Mikä lastani vaivaa? :(
Lapsen isä ja minä olemme eronneet kun poika oli 1-vuotias eli kolme vuotta sitten.
Hän ei muista erosta mitään, on siis sopeutunut elämään ilman isää ihan hyvin.
Hän käy isoveljensä kanssa isän luona joka toinen viikonloppu ja tykkää käydä
isän luona. Siellä hänellä on samanikäinen siskopuoli jonka kanssa leikit sujuu
ihan hyvin.
Meillä arki on myös ihan hyvää. Itse olen toipunut erosta jo hyvin, olemme
kolmestaan onnellisia. Meille läheisiä ihmisiä on mummu ja pappa jotka ovat
osa arkeamme ja apunamme.
Viime syksynä pojalla alkoi olla mielestäni ihmeellistä väsymystä, nivelkipuja,
ihottumaa ja kutinaa. Hän oli siihen asti ollut erittäin hyväntuulinen, iloinen
ja reipas. Syksyllä alkoi tulla selkeää uhmaa, itkuisuutta, kiukkua ja tuntui
ettei mikään ollut hyvin. Syyskuussa kävimme 4-vuotisneuvolassa jossa puhuin
asiasta neuvolalääkärille ja kerroin oireista ja siitä että lapsi on mielestäni
muuttunut kovin. Kuuluu asiaan, kuuluu uhmaan sanoi neuvolalääkäri.
Loka-marraskuussa kuvioihin tuli jatkuvat vatsavaivat. En osaa yhdistää vaivoja
mihinkään mutta joka päivä vatsaan sattuu.
Lapsi on päiväkodissa jossa tykkää käydä. Hänellä on siellä kavereita joiden
kanssa leikkii ja pitää myös hoitotädeistä, joista pidän itsekin. Pidän myös
päiväkodista, siellä sujuu aina kaikki asiat.
Nyt vatsavaivoja on joka päivä ja myös päiväkodissa on niihin kiinnitetty huomiota.
En osaa yhdistää edelleenkään niitä mihinkään, en ruokailuun, enkä tilanteisiin.
Joskus se sattuu vähän, joskus niin paljon että pitää ottaa ihan lepoa.
Suolen toiminta on täysin normaalia ja vatsa toimii päivittäin. Lapsella ei ole
ilmavaivoja.
Veljeenkin suhde on hyvä. Heillä on kolme vuotta ikäeroa mutta siltin leikkivät
paljon yhdessä ja heillä on yhteisiä kivoja juttuja. Toki he osaavat myös
tapella mutta enemmän on sitä kivaa leikkimistä tai omia juttuja.
Nyt myös päiväkodissa on kiinnitetty huomiota vatsakipuihin ja siihen että
ne on jokapäiväisiä. Viime viikolla poika myös oksensi kerran vatsakipujen päätteeksi.
Toki se voi olla myös vatsatautia jota on liikkeellä mutta minua ihmetytti kun
oksensi vain kerran.
Hän on edelleen kiukkuinen, ärtyisä ja menettää helposti hermonsa. Toisinaan
on myös väsynyt, väsähtänyt. Joskus nukkuu hyvin, toisiaan saattaa herätä
pahoihin uniin tai "Muuten vaan". Vaihtelee.
Minulla on sellainen olo etten tunne lastani, hänellä on joku "hätä". Hän ei
ole se lapsi joka oli ennen. Mielestäni kyse ei ole enää uhmasta.
Kävimme viime viikolla tk-lääkärillä joka otatti lapsesta pissanäytteen (puhdas)
sekä perusverenkuvan (kaikki normaalit) + kilpirauhas, maksa-munuaiskokeet sekä
laktoosi- ja keliakiakokeet. Näistä vastaukset tulevat n. viikon päästä.
Mutta mikä lapsella voi olla hätänä vai onko tämä vain uhmaa? Mitä jos kaikki
verikokeet onkin normaaleita - mitä sitten teen? Mistä haen apua? Tai miten
saisin selville mikä äidin ennen niin iloista 4-vuotiasta vaivaa?
Kokemusta - vinkkejä - kiitos :)
Kommentit (16)
Ystavan pojalla nuo olivat oireita keliakiasta. Poika rauhottui parissa paivassa, kun gluteeni jai pois ruokavaliosta.
että tosi monet verestä otettavat keliakia-kokeet antavat väärää negaa. Suosittelen hankkiutumista lasten allergologin luokse. Missäpäin asut? Esim täältä voit kysellä hyvä lääkäreitä. http://www.histamiini.com/
Hei, tosi kiva että välität lapsestasi!!
Ihottuma ja vatsavaivat sopisivat siihen hyvin. Ja tietenkin lapsi on myös ärtyisämpi, jos jatkuvasti kutittaa tai vatsassa on huono olo.
Käsittääkseni myös keliakia voi oireilla sekä ihottumana että vatsavaivoina.
Miten voi olla samanikäinen siskopuoli??
Oirekuvauksen perusteella mulle tuli mieleen keliakia. Nyt ei kannata murehtia, koska saatte tuloksia pian. Jos niistä ei selviä mitään, niin sitten jatkotutkimuksiin. Ei jokapäiväinen vatsakipu ole normaalia.
Itse tunnut ajattelevan kipujen johtuvan avioerosta. Kerromuksesi ei kuitenkaan juuri tue sitä.
Voi myös olla ihan maitoallergiaakin, joskin se yleensä juuri vähenee neljä vuotiaana.
Miten voi olla samanikäinen siskopuoli??
