Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

isomman vastuu pienemmästä

Vierailija
06.02.2011 |

eli mitä voi odottaa 16-vuotiaalta? Meillä vanhin lapsi (=teini) tosiaan 16-v ja nuorin 1-v. Väliin mahtuu kaksi joten teini ja taapero eivät ole ainoat.

Voiko 16-vuotiaalta odottaa mitään?? Tämä teini kun makaisi kaiken vapaa-aikansa eli sen mitä ei ole koulussa tv:n ääressä tai pelaamalla koneella. Nytkin ulkona on aivan upea ilma, voiko 16-vuotiaan "pakottaa" omalle pihalle taaperon kanssa vai onko se teinin vastuun ylittämistä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin olisi hyvä osallistua kotitöihin, mutta pikkusisarusten hoitaminen ei minusta ole kotityö. Se voisi olla maksullista vapaaehtoista työtä.

Mutta tuon ikäinen teini voisi hyvinkin osallistua paljonkin kotitöihin. Ja tulisikin osallistua.

Olen sitä mieltä että lapset eivät ole vastuussa vanhempiensa lapsimäärästä ja jos vanhemmat niitä lapsia haluavat, niin heidän tulisi hoitaa ne itse.

Meillä mietityttää jo itseäni teenkö osittain väärin kun pakotan lapset osallistumaan perheen yhteisiin harrastuksiin. Eli voinko pakottaa teinin osallistumaan perheen iltalenkkiin tai laskettelureissuun, jos teini haluaisi olla kavereitten kanssa tai kotona. Ulkoiluun voin mielestäni pakottaa, mutta voinko pakottaa perheen seuraan vanhempien valitsemaan tekemiseen?

Vierailija
2/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pikkusisko syntyi. Sisko oli miltei koko vauvavuoden sairas, paljon sairaalassa. Mutta sen aikaa mitä oli kotona, itki paljon. Mä hoidin koulun jälkeen oikeastaan joka ikinen päivä äidin päikkäreiden ajan siskoani ja välillä muutenkin. Eihän äiti olis saanut muuten nukuttua ikinä. (Systeri valvotti tehokkaasti yöt... ) Sairastelun jälkeenkin vahdin tosi paljon ja yleensä ilman palkkaa. Itsestäänselvää mun mielestäni. Ei mun kylläkään tarvinnut omia sovittuja menojani koskaan siirtää eli vahdin siinä mielessä milloin mulle nyt sattui sopimaan. Tavallisesti jaloissa pyöri myös pikkuveljeni, joka on 4 vuotta siskoa vanhempi.

Mä en nähnyt tilanteessa mitään ongelmaa. Vietin naperoiden kanssa aikaani takuulla sata kertaa enemmän kuin heidän isänsä.

Mutta nyt sit niitetään, mitä silloin kylvettiin: Siskoni on nyt täysi-ikäinen ja on viimeiset pari vuotta "saanut" olla mun lasteni vahtina ;D Noh, otan mä siskon koiran hoitoon aina, jos se tarvii hoitopaikkaa yms. pikkupalveluksia ja joskus maksan systerille vaivanpalkkaakin lapsenvahtipalveluista, mutta en edes aina. Nyt on sen vuoro olla orjatyövoimaa :P Ei oo valittanut tähän mennessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen äiti ja jos kykenin aikanaan sen 16v:n lapsuudessa menemään lapsen kanssa ulos niin miksi ihmeessä en kuopuksen kanssa pysty samaan? Eikä niitä kotitöitä sen enempää ole, vaikka lapsia on enemmän kuin yksi. Lastenhoitoa on tietysti enemmän, mutta samalla ne kolmen lapsen pyykit kone pesee kuin yhdenkin.

Vierailija
4/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakottaa lapset vastuuseen omista sisaruksistaan!!!

Sinä olet itse lapsesi hankkinut ja sinun tehtäväsi on huolehtia niistä.

Jos teiniäsi ei homma yhtään kiinnosta niin tossa voi käydä todella huonosti...

Lapsen työ on käydä koulussa ja huolehtia joistakin kotitöistä. AInakin omasta huoneestaan jos ei muusta.

Se on eri asia jos teini itse haluaa "hoitaa" omia sisaruksiaan, mutta heillä ei ole siihen mitään velvollisuutta.

Mene itse sinne pihalle lastesi kanssa kun on kerran niin upea ilma ja ota teinikin mukaan...

Vierailija
5/20 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias on aika vaativa hoidettava ja 16-vuotias vielä liian pieni siihen vastuuseen.

