Apua, koululainen pihistää herkkuja iltapäivisin
Kolmasluokkalainen joutuu olemaan max 2 tuntia yksin iltapäivisin. Olen alkanut tehdä ihme löytöjä: kaakaopurkki puolillaan, vaikka just ostettiin, treenejä, retkiä ym varten ostetut välipalapatukat onkin syöty, yhtenä päivänä oli hävinnyt 3 karjalanpiirakkaa ja tänään huomasin tyhjenneen pussin paahdettua sipulirouhetta. Karkkia, jätskiä, keksejä ym varsinaista herkkua ei pidetä kotona varastossa. Kieltää tehneensä ja vaikka kuinka asiasta on puhuttu, kaappien tyhjennys jatkuu. Kyseessä on hieman pyöreä tyttö, ei mitenkään ylipainoinen, joka ei ole löytänyt mieleistään liikuntalajia ja muutenkin on laiskotteluun taipuvainen.
Kuulen mielelläni kokemuksia, miten teillä on moinen asia ratkaistu. Ei voi vatsanseudustakaan huomautella tuonikäiselle...
Kommentit (53)
tosin en kutsu sitä karppaukseksi vaan terveelliseksi , normaaliksi syömiseksi. Mun pojan lihavuus-ongelmat loppui siihen, kun aloin käyttämään ruoassa oikeaa voita, kermaa jne. Perunan ja pastan, riisin tilalle vihreää kasvista jne.
Kaikki mielihalut vähenivät viikon kuluessa.
riittävästi proteiinia aamupalalla, kunnon lounasta ja kunnon välipalaa, niin hänellä voi olla jatkuva nälkä koulun jälkeen. Laittakaa ensin nuo ruoka-ajat kuntoon ja hankkikaa kaappiin hyvää ja luvallista syötävää, josta tehdä itselleen välipalaa. Ehkä auttaisi, jos kotona odottaisi joku pieni herkku jonka saa syödä ihan hyvällä omalla tunnolla?
Suht samanlainen tilanne oli kolmisen vuotta sitten. Kyseessä poika kylläkin. Kysyin ihan suoraan miksi sulla on nälkä, miksi syöt "nämä herkut/namit/keksit jne"? Etkö syönyt koulussa, miksi?
Sanoi vaan, että tekee mieli, kerroin suoraan, että ne lähtee kaapista menee, jos homma jatkuu.
Tietysti kerroin myös miksi ei ole hyvä/terveellistä popsia herkkuja päivittäin.
Tehtiin diili, että syö välipalan (terveellisen) koulusta tultuaan ja sitten, kun muu porukka (minä tai isä) kotona niin voidaan keskustella muusta.
Kyllä tuon ikäiselle juteltiin jo ihan ruoan tarpeesta ja terveellisyydestä kontra liikkuminen jne. Hän kyllä harrasti ja harrastaa edellleen, mutta oli tuollainen "syöpöttelyvaihe" joka meni onneksi ohi eikä liikakiloja juurikaan kertynyt.
Porkkanaa kehiin, ei piiskaa:)
ja terveellisesti pyritään elämään. Ruoka-ajat on aina olleet selkeät vauvaiästä lähtien, viikonloppuna on herkkupäivä. Mietin vaan, mikähän tuo proteiinipitoinen aamupala voisi olla. Meillä on tapana syödä puuroa/ruisleipää aamupalalla. Koulussa en ole valvomassa, mitä lapsi syö. Yleensä siellä on "jotain yökköä", joka ymmärtääkseni kuitataan maistamalla vähän ja näkkäriä syömällä. Nyt sovittiin, että aamulla jo mietitään valmiiksi, mikä on iltapäivän välipala, ettei tarvitse kaapeilla turhaan notkua.
ap
ja jätä ne patukat ja kaakaot ja muut rasvaiset turhuudet sinne kauppaan.
Pidä samalla huoli siitä, että nuori saa kaikki vitamiinit ja hivenaineet vaikka sitten purkista. SIpulirouheen syöminen viittaa johonkin kummaan himoon. Tosin 3 karjalanpiirakkaa ei ole mitenkään tavaton välipala.
eli jätän tästedes patukat ostamatta, niin käteviä kuin ne oikeassa käytössä ovatkin. Kaakao jo kaadettiin biojätteeseen. Hedelmiä on tarjolla aina. En pidä perhettämme mitenkään herkkujen hamstraajana. Näyttäkää minulle lapsiperhe, jossa ei silloin tällöin nautita kaakaota! Minusta tuo 3 Fazerin karjalanpiirakkaa (ei siis kokoa cocktail) on tosi iso välipala (kalliskin!)ja kuulostaa ahmimiselta. Yritin kysellä, onko iltapäivällä kurjaa ja yksinäistä ja onko se lohdullista, kun saa jotain hyvää mussuttaa. Joskus on tylsää kuulemma, mutta kelläpä ei olisi. Tämä kierre on nyt saatava katkeamaan.
ap
tai vaan ahmija, herkut toki pois kotoa, mutta ettei vaan tarttis jonkun psykologin apua myös?
että voisihan tuosta mainita esim koulun tutulle terkalle. Minä vielä hoidan asiaa ihan maltilla, mutta lapsuuden huomattavasta ylipainosta kärsinyt mieheni elää traumojaan uusiks ja uhoaa jo ostavansa lukot keittiön kaappeihin...
ap
Jos on siis jättänyt kouluruokailun jopa välistä.
