Mitä kotitöitä sinun kuuluu miehesi mielestä tehdä? Varsinkin kotona olevat äidit huom!
A) Mitä kotihommia miehesi olettaa sinun tekevän sillä välin kun hän töissä ja sinä kotona? Tähän lasketaan kaikki, nurmikon ajosta ja lumitöistä lähtien.
B) Perhekoko, oletko itse töissä vai kotona
C) Asuntotyyppi, neliöt
Jos jotain muuta tulee mieleen mikä vaikuttaa asiaan, kerro toki :)
Kommentit (33)
on minun heiniäni. En edes päästäisi miestä pesemään pyykkejä. Värjäytyisivät vielä.
Mies tekee pääasiassa kaikki muut työt. Minä teen mitä milloinkin huvittaa ;) Olen kotiäiti.
AP vastaa. Hoidan päivisin miehen poissa ollessaan pienen vauvamme, hänen ottaman koiran pennun (ruokinta, pisulle laitto ulos sekä leikittäminen), kodin normaalin siistinä pidon (päivittäinen ylläpito sekä pölyt+imurointi+luuttuaminen 2xvko vain minä teen nämä) ruuan laitan minä ellei mies kotona koko päivää, pyykit pesen vain minä. Esikoisen syömisistä ja läksyistä huolehtiminen, vauvan ulkoilutus vaunuilla sään salliessa.
Meillä on 2 lasta joista toinen siis pieni vauva ja esikoinen jo koulussa, olen äitiyslomalla tällä hetkellä. Omakotitalossa asutaan ja 150neliötä.
Meille on tullut nyt riitaa siitä, että mieheni mielestä minun tulisi hoitaa myös lumityöt hänen poissa ollessaan koska olen kotona. Tämä minun tulisi hoitaa sitten iltapäivällä kun esikoinen tullut koulusta ja vauva nukkumassa, koska vauvamme ei nuku vaunuissa muuta kuin silloin kun häntä työnnetään niissä. En tiedä miksi, mutta näin on, heti kun vaunut pysähtyy hän herää syvästäkin unesta ja alkaa kiljumaan. Tähän asti olen vauvan nukkuessa tehnyt ruokaa tai muuta siivousta, joskus lueskelen lehteä tai istun netissä.
Onko minulta väärin olla sitä mieltä, että on kohtuutonta vaatia minua tekemään tämä kaikki? Vastatkaas vielä, kiitos :)
Otin ajan itselleni kun lapsi nukkui. Koin, että se on omaa aikaani, kun mies ei hoida lasta. Käymme tästä vieläkin sanaharkkaa. Mulla oli pakko olla omaakin aikaa ja otin se silloin kun vauva/taapero nukkui. Katoin leffoja, nukuin, surffailin netissä, päivitin plokiani jne...
Se, jonka mies jäi nyt kotiin ja itse menin just töihin.
a) mies vie roskpussit ja ostaa ruuat
b) perhe 4 hlö
c) asunto omistusrivari, lainaa vielä 75%
Eikös vaimon paikka ole edelkeenkin nyrkin ja lieden VÄLISSÄ.
Kun olin kotona, pääsääntöisesti minä tein ruoat perheelle. Pyykkääminen on aina ollut mun vastuulla.
Mies hoitaa tiskit ja käy kaupassa. Harvoin minäkin käyn ruokaostoksilla tai mennään koko perhe kauppaan.
Lastenhoito on mennyt 50/50 aina. Siis tietenkin siitä ajasta, mitä mies ei ole töissä.
Siivous on molempien vastuulla.
Nyt olen jo takaisin työelämässä joten vastuu ruoanlaitosta on jaettu miehen kanssa yhteiseksi.
Asutaan kerrostalossa joten muita päivittäisiä ylläpitojuttuja ei ole.
että lapsia on 4, kerrostalohuoneisto, 79 neliötä
Siis ihasn tosi, teette yksin kaikki kotityöt ja se on teistä oikein?? Meillä tekee kumpikin, vaihdellen. Meillä on niin, että lasten hoitaminen ei ole kotityö, mutta se, joka hoitaa lapsia, ei tarvitse samalla tehdä kaikkea yksin- eli siis katsotaan,että lasten kanssa olo ei kuitenkaan ole sama kuin ei mitään tekisi/omaa aikaa, ja lastenhoito voi estää kotitöiden teon, vaikka toki lastenkin kanssa kumpikin tekee.
Niin, meillä lapset ja koti kuuluvat kummallekin.
Js kummallekin kuuluu sitä omaa aikaa. Palkkatyö ei tarkoita sitä, että voi kotona olla tekemättä mitään ,samalla kun kotona oleva tekee illatkin koko ajan jotain.
Eli siis meillä mieskin siivoaa, käy kaupassa, tekee ruokaa jne, ja hoitaa lapsiaan.
on 4 lasta. Esikoinen viedään kouluun, joka on kauempana ja ei se lähikoulu. Eskarilainen viedään eskariin. Ennen eskarin hakemista mennään kahden nuoremman kanssa perhekerhoon 2x vk, muskariin 1x vk, 2x vk on leikkitreffit ulkona. Sitten suoraan hakemaan eskarilainen. Laitetaan lounas ja syödään se. Sitten haetaan koululainen. Välipalaa kaikille. Välipalan jälkeen valmistan päivällisen ja samalla seuraavan päivän lounaan. Mennään yhdessä ulkoilemaan ennen päivällistä. Sitten ukkokulta jo tulee kotiin.
