikki on ok.

Lääkärille kannattaa mennä ilman mitään itsetehtyjä diagnooseja, lähteä selvittämään että MIKÄ on vialla. Lääkäri voi sit ottaa kaikki eri vaihtoehdot huomioon, ja se todellakin on lääkärin tehtävä tehdä se diagnoosi eikä potilaan.

Jotenkin tuntuu olevan muotia ajatus, että vika on aina kilpirauhasessa, ja lääkitys pitää saada vaikka sit väkisin. Kai moni luulee, että thyroxiini on joku ihmelääke jonka avulla kilot putoavat kuin huomaamatta ja olo on hetkessä taas ok. Vaikka ei se niin toimi, jos ei kerran arvoissa ole heittoa.

Vierailija
13/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa hän sanoi, että pelkkiä labra-arvoja ei pidä tuijottaa, vaan katsoa kokonaisuutta ja kuunnella oireita. Lisäksi voi ottaa laajemminkin labroja, ei pelkät normilabrat jotka tk ottaa.

Kilpirauhasen liika/vajaatoiminta ei ole mikään yksinkertainen asia, joten arvoisat besserwisserit, antakaan endokrinologin tehdä työnsä.

Thyroxinia ei laihdutuslääkkeeksi määrää edes tk-lääkäri, koska silloin kilpirauhanen menee liikatoiminnalle ja se on vaarallista.

Vierailija
14/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus aiheuttaa kuvaamasi oireet.

Toisaalta, kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta.

Mutta joka tapauksessa, laboratorioarvot ovat luotettavia, kunhan on huolehdittu preanalyyttisistä tekijöistä. Siis että näyte otetaan hyvin nukutun yön jälkeen aamulla mutta ei suoraan heräämisen jälkeen. Suomessa ajaksi on säädetty klo 8 - 10, joissain paikoissa klo 8 - 10.30. Ja tosiaan niin että kasilta ei ole herännyt. Ja että yö on nukuttu kunnolla.

Viitearvot ovat vähän menetelmäkohtaisia, riippuvat käytetystä mittaustavasta. Mutta kyllä ne joka paikassa suunnilleen samaa suuruusluokkaa ovat.

Pelkkien TSH ja T4-V -arvojen lisäksi pitäisi mitata kilpirauhasvasta-aineet.

Ja miettiä vähän sitä syytäkin, miksi kilpirauhasen toiminnassa on häiriöitä. Kilpirauhanen ei ole itse itseään täydellisesti säätelevä elin, vaan on aivolisäkkeen varassa kuten muutkin hormonintuottajat.

En ole endokrinologi enkä mikään muukaan lääkäri, ihan tavallinen luonnontieteilijä vaan.

Vierailija
15/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkien TSH ja T4-V -arvojen lisäksi pitäisi mitata kilpirauhasvasta-aineet.

TSH ja T4V olivat rajoilla. Sain Thyroxin-lääkityksen ja kaikki oireet (ihon ja silmien kuivuminen, väsymys, muistamattomuus, nesteturvotus jne) poistuivat.

Kysyin syytä lääkäriltä, sanoi että olen voinut sairastaa flunssan, joka taas on tulehduttanut kilpparin. Joillakin kilppari tointuu tästä, minulla ei.

Vierailija
16/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käytetään liian korkeita raja-arvoja. Euroopassa ja muuallakin TSH raja 2,5. Ap:n arvot menevät yli kirkkaasti.

Muistaahan ap, että TSH mittaa vain aivolisäkkeestä tulevaa kilpirauhasta stimuloivaa hormonia, myös T4-V olisi hyvä mittauttaa. Se mittaa veressä olevan hormonin määrää.

Itse sain lääkityksen 3,14 TSH ja 12 T4-V arvoilla. Lääkitys antoi minulle elämäni takaisin. Oireeni olivat samakaltaisia kuin sinulla.

Tsemppiä. Mielestäni koelääkitys olisi paikallaan.

Vierailija
17/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käytetään liian korkeita raja-arvoja. Euroopassa ja muuallakin TSH raja 2,5. Ap:n arvot menevät yli kirkkaasti.

Muistaahan ap, että TSH mittaa vain aivolisäkkeestä tulevaa kilpirauhasta stimuloivaa hormonia, myös T4-V olisi hyvä mittauttaa. Se mittaa veressä olevan hormonin määrää.

Itse sain lääkityksen 3,14 TSH ja 12 T4-V arvoilla. Lääkitys antoi minulle elämäni takaisin. Oireeni olivat samakaltaisia kuin sinulla.

Tsemppiä. Mielestäni koelääkitys olisi paikallaan.

Juuri näin, Suomessa tuijotetaan noita arvoja, jotka ovat vielä aivan erit kuin monessa muussa maassa ja sitten tuputetaan masennuslääkkeitä, kun ei muuta syytä keksitä. Itselläni TSH oli 5 ja sain Thyroxinit ja mulla oli juuri tasan tarkkaan ap:n oireet. Itsekin olen kova liikkumaan, vaan silti painoa tuli 12kg vaikka kuinka liikuin ja vahdin syömisiä ja lisäksi lihasheikkous treeneissä oli aivan uskomaton. Nyt olen syönyt Thyroxinia 7kk ja painoa olen saanut pois 7kg ja treenit kulkee jälleen. Mutta parasta on ollut sen kauhean väsymyksen häviäminen, olen taas oma itseni enkä halua takaisin nukkumaan jo klo 11 aamupäivällä..

Vierailija
18/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ap:llä, todennäköisin syy oireille löytyy kilpirauhasen toiminnasta. Viitearvot Suomessa on aivan p:stä ja tämän vuoksi ihmiset kärsivät vuosikausia vaivasta, johon on saatavilla kunnon lääkitys.

Eli endokrinologin etsintään ap ja saat elämäsi takaisin!

Jk. Käy tosiaan kurkkaamassa linkki Kilpirauhasfoorumille. Rekisteröidy, saat kaiken tarvitsemasi tiedon, mitä kilpirauhasvaivoista ylipäätään on saatavilla.

Vierailija
19/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen poistoa tsh oli 0,94 ja t4v 16.

Muutama kuukausi poiston tsh 3,0 ja t4v 10. Paleli, paino nousi jne. Joo, arvot viitearvojen sisällä, mutta mulle väärät.Sain lääkityksen ja nyt arvot taas noin samat kuin ennen leikkausta.

Noihin viitearvoihin tuijotetaan aivan liikaa.

Vierailija
20/35 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei laakita niin herkasti kuin monessa muussa maassa (raja-arvot erilaiset Suomessa) ja mielestani se on potilaan heitteillejattoa!!! Elamanlaatu karsii valtavasti.

Mene erikoislaakarille yksityiselle puolelle jos et muuten saa hyvaa hoitoa.

Oikean annostelun loytaminen kestaa usein jonkin aikaa, olo alkaa helpottaa muutamien viikkojen kuluttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän