Miten kakut saa ehjinä vuoasta irti?
Vaikka miten voitelen ja korppujauhotan, kuivakakku ei suostu irtoamaan ehjänä. Mitä vinkkejä teillä on? Miten te saatte ne ehjänä vuoasta?
Vuoka on uusi, ei naarmuuntunut ja siinä on sellainen pinta minkä pitäisi estää kiinnijäämistä. Silti jää kiinni aina.
Kommentit (20)
eli vuoka ritilälle uunista ottamisen jälkeen niin että pohja on ikäänkuin "ilmassa". Kääri vuoan ympärille jääkylmään veteen kostutettu pyyheliina ja anna sitten kakun jäähtyä ainakin 2 tuntia ennen kuin yritätkään kumota sitä. Voit vielä jäähdyttää pyyhkeen uudestaan ja antaa sen olla joku 10 minuuttia vuoan ympärillä ennen kumoamista. Ja ehkä kannattaa pidentää kakun paistoaikaa muutamia minuutteja jotta pinta sulkeutuu kunnolla.
En tiedä onko sillä merkitystä, että aloitan leipomisen vuoan voitelulla ja laitan sen jääkaappiin odottamaan taikinan valmstumista...
Kun otat kakun uunista anna sen olla vuoassaan jäähtymässä 20-25 minuuttia ja kumoa kakku vasta sitten.
Kakusta tulee mehevämpi kun kosteus ja kakkuun ja se myös irtoaa vuoasta 100 % varmasti ja vielä ehjänäkin.
Osa leipomoista ei käytä muuta kuin vuokasprayta, ei siis korppujauhoja ollenkaan. Vähän yllätti että miten ne kakut lähtee irti kun ei korppujauhoteta mutta niinpä vaan lähtevät nekin.
erikoiselta. Katso, että kakku on uunissa jo irronnut hiukan vuoan reunoista. Ja anna jäähtyä vuoassaan n. puoli tuntia ennen kumoamista.
Annan kakun jäähtyä vuoassa samassa asennossa kuin se oli uunissakin ja sitten kun on kylmä, kaadan sen vadille ja toivon että se irtoaisi mutta ei irtoa, osa jää aina vuokaan ja kakku on pilalla.
Mä voitelen sen sillä leipomisvoilla tosi huolellisesti ja jauhotan joko korppujauholla tai sokerilla. Näyttää että sitä olisi ihan joka kohdassa. En tiedä mitä teen väärin.
keikauta ja anna jäähtyä. Kakku kyllä yleensä putoaa lautaselle itesestään. Jollei, niin veitsellä voi vähän auttaa reunoista. Vuuan jysäyttäminen auttaa joskus, mutta hirveän kovakourainen ei kannata olla.
Kun otat kakun uunista anna sen olla vuoassaan jäähtymässä 20-25 minuuttia ja kumoa kakku vasta sitten.
Kakusta tulee mehevämpi kun kosteus ja kakkuun ja se myös irtoaa vuoasta 100 % varmasti ja vielä ehjänäkin.
Osa leipomoista ei käytä muuta kuin vuokasprayta, ei siis korppujauhoja ollenkaan. Vähän yllätti että miten ne kakut lähtee irti kun ei korppujauhoteta mutta niinpä vaan lähtevät nekin.
En tiedä onko sillä merkitystä, että aloitan leipomisen vuoan voitelulla ja laitan sen jääkaappiin odottamaan taikinan valmstumista...
leipuri-kondiittori
eli vuoka ritilälle uunista ottamisen jälkeen niin että pohja on ikäänkuin "ilmassa". Kääri vuoan ympärille jääkylmään veteen kostutettu pyyheliina ja anna sitten kakun jäähtyä ainakin 2 tuntia ennen kuin yritätkään kumota sitä. Voit vielä jäähdyttää pyyhkeen uudestaan ja antaa sen olla joku 10 minuuttia vuoan ympärillä ennen kumoamista. Ja ehkä kannattaa pidentää kakun paistoaikaa muutamia minuutteja jotta pinta sulkeutuu kunnolla.