Mun lapset syö ajoittain ihan ruokaa koulusta tullessaan, jos on jäänyt vähälle kouluruoka.
Iltasella sit sellaisena päivänä kevyemmin.
Huvittava tuo välipalapatukka. Miksei sellaista voi ottaa ihan välipalaksikin, jos niitä kerran on.
Vaikka ruisleipä+patukka+hedelmä välipalaksi ja sitten taas jaksaa touhuta ruokaan asti.
Kysy lapselta minkälaisia välipaloja haluais ja teette vaikka osin valmiiksi. Tai ainakin sovitte mitä saa ottaa.
Minusta kuulostaa, että lapsella on nälkä. Koulussa pitäisi syödä enemmän ettei ole kuolemaisillaan nälkään kun pääsee kotiin, mutta en sentään kieltäisi syömistä kotonakaan. Outoa että lapsi joutuu syömään salaa?! Ilmeisesti myös tarttuu helpoiten syötäviin kohteisiin (siis ei kuori hedelmiä tai tee leipiä itselleen).
Kolme karjalanpiirakkaa ei ole paljon mitään! Tietenkin lapsi syö,jos on nälkä. Et kertonut, millaista välipalaa lapsellesi olet varannut.
Kuulostaa siltä, että teillä ei ole ruokailutottumukset kohdillaan. Lapsen pitäisi ehdottomasti myös syödä koulussa.
todellakin on nälkä. Ei tykkää kouluruoasta ja pakkohan on sitten saada kunnon sapuskaa kun tulee kotiin. Varmaan tuolla sinunkin lapsellasi vaan on armoton nälkä ja ei ole muuta keksinyt kuin ne herkut saadakseen mahan kurinan lakkaamaan. Laita ihmeessä kunnon tarjottavat, jotka voi vaikka mikrossa lämmittää ja sillä tuo ongelma on ratkaistu.
Taisit enemmän harmistua siitä, että lapsi söi ne KALLIIT karjalanpiirakat välipalaksi... Kolme karjalanpiirakkaa ei ole tosiaan kummakaan satsi jos on nälkäinen. Osta halvempia piirakoita, niin lapsetkin saa syödä ilman kyttäämistä.
Varaa reilu välipala valmiiksi, opeta tekemään helppoja juttuja itse, esim lämpimät leivät mikrossa. Sano selkeästi mitä EI saa syödä
katsoa etukäteen esim. koulun omilta tai kunnan nettisivuilta, millainen tulevan viikon ruokalista aina kulloinkin on?
Voisit etukäteen kysyä, että mikä oikein on se "jotain yökköä" -ruoka ja minkä verran sitä kuitenkin kannattaisi ottaa, ettei tytöllä olisi heti nälkä kun tulee koulusta kotiin? En nimittäin oikein osaa uskoa, että kaikki kouluruokakaan aina olisi niin "yökköä".
että jos lapsi syö kotona jotain niin miksi se on pihistämistä?
ruisleipää, hedelmiä, jogurttia ja mysliä, välillä karjalanpiirakkaa, puolukkapuuroa, marjakiisseliä. Olen yrittänyt korostaa, että lounas on tärkeä ateria ja välipala on vain väliPALA. Illalla syödään yleensä viideltä toinen lämmin ruoka, joten noin kolmen tunnin välein ruokaa on tarjolla. Ehkä meillä sitten on ruokailutottumukset pielessä. Jäänpä pohtimaan sitä.
ap
Kaakao jo kaadettiin biojätteeseen. Minusta tuo 3 Fazerin karjalanpiirakkaa (kalliskin!)ja kuulostaa ahmimiselta. Tämä kierre on nyt saatava katkeamaan.
ap
Miksi lapsi ei saa syödä kun on nälkä? Ongelmahan on se että pitää vaan löytää kunnon sapuskaa. Nyt on sulla pikkasen menny asia sekasin. Lapsi luulee tekevänsä hirveen väärin kun joutuu salailemaan sen että syö nälkäsenä jotain. Kohta teillä on bulimikko kotona ja sitte sulla vasta onkin iso hulapaloo...
jos kaikki kouluruoka on yökköä, jota ei voi syödä. Ja vaikka lapsi söisikin koulussa, kotiin tullessa on usein jo kova nälkä ja silloin pitää olla kunnollinen välipala.
Itse söin lapsena aina kunnon ruokaa koulun jälkeen ja olin silti laiha kuin tikku. Lapsen pitää saada oikeaa ruokaa ja terveellisiä välipaloja. Ja koulussa olisi syytä syödä, johan opiskelu kärsii jos ei syö.
Kyllä ongelma tuntuu tässä taipumuksessa olevan äidillä, ei lapsella. Tietenkin lapsen on nälkä, jos kouluruoka on jäänyt vähällä syömiselle. Ortoreksiaan taipuvainen kontrollifriikki äiti aiheuttaa sen, että lapsi joutuu pihistämään ruoan eikä uskalla tunnustaa syöneensä. Nyt lapselle kunnolla ruokaa, isompia annoksia ja proteiineja - ja äidin ei edes tarvitse tietää joka murua, jonka lapsi syö.