Auttakaas kalan valmistuksessa!
Taustaa: olen ollut 15 viime vuotta kasvissyöjä, mutta nyt olen raskaana, ja ajattelin, että voisin syödä välillä kalaakin. Olen kyllä ennen kasvissyöjäksi ryhtymistäni tehnyt kalaruokiakin, mutta siitä on tosiaan jo vähän aikaa.
Ostin kirjolohifilettä ajatuksenani tehdä lohimedaljonkeja. Ajattelin paistaa uunissa, koska meillä on vain valurautapannu ja siihen jää taas helposti makua. Missä asteessa ja kuinka kauan kannattaisi paistaa?
Kommentit (6)
mitään paistopusseja tarvitse.
Itse en ole koskaan paistanut lohimedaljonkeja uunissa. Kai se niinkin onnistuu. Itse kyllä pitäisi fileen yhtenä palana. Suolaa päälle ja esim. tilliä tai mistä nyt tykkää, jos kastikkeen haluaa niin purkillinen kermaa päälle (esim. kaurakerma toimii) ja uuniin +200 astetta 15-25 minuuttia.
Itse kyllä pitäisi fileen yhtenä palana.
kun olin avauksen kirjoittanut - pienemmät palat varmaan kuivaisivat liikaa.
Ajattelin syödä pottumuussin kanssa. Maustaminen kyllä tulee vanhasta muistista ;)
Saa nähdä miten menee alas, mulle ei maistu oikein mikään ruoka muutenkaan, paitsi kaurapuuro ja marjat (erikseen). Missä se raskausajan halu syödä koko ajan oikein on?
Kiitos neuvosta.
Terv. ap
Mä laitan aina kokonaisen fileen uuniin, päälle kuorrute kermaviilistä ja mausteista.
Pitää kosteuden niin ettei kala kuivahda vaikka olis vahingossa vähän liian kauan uunissa.
Paiston välillähän voi kurkata näytääkö kala sisältä vielä kiiltävältä.
Mä teen merilohesta yleensä aina medaljonkeja. Pienempi kirjolohi yleensä kokonaisena tai vähän isompina viipailena ilman medaljongiksi taittamista.
Medaljongit paistan yleensä n. 175 asteessa n. 20 min. Kiertoilmauunissa n. 150 astetta riittää. Kalasta tulee kamalaa, jos se pääsee kuivumaan, siksi liian kuumaan uuniin ei kannata laittaa. Eikä tietysti liian pitkäksikään aikaa.
Päälle riittää mielestäni öljy, suola, mustapippuri ja aavistus tuoretta sitruunan mehua. Vaikka et maustamisohjeita kaivannutkaan :)
Se koko file on aika pieni, kun se on vaan mun syötäväksi. En ole vielä paistanut, kohta alan tehdä ruokaa. Kokeilen tuota matalampaa lämpötilaa, kiitos!
Ap
Mulla on sellainen hämärä mielikuva, että isompia kalabiittejä on paistettu paistopussissa, mutta eipä tullut nyt sellaista hankittua...
Ap