leipuri-kondiittori
Minä kumoan aina ennenkuin on kokonaan jäähtynyt (joskus n 11-vuotiaana päättelin ettei kannata antaa kokonaan jäähtyä kun se voiteluvoi jämähtää ja kakku jää luultavasti kiinni...) ei ehkä pidä paikkaansa mutta tapa jäi mulle. Kumoan monesti ihan kuumanakin eikä jää silloinkaan kiinni.
tämä oli hupaisinta mitä olen kuullut leipuri-kondiittori
Sulla on varmaan tosi tylsä elämä.
Mitään järkeähän tuossa viilentämisessä ei ole, jos puhutaan uuniin menevästä kakusta.
Annan kakun jäähtyä vuoassa samassa asennossa kuin se oli uunissakin ja sitten kun on kylmä, kaadan sen vadille ja toivon että se irtoaisi mutta ei irtoa, osa jää aina vuokaan ja kakku on pilalla. Mä voitelen sen sillä leipomisvoilla tosi huolellisesti ja jauhotan joko korppujauholla tai sokerilla. Näyttää että sitä olisi ihan joka kohdassa. En tiedä mitä teen väärin.
niin että se ei ole tasainen ja sileä, vai jääkö todella ihan osa sitä kakkua vuokaan? Minkälaista ohjetta käytät? Onko taikinassa mukana jotain hilloa?
Ennen kaikkea: missä lämpötilassa paistat ja kuinka kauan? Onko kakku oikeasti läpikypsää? Paistaako sun uuni huonosti?
Toi nimittäin kuulostaa ihan siltä että kakku on osittain raakaa sisältä...
leipuri-kondiittori
Mutta näin mun mummu neuvoi, ja sai tuolla konstilla irtoamaan kakun kuin kakun- myös sellaisen epätasaisesti paistuneen joita ennen vanhaan syntyi leivinuunissa paistettaessa. Kiva että saadaan vähän piristystä kondiittorinkin päivään... ;)
varmasti irtoaa ilman mitään kikkoja
Annan kakun jäähtyä vuoassa samassa asennossa kuin se oli uunissakin ja sitten kun on kylmä, kaadan sen vadille ja toivon että se irtoaisi mutta ei irtoa, osa jää aina vuokaan ja kakku on pilalla. Mä voitelen sen sillä leipomisvoilla tosi huolellisesti ja jauhotan joko korppujauholla tai sokerilla. Näyttää että sitä olisi ihan joka kohdassa. En tiedä mitä teen väärin.
raaka jostain kohdin? Kuivakakusta ilmeisesti kyse? Paista uunin alimmalla tasolla 175-200 asteessa (ohjeessa kumpi lämpötila). Kokeile puutikulla kypsyys, jos et ole varma, onko kunnolla kypsä. Paiston loppuvaiheessa voit laittaa leivinpaperin vuoan päälle, jos tummuu päältä liikaa, mutta pohjalta ei ole vielä kypsä.
Kakkupohja taas paistuu varmimmin hyvin 150 asteessa, on kypsä joka puolelta ja tulee tasainen eikä lässähdä keskeltä.
t. 8
olen teh yt monta gluteenitonta kakkua ja voidellut hyvin kakkuvuuan ja pannu jauhoja,tai korppujauhoja tai sokeria pannut jääkaappiin siksi aikaa että teen taikinan ja jäähdyttänyt kakun ja aina jää vuokaan kerran puoli kakkua paistan 170asteessa tunnin nyt en enään etes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Näin olen tehnyt aina. Äiti ja mummu neuvoivat ja kakut irtoaa kummasti ehjinä kun ovat tietty ensin jäähtyneet vuoassa. Aina jääkaappiin voideltu vuoka.
Kuuma kakku tarttuukin kiinni ja halkeaa.