Äitiysrahan määräytyminen
Minulla mielikuva, että äitiysrahaa voi hakea myös 6kk edeltävien tai vaihtoehtoisesti 3kk edeltävien tulojen mukaan? Muistelisin, että oli 3 eri vaihtoehtoa: edeltävä verovuosi, 6kk edeltävät tulot ja joku muu? Vai olenko nyt ihan väärillä vesillä?
Olen siis aloittamassa työt maaliskuun lopussa ja tässä huomasin olevani raskaana =) Nyt olen vielä kotona kotihoidontuella esikoisen kanssa. Eli ehtisin olla töissä vajaa 6kk. Laskettu aika lokakuun puolessa välissä. Miten äitiyspäiväraha oikein määräytyy? Kertokaahan viisaat. Ja lapsi ehtii täyttää 3v ennen vauvan syntymää, joten samaa äitiysrahaa en tule saamaan.
Kiitos avusta.
Kommentit (7)
Siis ne vaihtoehdot on se 6 kk tai edellinen verovuosi. Eihän sillä ole merkitystä oletko koko sen 6 kk töissä. Todennäköisesti kuitenkin palkkasi on sen verran iso verrattuna kotihoidontukeen, että ne lasketaan viimeisimmän 6 kk mukaan.
En tajua, miksi ihmiset ei osaa lukea faktaa ja ohjeita vaan rupeavat täällä kyselemään.
6 kk tulojen perusteella, jos ne ovat koko vuoden tuloiksi suhteutettuna (12 x kuuden kuukauden keskimääräinen ansiosi) 20 prosenttia suuremmat kuin edellisessä verotuksessa vahvistetut tulosi.
Muuten lasketaan edellisen verotuksen mukaan.
Mutta jäi epäselväksi vain tuo asia. Pitääkö minun olla se 6kk töissä vai riittääkö vaikka vain 4-5kk, jotta lasketaan 6kk tulojen mukaan? Palkkatuloni on kyllä reippasti päälle 2000e/kk, joten on huomattavasti enemmän, kun kotihoidontuki, joka on sen 380e/kk. Teille ehkä yksinkertainen asia, minulle ei.
ap
laskettiin vaan kaikki 6 kk tulot ennen äitiysloman alkua. Ja teen keikkaduunia eli en tosiaan ollut koko 6 kk töissä. Vaikka näin Kelan sivuilta voi kyllä ymmärtää.
jos et ehdi käydä töissä kauempaa ennen äitiysloman alkua. Mutta siis 4kk tuloja ei kuitenkaan kerrota 3:lla (jotta tulisi 12kk tulot) vaan ihan normaalisti kahdella. Eli äp-rahasi laskentanperusteena käytetty vuosityötulo tulee olemaan 2 x 4kk tulot.
Mutta jäi epäselväksi vain tuo asia. Pitääkö minun olla se 6kk töissä vai riittääkö vaikka vain 4-5kk, jotta lasketaan 6kk tulojen mukaan? Palkkatuloni on kyllä reippasti päälle 2000e/kk, joten on huomattavasti enemmän, kun kotihoidontuki, joka on sen 380e/kk. Teille ehkä yksinkertainen asia, minulle ei. ap
jos niidet tulot 20 % korkeammat kuin edellisessä verotuksessa.
Muita vaihtoehtoja ei ole.