Minkä ikäisenä lapsi yleensä alkaa leikkiä
ns. juonellisia leikkejä?
Meillä poika ei ole ollut kovin hyvä sellaisissa koskaan. Leluillakaan ei oikeasti ole leikkinyt varmaan kunnolla ikinä, ellei lasketa legopalikoita, palapelejä ja vastaavia. Lähinnä on vaan järjestellyt niitä kasoihin, riveihin, jonoihin... Noh, joskus sentään saattaa ajaa jotain rallia pikkuautoilla tai dinosaurukset ottaa yhteen tms. mutta nämäkin on tulleet mun mielestäni kuvioihin vasta noin 4-vuotiaana. Mielikuvitusleikkejä on leikkinyt etenkin viimeisen vuoden, mutta niihin ei käytä leluja lainkaan. Kaikki on näkymätöntä tai olematonta (sanoo itse näin) Ikää kohta 5v.
Esikoisesta en millään muista minkä ikäisenä teki mitäkin, mutta ainakin 3-vuotiaana tytöllä oli paljon mielikuvituslemmikkejä pitkin huushollia. Sen verran muistan, että leikit on kuitenkin olleet tyystin erilaisia, kuin veljellään. Tyttö osasi kyllä alle vuoden vanhana päristellä autolla menemään reilusti alle vuoden vanhana, kun poika rakenteli noin 9kk ikäisestä palikkatorneja mieluummin... Esikoinen tosin oli melko meneväistä sorttia (edelleen 8 vuotta myöhemmin rakastaa kaikkea urheilua, hyppimistä, juoksemista ja touhuamista), eikä malttanut kovin kauaa keskittyä paikallaan johonkin leikkiin. Eikä koskaan leikkinyt nukeilla - vaikka kuinka on tyttö... :D
Nyt sitten kuopus on 1v10kk. Ja jaksaa hämmästyttää mua. Hän juottaa vauvanukelle tuttipullosta "maitoa", kokkailee leikkihellan päällä "ruokaa", laittaa uuniin astiaa ja hämmentää hellan päällä kattilaa. Pukee nukkejaan ja laittaa niitä nukkumaan, antaapa vielä iltasuukonkin XD. Päristelee autojen kanssa isompien malliin ja kerhotilan nukkekodissa asettelee huonekaluja paikalleen ja nukkekodin asukkaita sänkyihin ja sohville. Tyttö ei puhu kuin muutaman sanan (suomea :D, omaa solkotusta kyllä tulee oikein nuotin kera), mutta leikit näemmä sujuu...
Tiedän, että pojan leikit ovat hieman poikkeavia, mutta onko tuo kuopus nyt sitten semmoinen normaali lapsi? Eli onko meidän jätkä oikeasti NOIN paljon "perässä" muista lapsista? Minkäikäisen "kuuluisi" jo leikkiä juonellisia leikkejä?
Minun mielestäni vaikuttaa ihan normaalilta lapselta. Kaikki lapset ovat yksilöitä eikä heitä pitäisi missään tapauksessa turhan tarkasti verrata toisiinsa. Kaikki lapset eivät koskaan leiki juonellisia leikkejä. Joskus varsinkin pojat saattavat tykätä enemmän teknisestä toiminnasta kuten legoista yms tai muuten vaan puuhailla. Mielestäni ei ole mitenkään pakollista leikkiä leluilla. Leikkimisessä on nimittäin kyse lapsen ajattelun, luovuuden, mielikuvituksen, sosiaalisten taitojen ja tunteiden kehittyminen. Ja tietenkin se, että lapsella on hauskaa. Jos lapsi vaikuttaa ihan normaalilta noilla saroilla niin tuskin on mitään huolehtimisen aihetta. Ja pitää toki ottaa yksilölliset erot huomioon. Jotkut vaan eivät esimerkiksi ole kovin luovia.