Isän uudella vaimolla oli samanikäinen lapsi joka on siis lapseni siskopuoli nyt.
että joku hyväksikäyttäisi lasta? Ystäväni lasta hyväksikäytettiin ja oireilu alkoi jatkuvilla vatsavaivoilla. Vatsavaivat olivat psykologisia oireita.
Meillä on tainnut olla kaikkia noita luettelemisiasi oireita esikoisella. Ensimmäisen kerran noin kahden ja puolen vuoden iässä. Silloin puoliksi sattumalta huomattiin että kiukkuilun, oksentelun jne syy oli mansikassa. Kun jokapäivä käytetty mansikka jätettiin ruokavaliosta niin oireet häipyivät.
Myöhemmi on törmätty muutamaan kertaan samaan ongelmaan ja aina olemme joutuneet etsimään uudelleen sopivan ruokavalion. Joko olemme ottaneet käyttöön jonkun uuden asian kuten mintun makuisen fluoritabletin tai kalaöljykapselit ja ne on vähän ajan käytön jälkeen ruvenneet aiheuttamaan kurjaa oloa ja kiukkuamista jne. Toisinaan on jouduttu pudottamaan joku aikaisemmin sopiva ruoka-aine pois. Onneksi paljon on saatu jo takaisinkin.
Nyt poika on eskarissa ja ruokavaliosta on poissa sininen keiju (siinä yksi harvoin käytetty lisäaine jolle poika oireilee herkästi), pähkinät, sitrukset, tomaatti, suuri osa mausteista.
Selvittely on varsin haastavaa. Toisinaan poika sietää esim. yhden kanelikeksin mutta kahdesta tulee varmasti kurja olo. Toisaalta toisinaan ei kestä sitä yhtäkään jos on sattunut syömään vaikka ihan pikkasen sinistä keijua jonkun leivonnaisen mukana. Lisäksi kun huonoa oloa, yöheräilyjä ja raivareita voi tulla muutenkin niin vaatii pitkää pinnaa etsiä sopivaa ruokavalioa niin ettei jätä mitään turhaa pois mutta ei pidä mukana sopimattomiakaan.
Itse lähtisin ensimmäisenä tutkimaan tilannetta niin että pitäisin kotona tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja oirepäiväkirjaa (kaikki mahakivut, yöheräilyt, uhmat jne). Parhaiten tuosta olisi apua jos voisitte syödä viikonloppuna hyvin yksinkertaista perusruokaa jossa ei olisi mausteita (paitsi suolaa ja sokeria) eikä turhia lisäaineita (leivänpäälle voita ja kaikki lisäaine ruuat hetkeksi tauolle) ja kaikki tavallisimmat allergioiden aiheuttajat kuten pähkinät, sitrukset, tomaatti jne pois yhdeksi viikonlopuksi.
Jos oireita on suunnilleen joka päivä niin syyllinen olisi joku jokapäiväinen ruoka-aine tai lisäaine (esim. margariinissa tai jugurtissa...). Maitokin on yksi mahdollinen mutta jos sitä koettaa tauottaa pariksi päiväksi niin pitäisi muistaa kalkkilisä.
Jos ruokavaliolla on vaikutusta niin kannattaisi lähteä hyvälle yksityiselle allergioihin erikoistuneelle lääkärille. Hänen avullaan sitten karsittaisiin ruokavalioa pidemmäksi aikaa tarvittaessa. Mutta lyhyen kokeilun voi toki tehdä itsekkin kotona ominpäin.
Jos asia tuntuu mahdolliselta niin www.histamiini.com sivustolla kannattaa kysellä asioista sillä siellä on useitakin äitejä kirjoittelemassa joiden lapset reakoivat mausteisiin, lisäaineisiin jne raivoamalla, uhmaamalla jne. Tuolta sivustolta saa myös vinkkejä lääkäreistä jotka ymmärtävät ja osaavat auttaa tämän vaivan kanssa.
Tsemppiä ja jaksamista
viljat? maito? sitrukset?
meillä sitrusallergikko reagoi juuri noin, on 6 vuotias.
oireiden perusteella.Ehkäpä ruoka-aineallergiaa...mutta vatsataudissa voi oksentaa vain kerrankin.
En voi kun olla pahoillani lapsesi puolesta, toivottavasti saatte asiat selväksi. Minulla ei ole kokemusta tällaisesta (vaikka omani oireilevat kyllä isän luokse menemistä kuka milloinkin), mutta itse olisin varmaan yhteydessä perheneuvolaan tai johonkin muuhun tahoon jos noissa näytteissä ei ole mitään vikaa. Jokin on varmasti vialla ja tuon ikäisen voi olla vaikeaa pukea asiaa sanoiksi (itselläni saman ikäinen). Itse hakisin apua psykologin tai jonkun muun ammattilaisen kautta.
Tsemppiä ja voimia!
Sen verran lisään vielä, että meidänkin 4,5v. pojalla on nyt 4v. synttäreiden jälkeen tullut paljon ärhäkkää ja äkkipikaista käytöstä. Tavarat lentää helposti, kiukunpuuskassa karjutaan ja ovia paiskotaan pienistäkin jutuista. Ja juu, kyseessä myös tähän saakka rauhallisena pysynyt kaveri.
että joku hyväksikäyttäisi lasta? Ystäväni lasta hyväksikäytettiin ja oireilu alkoi jatkuvilla vatsavaivoilla. Vatsavaivat olivat psykologisia oireita.
Herranjumala sentään, ei kyllä ole tullut edes mieleeni. Sen verran luotan lapsen isään kyllä etten usko tähän mahdollisuuteen ollenkaan !
Jätä maitotuotteet hetkeksi pois. Näet jo parissa päivässä jos oireet helpottavat. Kai olet keskustellut LASTENlääkärin kanssa asiasta?