Olen kotiäitinä siksi, että huolehdin lapsista, en kotitöiden vuoksi.
kyllä lapsien kanssa vietä aikaasi. ainoastaan kuskaat ja laitat ruokaa...
t. uraäiti, 2 lasta ja uramies/ nro 24
- siis edes y r i t t ä ä siivota ja sellasta, mutta...en oikein saa aikaiseksi mitään...
Meillä on ihan puhdasta kyllä, siis vessat jne - mutta mulla pakkaa jäämään esim. kaapin sisältö, jota olen siivoamassa, keskelle keittiöö viikoiksi - tai jopa kuukausiksi jos mieheni ei todella painosta/kiristä mua siivoamaan niitä pois. Lojutan myös puhdasta pyykkiä viikkokausia pitkin asuntoa erilaisissa kasoissa:/
Olen puoliksi toissä ja kotona, 2 alle kouluikäistä lasta.
Omakotitalo, 180m2, Hki,
AP vastaa. Hoidan päivisin miehen poissa ollessaan pienen vauvamme, hänen ottaman koiran pennun (ruokinta, pisulle laitto ulos sekä leikittäminen), kodin normaalin siistinä pidon (päivittäinen ylläpito sekä pölyt+imurointi+luuttuaminen 2xvko vain minä teen nämä) ruuan laitan minä ellei mies kotona koko päivää, pyykit pesen vain minä. Esikoisen syömisistä ja läksyistä huolehtiminen, vauvan ulkoilutus vaunuilla sään salliessa.
Meillä on 2 lasta joista toinen siis pieni vauva ja esikoinen jo koulussa, olen äitiyslomalla tällä hetkellä. Omakotitalossa asutaan ja 150neliötä.
Meille on tullut nyt riitaa siitä, että mieheni mielestä minun tulisi hoitaa myös lumityöt hänen poissa ollessaan koska olen kotona. Tämä minun tulisi hoitaa sitten iltapäivällä kun esikoinen tullut koulusta ja vauva nukkumassa, koska vauvamme ei nuku vaunuissa muuta kuin silloin kun häntä työnnetään niissä. En tiedä miksi, mutta näin on, heti kun vaunut pysähtyy hän herää syvästäkin unesta ja alkaa kiljumaan. Tähän asti olen vauvan nukkuessa tehnyt ruokaa tai muuta siivousta, joskus lueskelen lehteä tai istun netissä.
Onko minulta väärin olla sitä mieltä, että on kohtuutonta vaatia minua tekemään tämä kaikki? Vastatkaas vielä, kiitos :)
Mutta niin vaatii oma miehenikin... :(
Kohtuutonta paitsi jos mies sitten illalla hoitaa lapset, jotta sinä pääset harrastamaan ja saat omaa aikaasi. Omasta mielestäni se ilta-aika on teidän jaettava suunnilleen tasan. MIes tekee työpäivän töissä ja sinä kotona. MIehellä on ruokatunti ja pari kahvitaukoa, siksi on mielestäni täysin kohtuullista, että sinulla on iltapäivällä vauvan nukkumisaikaan hetki omaa aikaa.
Kun mies tulee töistä, alkaa se tasapuolinen arki. Jos on kotona klo 17, on lastenhoito ja kaikki kotityöt jaettava nukkumaanmenoon asti. Se tarkoittaa tietysti sitä, että niitä kotitöitä ei ole jätetty päivältä iltaan vaan jaetaan ne kotityöt, mitä nyt sattuu illalla tulemaan vastaan esim. lasten iltatoimet, päivällisen tiskit, pyykin ripustaminen (jos päivällä ei jostain syystä ole ehtinyt), lumityöt jne. Kärjistäen tämä tarkoittaa sitä, että jos lapsi menee nukkumaan klo 21, niin kummallakin on omaa aikaa kaksi tuntia ja kotitöitä (lastenhoitoa tms) kaksi tuntia. Jos sinä teet lapsille iltapalan ja siivoat keittiön sen jälkeen sekä hoidat heidät nukkumaan, on ihan selvää, että mies hoitaa lumityöt.
Meillä mies koki tämän saman tilanteen todella epäreiluksi. Oli sitä mieltä, että töiden jälkeen alkaa hänen vapaa-aikansa, jolloin hän viettää aikaa lasten kanssa n. puoli tuntia ja sitten katsoo elokuvia ja surffailee netissä. Minun pitää hoitaa kaikki iltatoimet ja miehen mielestä lisäksi lumityöt. No, järjestin sitten nuo lumityöt itselleni päiväohjelmaan mutta sitten jäi pyykkejä ja tiskejä hoitamatta ja kodin siivokin jäi aika monena päivänä karmeaksi. Ei huolettanut miestä, totesi vain viikonloppuna, että voisit tehdä päivisin muutakin kuin vain makoilla.
Mies olettaa vain ja ainoastaan että huolehdin lapsista hänen poissa ollessaan.
Meitä on siis neljä: Minä mieheni ja kaksi poikaa. Olen kotona.
Asumme kerrostalossa