Tiedätkö yhtään persoonallisuuhäiriöistä hlö joka itse ymmärtäisi oman sairautensa?
Ihan kiinnostaa vaan onko sellainen edes mahdollista....
Kommentit (14)
En ole alan ammattilainen, mutta muistan jostain lukeneeni, että todellinen psykopaatti tai narsisti ei tunnista itsessään mitä vikaa - ne muuten ovat juuri niitä ihmisiä, jotka yrittävät saada muut epävarmoiksi latelemalla heittoja kuten "taidat olla vainoharhainen", "hae apua itsellesi" tms. Tyylillä: hyökkäys on paras puolustus.
Persoonallisuushäiriö ei muuten ole sairaus.
Jos sitä hoitaa sairautena, niin tulee tod.näk elettyä koko elämä pers.häiriöisenä.
Kyllä! Persoonallisuushäiriötä voi siis päästä eroon, mutta se kestää vuosia.
Riippuu myös persoonallisuushäiriöstä.
Itse olen tunne-elämältä epävakaa ja tänä päivänä pystyn elämään suht koht normaalia elämää :)
Itseni.
T. vaativa persoona
PS. Tässä hieman iltalukemista:
http://www.city.fi/artikkeli/Joka+kodin+keittiopsykologit/2481/
Minä myös. Depressiivinen persoonallisuushäiriö.
Kai noi narsistit ei lähinnä pysty.
kaikissa muissa on aina vika, se on ihme juttu.
Niitä persoonallisuushäiriöitäkin kun on niin monenlaisia ja monentasoisia!
ei ainakaan nähnyt itsessään vikoja. Mt-ongelmat loistivat kilometrin päähän koko elämänhistoriasta ja kaikesta käyttäytymisestä, mutta avun hakeminen oli ehdoton nounou. Sehän merkitsisi oman vajavaisuuden myöntämistä ja loppua vikojen osoittelulle muissa ihmisissä.
Kummasti törmäävät aina kieroihin ja muka hyväksikäyttäviin naisiin vaikka itse ovat saaneet lähestymiskiellot, tuomiot ja sakkoja.
Diagnooseja vaativa persoonallisuus, epävakaa, kaksisuuntainen, kolme eri henkilöä.
itseni ja sisarukseni. Tosin meillä on toki diagnoosit tukena (hassua, kaikilla aika erilaiset). Voidaan aika vapaasti keskustella ja naureskellakin toistemme kummallisuuksille, ja toimitaan toisillemme tulkkeina, kun joku ihmettelee MUIDEN ihmisten kummallisia puheita tai käytöstä, voidaan selventää, että miksköhän se toinen toimikaan niin;-)
vaikka palstalaisten keskuudessa sellainen tuntuukin olevan ihan arkipäivästä.
koko ajan oppia lisää että en enää flippaisi.
Mulla on kaksisuuntainen. Ja en suoraansanottuna jaksa kovin montaa mania-vaihetta enää, ne on niin kuluttavia. Ihan lopussa nytkin sellaisen jäljiltä.
Tajuan täysin, että en oo ihan normaali.
Pikkasen menee mammoilla käsitteet sekaisin :)
Ja ap:n kysymykseen vastaus:
Tiedän, itseni. Diagnosoitu epävakaa- ja vaativa persoonallisuushäiriö. Todellakin tiedostan vikani itse, tekeväthän nuo myös minun elämästä vaikeaa.
Ja kaksisuuntainen olen myös, mutta se on mielialahäiriö, ei todellakaan persoonallisuushäiriö.
vioistaan, kun väistämättä saavat palautetta niistä.
Jos on narsisti, vika on aina muissa ja ne muut uskoo sen.