Itse jouduin noin 9-vuotiaasta asti hoitamaan usein 7-vuotta nuorempaa sisartani, enkä ollut siihen tarpeeksi kypsä. Sisareni on nykyään pahasti masentunut ja vaikkei pitäisi, syytän siitä itseäni, koska koen kasvattaneeni hänet.

Älä anna ihmisen kasvua lapsen harteille, kummankaan lapsesi edun vuoksi.

Kotitöitä on hyvä oppia tekemään. Luonnistuvat sitten paremmin aikuisena ja koti on yhteinen huollettava.

Vierailija
6/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaanko se sitten niin, että pitää maksaa teinille hyvä korvaus, koska pienemmät sisarukset ovat mukana?

yksi kattaa pöydän ja toinen korjaa sen kolmas auttaa ruoanlaitossa vaikkapa tekemällä salaatiin. Viikkosiivous tehdään yhdessä, yksi pyyhkii pölyt ja toinen imuroi jne. Pienimpien sisarusten hoitaminen ei minusta kuitenkaan kuulu teineille kuin ihan satunnaisesti ja silloin siitä makstaan hyvä kosrvaus toisin kuin normaaleista kotitöistä.

koulun jälkeen istuskelevat ja leikkivät kamujensa kanssa niin toki siinä nyt yksi 3-vuotias samalla menee.

Vierailija
7/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi, palkataanhan aupaireja ym.lapsenvahteja 16-17-vuotiaina.

Vierailija
8/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistumaan kotitöihin ja hoitamaan pienempiä sisaruksiaan.

Tällä hetkellä 8v ja 10vuotiaatkin osallistuu kotitöihin ja 10vee on pienimmän(1,5v) kanssa välillä.

Vierailija
9/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta laittaisin tinin ensisijaisesti osallistumaan kotitöihin ja saattaisin lapsenvahtina olemisesta maksaa jotakin korvausta. Kotityöthän on tietysti yhteisiä, mutta lapset on aina ensi sijaisesti vanhemman vastuulla. Voisin silti joskus edellyttää, että katsoo pienemmän perään esim. jos olen jonnekin menossa, ulos en ehkä pakottaisi, vaan menisin itse ja laittaisin sillä aikaa teinin tekemään kotitöitä.

Vierailija
10/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin kotitöiden lisäksi pikkusisaruksensa hoitaminen peräti muutaman kerran viikossa. Pienemmät jutut, kuten ulkoilu hetken aikaa tai vahtiminen kauppareissun ajan katsotaan kuuluvan hänelle automaattisesti, mutta pidemmistä kerroista sovitaan yhdessä, esim. jos menemme elokuviin tms., silloin maksan teinillemme ihan kunnon korvauksen lastenhoidosta. Tämä on motivoinut häntä hoitamaan näitä lyhyempiäkin aikoja.

Vierailija
11/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katsoin 8-vuotiaana vaippaikäistä pikkuveljeäni, kun äiti kävi ensin iltatuurissa työssä. Kun tuurityö päättyi, katsoin usein veljeä kun äiti kävi baareissa. Noh, tuo baarireissailu oli asiatonta. Mutta hyvin pärjäsin...

Vierailija
12/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suurperheessä toimi, jos äiti tekee yksin kaikki aj murkut makaavat sängyssä.

Meillä kaikki tekevät oman osansa kotitöistä. Uskon että tulevat miniät kiittävät=) Meillä pojatkin osaavat tehdä ruokaa, siivota ja vahtia lapsia.

Vierailija
13/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä teinin pitää tehdä osansa kotitöistä, pienempien vahtimisen ei pitäisi olla teinin "päätyö". Ennemminkin joku astianpesukoneen tyhjennys/täyttö, silitys yms. Teinillä pitää olla kotona joku oma vastuualue, mutta minun mielestä se ei saa olla pienemmät sisarukset.

Vierailija
14/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen tulee osallistua kotitöihin ja pienemmän sisaruksen hoitamiseen juuri esim. ulkoilla, jotta äiti saa vaikka imuroitua rauhassa. Miten ne teinit muka pärjää maailmassa, kun ne 18v täysi-ikäisinä päättää muuttaa omilleen? Äitikö käy passaamassa sielläkin oman kodin lisäksi?

Outoa, että joku sanoi, ettei 16v voi huolehtia pienemmästä, kun onhan näitä teiniäitejäkin, jotka hoitavat vauvansa ihan itse.

