G: Millä laitatte vettä kahvinkeittimeen?
Itse laitan Iittalan harmaalla Kartio-kannulla vai mikä kaadin onkaan. On varmasti aina puhdas, kun käytetään vain tuohon tarkoitukseen ja on aina saatavilla, kun on siinä pöydällä keittimen vieressä.
Tässä vielä kuva: http://www.iittalahomeshopping.com/WebRoot/Iittala/Shops/iittala/4C03/6…
Kommentit (48)
Enpä ole moista koskaan kuullut. Meillä ei tosin itse juoda kahvia, mutta vieraille kyllä keitetään. Ja sillä pannulla on vedet lisätty.
Onneksi on av!
olevalla vesikannulla. Kahvipannussa on helposti vähän rasvaa, joka joutuu muuten vain suotta sinne minne se ei kuulu.
tällä:
http://www.iittalahomeshopping.com/WebRoot/Iittala/Shops/iittala/4C03/6…
Eli Ego kaadin.
mutta olen ajatellut että kahdesta pahasta tämä on pienempi paha, koska yleensä en itse huomaa mitään, vaikken kahvipannua olisi tiskannutkaan huolellisesti ennen uuden kahvin keittoa. (Lisään niin paljon maitoa ja sokeria, että hyvä jos sitä kahvia edes sieltä alta tunnistaa. Ja kannu kyllä pestään aika usein, muttei joka käytön jälkeen monta kertaa päivässä.) Kuitenkin kun välillä kahvia juo muutkin ihmiset, niin heille kahvia keitellessä on helppo se pannu/kannu pesaista kunnolla, ja muuna aikana sitten hoitaa veden kaataminen eri astialla :).
Mielestäni ainoa oikea tapa on todellakin tiskata se kahvipannu ja suodatin jokaisen kahvinkeiton jälkeen. Kahvi maistuu pahalle, jos pannu vain huuhdotaan eikä siihen auta se, että veden laittamiseen käytetään erillistä astiaa.
joten sen vain täytän hanan alla. Vähän aikaa kun oli käytössä "perinteinen" keitin, oli erillinen pieni kannu sitä vettä varten. En mielelläni käytä sitä kahvinkeittimen kannua tähän veden mittaamiseen, jos sitä ei ole edellisen kahvinkeiton jälkeen pesty (muutenkin kuin huuhtaisemalla).
Kahvista jää pannuun/kannuun (kumpi se on?) kahvirasvaa ja muuta töhnää, joka ei lähde pelkällä huuhtelulla pois. Jos vesi kuljetetaan keittimeen tällä keittimen omalla kannulla, sitä rasvaa ja töhnää joutuu pieniä määriä kerrallaan vesisäiliöön ja sinne putkiin, ja siellä se sitten eltaantuu ja tulos on pahan makuista kahvia. Helpompaa käyttää puhdasta astiaa veden siirtoon, kuin a) pestä kahvipannu joka käytön jälkeen pesuaineella ja harjalla tai b) pestä koko keitintä usein... :)
Sille joka mietti mitä eroa on sillä kulkeeko kahvirasva vain sieltä poroista kahviin, vai kannusta vesisäiliön kautta kahviin, niin ero on siinä että vesi kiehahtaa, siis joutuu kosketuksiin sen vastuksen kanssa, ennen kahviporoihin valumista. Jos siinä vedessä on kahvirasvaa tai muita hiukkasia, nekin kiehahtaa, ja siitä jo yksinään tulee pahaa makua (kahvia kun ei saisi keittää). Ja pitkän ajan kuluessa ne hiukkaset myös kerääntyy sinne putkiin ja vastuksen ympärille. Keittimen puhtaana pitoon joutuu käyttämään vähemmän vaivaa, kun jättää välistä sen kahvirasvan keräämisen vesisäiliöön :).
Mutta eiköhän Suomesta löydy monta ihmistä jotka koko ikänsä on kaataneet kahvivedet sillä samalla pannulla keittimeen, ja ihan hyvin pärjänneet elämässä.
Aiemmin minäkin käytin kotona sitä keittimen pannua, mutta kun kerran sain pinttyneen keittimen putsattua, en ole enää viitsinyt sitä sotkea. Töissäkin on kahvistaan tarkkaa porukkaa :)
Jos se kahvirasva ei liukene veteen siinä huilautus vaiheessa miksi se sitten yhtäkkiä liukeneekin siinä kohtaa kun se keittimeen kaadetaan? Hei nyt järkee käyttöön sit taas, ihan poppakonsti eikä varmasti kukaan huomaa eroa onko se vesi millä kaadettu sinne keittimeen.
Meillä on erillinen muovinen mittakannu astiakaapissaaa, millä vesi kaadetaan kahvinkeittimeen. Ja niille, jotka eivät usko, että kahvi on rasvaista: Kahvissa on rasvaa! Siksi avattu kahvipaketti kuuluu säilyttää jääkaapissa. Muuten rasva härskiintyy.
Erilllisellä veden mittaamiseen tarkoitetulla muovikannulla, jonka nakkaan pesukoneeseen aina välillä.
Meillä on kahvinkeittimen vieressä lasipullo, jota käytetään vain veden kaatamiseen kahvinkeittimeen.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:18"]Jos se kahvirasva ei liukene veteen siinä huilautus vaiheessa miksi se sitten yhtäkkiä liukeneekin siinä kohtaa kun se keittimeen kaadetaan? Hei nyt järkee käyttöön sit taas, ihan poppakonsti eikä varmasti kukaan huomaa eroa onko se vesi millä kaadettu sinne keittimeen.
[/quote]
Hyvä pointti!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 16:18"]Jos se kahvirasva ei liukene veteen siinä huilautus vaiheessa miksi se sitten yhtäkkiä liukeneekin siinä kohtaa kun se keittimeen kaadetaan? Hei nyt järkee käyttöön sit taas, ihan poppakonsti eikä varmasti kukaan huomaa eroa onko se vesi millä kaadettu sinne keittimeen.
[/quote]
Hyvä pointti!
[/quote]
Lämpötila?
No aina olen sillä pannulla laittanut
aina tiskiaineella tai koneessa ennen kahvinkeittoa? Sehän on likainen jos vain huuhtaistu.
En itse juo kahvia, mutta keitän sitä työpaikalla joskus ja kotonakin joskus vieraille. Ja pannulla olen laittanut aina.