Suomalaiset pesevät pyykkiä väärin
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/02/quotsuomalaiset_pesevat_pyykkia_v…
Pesetkö sinä 60 asteessa vaatteita, joiden pesuohjeessa lukee 40 astetta?
Kommentit (63)
Myös, yöpuvut, kalsarit ja sukat pesen useimmiten 60c:ssa. Käyttövaatteet pesen 40C:ssa, paitsi jos pesuohjeessa on 60C, niin saatan pestä ainakin välillä siinä. Villavaatteet jne. tietysti 30C:ssa. Pesen harkitusti jotain myös kuumemmassa kuin pesuohjeessa lukee.
Kuivatan rummussa ainakin kaikki ne, jotka pesen 60c:ssa sekä kuopuksen collegehousut ja trikoopaidat. Myös muita pyykkejä laitan rumpuun valikoiden.
Mä en jaksa panikoida jostain pöpöistä, hengissä ollaan vielä. Mun mielestä kaikki pyykki ei kestä 60C lämpötilaa, ja siksi en pese kaikkea siinä.
minä en ole niinkään ajatellut tuota bakteerien tappamista ja hygieenisyyttä pesulämpotilaa ajatellessa, lähinnä ajattelen tahranpoistoa. kun lapset olivat pienempiä ja vaatteissa jatkuvasti tahroja niin pesin lähes kaikki vaatteet 60 asteessa kun 40 tahrat eivät lähteneet kunnolla pois. jotkut paremmat vaatteet ja 30 pestävät pesin sitten erikseen.
nyt kun lapset ovat jo isompia ja vaatteet tahrattomampia niin 60 asteen pesulle ei ole enä niin tarvetta. nykyisin pesen 60 asteessa lähinnä lakanat ja jos laitan koneen pikaohjelmalle. jos pesen normaaliohjelmalla niin laitan 40 astetta ja se riittää.
HARVEMMIN PESEMÄLLÄ TEET VIELÄ MERKITTÄVÄMMÄN YMPÄRISTÖTEON.
Suosittelen kaikille riittävän kuumassa pesemistä, niin ei tarvitse vahvoja kemikaaleja ja vaatteet tuntuvat pitempään puhtaammilta.
Kun peset kuumemmassa, sinun ei ehkä tarvitse vaihtaa vaatteita ihan joka päivä, ei tarvitse ottaa joka päivä uutta pyyhettä ja lakanatkin tuntuvat puhtaammilta pitempään.
Mistä tämäkin vanha ketju taas on löytynyt?