Olen pettynyt esikouluun :-(
Ensinnäkin, eskariryhmä pullistelee viisivuotiaita, jotka on siirretty sinne koska 4-5 -vuotiaiden päiväkotiryhmä on niin tupaten täysi. Onko tämä tosiaan ihan normaali käytäntö?
Toiseksi, eskarit eivät tee juuri mitään. Tuntuu että ovat vain säilytyksessä siellä. Eivät hiihdä kertaakaan koska kaikilla ei ole suksia. Eivät käy uimassa. Luistelivat kaksi kertaa, enempään eivät pysty koska ei riitä aikuisia. Edes pulkkamäkireissu ei tunnu toteutuvan kun aina puuttuu aikuinen.
Ja sanaa kouluvalmius ei ole koko vuonna edes mainittu.
Kommentit (38)
Suosittelen.
Oma lapseni (vanhin) myös turhautui ns. tavallisessa eskarissa. Se oli leikkiä, laulua, 1 tunti ulkoilua ja askartelua. Lapsi totesi että sen varsinaisen asian ois voinu käydä läpi 1 kuukaudessa.
Tätä leikkiä laulua ja lallatusta oli tehty kerhossa jo 3 vuotta ennen eskaria. Joten oli tytölle pettymys. Monet tuossa iässä kaipaa jo älyllistäkin haastetta.
Tuntuu että meidän eskarissa ainakin tehdään kaikenlaista. Esim. viime aikoina on ollut paljon puhetta jostain "logiikoista", mitä ne sit onkin. Jotain vapaaehtoisia tehtäviä jotain lapset tekee saadakseen keksejä.
kekseliäs lto on keksinyt ties mitä pajoja joista poika on kovasti innostunut!Vaikea keksiä mitä siellä ei olisi tehty, on uitu ja leivottu ja väsätty ties mitä hauskaa.ja kunnallinen pk.
on se kumma, kun yhteiskunta ei nykyään edes hiihdätä lapsia
Olen kans ihmetellyt kun ei mitään tehdä, ei kertaakaan luisteltu, hiihdetty eikä uitu.
Lapsi siirtyi toisesta hoitopaikasta jossa todellakin tehtiin kaikkea ja esim joka viikko oli metsäretki läheiseen metsään...
Meidän lasten pk:n eskarissa käyvät uimakoulussa (viikon ajan), hiihtokoulussa (n. 4 vk) ja luistelukoulussa (n. 4 vk).
Noiden lisäksi tutustuvat moniin muihinkin lajeihin, mm. tanssiin, painiin, suunnistukseen, erilaisiin pallopeleihin...
Tietenkin tekevät myös eskariharjoituksia; opettelevat kirjaimia ja laskemista.
Muskarikin heillä on kerran viikossa, ja mahdollisuus osallistua enkkukerhoon ja kokkikerhoon.
Yksityisen päiväkodin eskarista kyse. ..ja tuonne aivan hirveän vaikea saada paikkoja lapsille.
käyneet uimassa, luistelemassa, hiihtämässä, kirjastossa ja tekevät tehtäviä. Muista toiminnasta en tarkemmin tiedä kun lapsi menee vasta ensi vuonna eskariin. Eskarilaiset siis samassa ryhmässä lapsen kanssa mutta tekevät omana ryhmänään tietyt asiat.
Mutta aika tylsää, jos ei tehdä mitään
Ei meilläkään uimassa käyty, mutta hiihdettiin kyllä ja luisteltiin. Noi touhut on pitkälti eskariopettajien viitselijäisyydestä kiinni. Teillä nyt näyttää käyneen tosi huono tuuri..
Toisaalta, säästyvillä kk-maksuilla minä käytän itse lasta muskarissa ymsyms.
Paljon jää siis vanhempien oman viitseliäisyyden varaan. Mutta siten saa myös valita, mitä lapsi tekee, milloin ja miten.
Ap, ei tuo teidän eskari mitenkään tavattomalta kuulosta. Asumme stadissa ja aikoinaan lastemme eskariryhmässä oli myös viskareita mukana, mutta heillä oli sitten samaan aikaan oma erillinen viskarituokionsa, kun eskarilaiset tekivät omaansa.
Retkiä eri puolille oli melkein viikottain. Jos ei muuta, niin pulkkamäkeen tai luontohavainnointipaikalle.
Uinti yms. on helppo ja mukava järjestää sitten vapaa-ajalla, ei se nyt NIIN paljon viitseliäisyyttä kysy. Touhuathan sinä muutenkin lastesi kanssa.
hiihdetään, luistellaan, pelataan sählyä, on oma sali jossa jumpataan..
harjoitellaan kaikki normaalit jutut eli värit, numerot, kirjaimet jnejne..
on lauluhetkiä ja ihania retkiä.
Ja ihan kunnallinen päiväkoti!
Jos on esimerkiksi yksi opettaja ja iso ryhmä eskarilaisia, ei siinä tee mieli lähteä luistelemaan. Pelkkään luistinten sitomiseen ja kypäröiden säätämiseen menee vähintään puoli tuntia. Lapsista kovinkaan moni ei osaa luistella.
