Lapsen harrastuksen vetäjä tuli 6kk harrastamisen jälkeen kertomaan,
ettei lapsi ole millään tavalla osallistunut toimintaan. Ollaan maksettu kovat rahat ja luultu, että lapsi tekee siellä mitä pitääkin. Harrastus on lähellä ja lapsi on 11v, joten kulkee itse sinne ja takaisin.
Nyt haimme lapsen pois, koska oli huonovointinen. Vetäjä kertoi, että lapsi on tähän mennessä vain istunut hiljaa tuolissa, eikä ole osallistunut toimintaan millään tavalla. Lapsella on lievä autismi ja tästä on kerrottu etukäteen.
En ymmärrä, miksei vetäjä ole aiemmin voinut ottaa yhteyttä meihin! Miksi olemme maksaneet puolen vuoden harrastamisesta, kun lapsi ei ole tehnyt mitään??
Lapsen mukaan on osallistunut kaikkeen ja kertonut innoissaan, mitä harrastuksessa on tehty.
Harmittaa älyttömästi.
Kommentit (6)
miksi ette seuranneet muutamaa kertaa kuinka homma alkaa sujua. Itse olisin ainakin tehnyt niin. Erityislapset kun eivät aina pärjääkään eikä ohjaajat osaa suhtautua.
Kerroimme tietenkin lapsen haasteista vetäjälle alussa, annoimme yhteystiedot ja painotimme, että koska tahansa saa soittaa.
Uskoin lastani, kun hän sanoi tehneensä harrastuspaikassa vaikka mitä. Ei tullut mieleenikään, että istuisi jossain nurkassa!
ap
ja voin kuvitella, että jos ohjaajalle on kerrottu lapsella olevan lievä autismi, niin hän on saattanut ajatella, että sivussa istuminen ja toiminnan seuraaminen on aivan normaalia käyttäytymistä tälle lapselle. Toiseksi, jos kyseessä on erityistä ohjausta tarvitseva lapsi, ei harrastuksen ohjaajalla ole ehkä ollut sopivaa tietotaitoa lapsen ohjaamiseksi.
Jotkut, tavallisesti kuitenkin vähän nuoremmat lapset, eivät juuri osallistu toimintaan mutta kertovat kotona osallistuneensa vaikka mihin. He tarkkailevat sivusta niin intensiivisesti että kokevat olevansa tilanteessa mukana kuten muutkin lapset, vaikka eivät "ulkoisesti" olekaan mukana toimimassa.
Oletko itse kysynyt aikaisemmin ohjaajalta, miten harrastus sujuu? Itse pidän huolta, että juttelen säännöllisesti kolmen lapseni harrastusohjaajien kanssa, jotta tiedän miten harrastustunnin aikana tapahtuu ja miten lapsi on toiminnassa mukana.
mutta oletteko koskaan kysyneet ohjaajalta miten lapsella sujuu harrastuksessa? Kuten joku tuossa sanoikin, niin ohjaajat eivät tiedä mitä te haluatte, hän saattaa ajatella, että sivussa istuminen on ihan ok erityislapselle. EI minusta ole ohjaajan velvollisuus soitella raportteja vanhemmille, kyllä se on vanhempien asia kysellä. Sitten tietysti ohjaaja ottaa yhteyttä, jos jotain poikkeuksellista tapahtuu, mutta erityislapsen ollessa kyseessä ei sivussa istuminen ole välttämättä poikkeuksellista. Ja ilmeisesti se oli lopulta ohjaaja, joka kertoi asiasta, joten ottihan hän lopulta asian puheeksi.
Ilmeisesti lapsenne kuitenkin pitää harrastuksesta, jos on kuvaillut osallistuvansa aktiivisesti. Joten mitä vahinkoa on tapahtunut? Jatkossa tietysti kannustatte lasta osallistumaan oikeasti, eikä vain muita seurailemalla.
Luulisi ohjaajan nyt kertoneen tästä vaikka jo parin ensimmäisen kerran jälkeen. Ihan naurettavaa kertoa vasta puolen vuoden kuluttua.