Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minkä laajuisia on yläasteen reaaliaineiden esseekysymykset?

Vierailija
09.02.2011 |

Seiskaluokkalaisella lapsellani on huomattavia vaikeuksia kokeiden esseekysymysten kanssa. Hänellä on lukivaikeus ja hän hakee automaattisesti aina sitä lyhintä mahdollista vastausta kysymykseen. Esseekysymyksessähän metodi on täsmälleen väärä. Meidän pitäisi nyt harjoitella tätä asiaa. Ajattelin,e ttä käydään koealuetta läpi yhdessä ja tehdään mallikysymyksiä ja sit poika saa kirjoittaa vastauksia niihin ja taas käydään läpi, että mitä olisi voinut vielä laittaa, mitä kehitellä, mitä yhdistellä, jne.

Minulla on kuitenkin sellainen vaikeus, että minä itse opetan yliopistossa ainetta, jossa kysymykset ovat luokaa vähintään kolme kirjaa yhteen ja sit vertaillaan. En siis osaa tehdä mallikysymksiä yläkoululaisen tasolle, en varsinkaan vähän heikohkon yläkoululaisen tasolle.

ELi minkä tasoisia ne kysymykset yläkoulussa oikeasti ovat? Ovatko ne jotain mikä on suht suoraan kirjassa? Jotain mihin pitää yhdistellä asisoita yhden kappaleen sisältä? Useita kirjan kappaleita? Pitääkö niissä vertailla? Pitääkö päätellä ja soveltaa itse, vai onko ne vastaukset jossain kirjassa jos vaan on lukenut?

Olisin kiitollinen myös jostain mallikysymyksistä, jos paikalla on opettajia - ei, en usko että yläkoulussa edes voi lukea tärppejä, mutta omassa aineessani opiskelijajärjestöt ovat aina keränneet kysymyspankkia, josta voi harjoitella mallikysymyksillä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oman pojan kokeissa kysymykset ovat olleet kyllä aika lailla suoraa kirjasta vastattavissa, ei soveltamista tai yhdistämistä. Nyt oli historiassa kysymyksenä "Sosialismin synty" eli yhden kappaleen otsikko, sieltä riitti ydinasioiden muistaminen.

Aika vähän ainakaan seiskalla vaaditaan "omaa osaamista", kirjan tiedoilla (ja sen yhden kappaleen kerrallaan) pääsee pitkälle.

Vierailija
2/4 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin uskonnon esseekokeen, jossa piti kertoa buddhalaisuuden "jalosta kahdeksanosaisesta polusta", eli luetella sen osat ja selittää niistä jotain. Psykologian kokeessa piti vertailla psykologian eri ihmiskuvia - tämä oli valinnaisena kurssina ja vastasi lukion ekaa psykologian kurssia. Nuo olivat siis ainoa koekysymykset, tekstiä piti tulla suunnilleen yhden A4-arkin verran.

Aika suppeita kysymyksiähän yläasteen kokeissa pitäisi olla, eikä mitään erityistä soveltamista vaativia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulisin mielelläni lisääkin.

ap

Vierailija
4/4 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin kysyneeni uskontoa opettaessani jotain sen tyylisiä kuin "herännäisyyden perusajatukset" ja "buddhalaisuuden synty".