Uimaan ei voi viedä lapsia, jos paikalla ei ole uimaopettajaa ja jonkunhan se uinti ja opetus pitää kustantaa. Riippuu siis kunnasta.
Minä käyn itse lasteni kanssa hiihtämässä, luistelemassa ja uimassa. En oletakaan, että joku muu tekisi sen.
meidän pojan eskarissa kävivät juuri 3 kertaa uimassa, luistelua on neljä kertaa, pulkkamäessä käyvät muutaman viikon välein, mutta se onkin ihan vieressä.
Lapsia 25 ryhmässä.
Lastentarhan opettajan kanssa oli syksyn aikana ensimmäinen keskustelu, jossa käsiteltiin lapsen toimintaa ryhmässä, taitoja yms. Ja keväällä on toinen. Varsinaisesti koulukypsyydestä ei muulloin ole puhuttu kun tuolla keskustelussa, kun oli puhetta keskittymisestä yms.
Jos on esimerkiksi yksi opettaja ja iso ryhmä eskarilaisia, ei siinä tee mieli lähteä luistelemaan. Pelkkään luistinten sitomiseen ja kypäröiden säätämiseen menee vähintään puoli tuntia. Lapsista kovinkaan moni ei osaa luistella.
Uimaan ei voi viedä lapsia, jos paikalla ei ole uimaopettajaa ja jonkunhan se uinti ja opetus pitää kustantaa. Riippuu siis kunnasta.
Minä käyn itse lasteni kanssa hiihtämässä, luistelemassa ja uimassa. En oletakaan, että joku muu tekisi sen.
Mutta kai nyt aikamoni 6v osaa jo luistella?!?! jos ei osaa, niin se on kyllä ihan vanhempien vika...
Ei kenkä siitä purista että odottaisin yhteiskunnan hiihdättävän lapseni. En kyllä mielestäni edes antanut ymmärtää etten viitsisi oman lapseni kanssa harrastaa.
Olin vaan kuvitellut eskarissa olevan muutakin puuhaa kuin kirjatehtävät, tunnin ulkoilu pihalla ja lounas.
Riittääkö teille minut tuominneille sitten se että eskari on vain varastointipaikka työpäivän ajaksi ja sen ainoa anti on ettei tarvitse maksaa kokopäivämaksua?
T: ap
näytelmiä katsomassa, retkiä ja lisäksi jonkin verran opiskellaan.
Mun pojalla vielä kielikerho kotiläksyineen.
Uimassa eivät ole käyneet.
Semmonen passiivinen eskari on yhtä, kuin ei mitään.
Aina välillä olen saanut lapsen puheista sen käsityksen että niitä testatan, mutta ikinä ei testeistä kulkeudu mitään tietoa kotiin.
Kaikilla eskareilla ei vaan ole resursseja. Mun lapsen eskarissa on 2 ryhmää ja 4 vakituista opea ja lapsia yhteensä muistaakseni 35kpl.
Rahaa heillä ei paljon ole, mutta käyvät ilmaistapahtumissa ja ulkoilemassa. Talvella ovat käyneet useesti luistelemassa ja ensi viikolla alkaa hiihto.
Uimassa eivät ole käyneet vielä, mutta käsittääkseni heillä olisi pari ilmaista uintikertaa. Ongelma taitaa olla siinä, että aikuisia suhteessa uimataidottomiin on liian vähän.
Eskaripäivään (4h) sisältyy: aamupiiri, ulkoilua, ruokailu, leikkiä ja päivästä riippuen joko: eskaritehtäviä, askartelua, retki tai liikuntaa.
Vanhemmille jaetaan kerran kuussa seuraavan kuukauden suunnitelma.
Ensinnäkin, eskariryhmä pullistelee viisivuotiaita, jotka on siirretty sinne koska 4-5 -vuotiaiden päiväkotiryhmä on niin tupaten täysi. Onko tämä tosiaan ihan normaali käytäntö?Toiseksi, eskarit eivät tee juuri mitään. Tuntuu että ovat vain säilytyksessä siellä. Eivät hiihdä kertaakaan koska kaikilla ei ole suksia. Eivät käy uimassa. Luistelivat kaksi kertaa, enempään eivät pysty koska ei riitä aikuisia. Edes pulkkamäkireissu ei tunnu toteutuvan kun aina puuttuu aikuinen.
Ja sanaa kouluvalmius ei ole koko vuonna edes mainittu.
Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. Valtakunnallisessa esiopetuksen opetussuunnitelmassa on kerrottu mitä kaikkea esiopetuksen tulee sisältää ja kunnan omassa esipetussuunnitelmassa on mahdollisesti yksityiskohtaisemmin kerrottu, miten opetussuunnitelmaa toteutetaan. Siellä on eritelty kielten, matematiikan, etiikan, luonnontieteiden, terveyden, motorisen kehityksen ja taiteen opetus.
Menkää katsomaan oman kunnan opetussuunnitelmaa, niin ei tarvi täällä heitellä omia mutuja ja mielipiteitä, joilla ei ole mitään merkitystä.