Entisaikaan (eikä niin kauan sitten) hoidettiin pikkuveljeä 1v kun äiti oli vuorotyössä, siis toki silloin, kun veikka ei ollut päivähoidossa, ja itsellä ikää 12v. Ei kukaan kyseenalaistanut, sossun yms. joilta apua pyydettiin tilanteeseen, jossa äidin oli pakko käydä töissä, asenne oli, että vanhemmat sisarukset (11v ja 12v) voivat olla poissa koulusta hoitamassa vauvaa. (Ja isä ei ollut kuvioissa, koska kävi äidin ja vauvan kimppuun...)

Vierailija
15/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pehe tarkoittaa sitä, että on oikeuksia ja velvollisuuksia. Saa rakkautta ja huolenpitoa ja antaa niitä myös muille. Pitää yhteisistä asioista huolta ja vastapalveluksia myös muilta. Aikuisilla on aikuisten vastuut lapsilla lasten vastuut. Jokaisella ikänsä ja kykynsä mukaan. Jos ei paljoon pysty on aika pieni vielä ja sitten sekin näkyy oikeuksissa.

Meillä 12 vuotias lämmittää tai tekee noin joka toinen viikko iltaruuan koko perheelle, kattaa pöydän. On useita kertja viikossa pienten sisarustensa kanssa kotona sisällä tai ulkona pieniä aikoja. Leipoo lähes joka viikko. Siivoaa yläkerran olohuoneen kerran viikossa. Tyhjentää tiskikoneen pari kertaa viikossa. Oman huoneensa siivoaa tietysti myös. Samoin tekee monenlaisia muita pikkuhommia esim laittaa pyykit kuivumaan, vie puhtaat pyykit kaappiin. Auttaa pikkusiskoa pukemaan jne jne. Tämä kaikki ainakin toistaiseksi ihan iloisella mielellä. Kotoa hän saa ilmaiseksi kaiken ylläpidon, viikkorahan, aika kalliit harratukset kuljetuksineen, lomamatkat, välittävän perheen....

Vierailija
16/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja enpä usko, että nykytytöt ottavatkaan enää mitään vetelyksiä nurkkiinsa notkumaan. Jos ei pysy kauha ja vispilä kädessä saattaa olla, että äiti saa pedata sen poikansa vuoteen ihan hamaan hautaan saakka.

Vierailija
17/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kattaa pöydän ja toinen korjaa sen kolmas auttaa ruoanlaitossa vaikkapa tekemällä salaatiin. Viikkosiivous tehdään yhdessä, yksi pyyhkii pölyt ja toinen imuroi jne.

Pienimpien sisarusten hoitaminen ei minusta kuitenkaan kuulu teineille kuin ihan satunnaisesti ja silloin siitä makstaan hyvä kosrvaus toisin kuin normaaleista kotitöistä.

Vierailija
18/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaanko se sitten niin, että pitää maksaa teinille hyvä korvaus, koska pienemmät sisarukset ovat mukana?

yksi kattaa pöydän ja toinen korjaa sen kolmas auttaa ruoanlaitossa vaikkapa tekemällä salaatiin. Viikkosiivous tehdään yhdessä, yksi pyyhkii pölyt ja toinen imuroi jne.

Pienimpien sisarusten hoitaminen ei minusta kuitenkaan kuulu teineille kuin ihan satunnaisesti ja silloin siitä makstaan hyvä kosrvaus toisin kuin normaaleista kotitöistä.

Vierailija
19/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä toisen perheenjäsenen kanssa olemisesta, eikä kuten tuttavallamme perheen kanssa lomailemisesta. Menee kyllä asiat vähän härän pyllyä. Viikko rahaa saa ja sen saa käyttää kuten haluaa. (lähes =D)

Isommat on pienempien kanssa, auttavat pesemään hampaita, antavat välipalaa ja iltapalaa. Ovat keskenään kotona kun käyn kaupassa. Siis edesauttavat oman osaamisensa rajoissa perheen asioissa. Pienten sisarusten kanssa oleminen on ihan selviö meillä. Mutta ei tietenkään kaiken aikaa ja koko ajan, mutta usein.

Vierailija
20/20 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kun tarvittiin. TOtta kai isomman lapsen pitää kantaa vastuunsa perheen yhteisistä jutuista omien kykyjensä mukaan. Ei koti ole mikään täyshoitola jossa äiti pyörittää täyden palvelun hotellia. Jokaisen pitää osallistua yhteisiin askareisiin.