Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättehän, mitä TÄYSimetys on?

Vierailija
04.02.2011 |

se tarkoittaa, ettei lapsi saa korviketta eikä kiinteitä ruokia. Pelkkää rintamaitoa ravinnokseen.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi sai elämänsä kolmena ensimmäisenä päivänä äidinmaidon lisäksi korviketta, kun verensokeri ei tahtonut pysyä ylhäällä (vauva oli lisäksi glukoositipassa). Sen jälkeen kun mulla nousi maito kunnolla, ei lisämaitoa enää tarvittu, eikä lapsi sen jälkeen korviketta saanut, vaan pelkkää äidinmaitoa, pelkästään rinnasta. Jos siis oikein niuhotetaan, niin en täysimettänyt lastani ollenkaan, vaikka lapsi elikin pelkällä rintamaidolla neljän päivän ikäisestä puolivuotiaaksi. Samapa tuo mulle, tärkeintä, että alussa saatiin sokerit kohdilleen.

P.S. Olen kyllä silti ihan pokkana väittänyt monessa yhteydessä täysimettäneeni puolivuotiaaksi. Hyi mua ;)

Vierailija
22/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 6 kk täysimettänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen sai aikanaan laitoksella luovutettua äidinmaitoa. Kakkonen sen sijaan sai NANnia. :) Kyseessä K-SKS

Vierailija
24/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti huvitti aikoinaan, kun kaveri kohkasi, että nyt loppui meidän TÄYSimetys :O Oli sit antanut 5kk ikäiselle tenavalleen yhden maissinaksun... (josta ehkä neljännes todennäköisesti päätyi suuhunkin asti) Siihen päättyi se loru, voi ei...

Vierailija
25/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerta ei esikoisesi aikaan terminologiaa hallinnut.

Edelleen; "hyvin kasvaa rintamaidolla"=ravintona äm ja kasvaa sillä hyvin.

Mitä "kunniaan" tulee niin kasva aikuiseksi.

-Äitix2-

katsos kun esikoisen neuvolakortissa lukee myös ihan sama "hyvin kasvaa rintamaidolla" vaikka esikoinen ei ollut täysimetetty, sai jo laitoksella lisämaitoa ja kotonakin silloin tällöin. Eli edelleen peräänkuulutan sitä mistä ihmeestä saisin kunniaa nyt tämän hetkisestä TÄYSimetyksestäni!

Vierailija
26/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk iässä aloitettiin soseet, mutta korviketta ei olla kertaakaan annettu :) Yks mun kaveri ihmetteli miten niin kauan voi täysimettää, mut ihan helposti se on käyny kun on vaan sitkeesti jaksanu imettää :))

Vierailija
27/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillon kun se on erittäin epäsäännöllistä. Mut tiedän, tää on mun mielipide.

t: neljän äiti

Vierailija
28/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk iässä aloitettiin soseet, mutta korviketta ei olla kertaakaan annettu :) Yks mun kaveri ihmetteli miten niin kauan voi täysimettää, mut ihan helposti se on käyny kun on vaan sitkeesti jaksanu imettää :))

no oli tai ei, niin tämä on yleisin väärinkäsitys.

Vierailija
29/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. WHO:n määritelmään asiassa kuin sinun (eli siihen että vauvan AINOA ravinto on se äm, ei pääasialisesti äm JA korvike)).

sillon kun se on erittäin epäsäännöllistä. Mut tiedän, tää on mun mielipide.

t: neljän äiti

Vierailija
30/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. WHO:n määritelmään asiassa kuin sinun (eli siihen että vauvan AINOA ravinto on se äm, ei pääasialisesti äm JA korvike)).

Vierailija
31/71 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 2 vrk iässä. Minulta ei nimittäin herunut ennen maidon nousemista tipan tippaa ja molemmat huusivat tauotta rinnallaoloaikanakin (paitsi saadessaan pullosta tuota "korviketta"). Laskin silloin, että yhteensä molemmat saivat n. 2 dl muuta kuin minun maitoani.

Silti puhun sujuvasti täysimetyksestä, koska tuon alun jälkeen ei ollut kummallakaan pulloa käytössä ja imetys jatkui 5,5 kk ja 6 kk ikään.

Vierailija
32/71 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä Jorvissa että lastenklinikan teholla vauvalle annettiin ihan taviskorviketta. Kyseessä ei kuitenkaan keskonen, joille lastenklinikan hoitsujen mukaan luovutetut äidinmaidot annetaan pääasiallisesti. Täytyy sanoa että vaikka olen aiemmin ollut kova "vouhkaamaan" tysimetyksestä ja ollut todella tarkka ettei vauvani ole saanut korviketta, asia oli ihan toissijainen kun alle 2 vkon ikäinen vauvani taisteli hengestään ja teholla ekana yönä antoivat korviketta kun ei järkytyksen takia mulla herunut pumpulle. SEuraavasta päivästä eteenpäin vaavi saikin sitten vaan mun pumpattua maitoa koko 2 viikon sairaalassaoloajan.

Vierailija
33/71 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset saa ravintoa tarpeekseen, joko ihan tissistä tai sitten välillä pullosta, miten milloinkin.

Vierailija
34/71 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää muistaa kertoa opettajalle kun lapsi aloittaa koulun, että on täysimetetty niin ja niin kauan. Ope muistaa paremmin antaa kymppejä kokeesta.

Sitten kun lapsi pääsee ripille, saa papilta erillisen siunauksen jos on täysimetetty kauemmin kuin 3 kk.

Jos ei ole imetetty ollenkaan, tuleekin saatana siunaamaan eikä reksi ota kouluun moista hylkiötä ollenkaan.

Vierailija
35/71 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin esim. Naistenklinikalla Luovutettu maito annetaan ensisijaisesti keskosille ja jos riittää niin sitten myös muille vauvoille. Oma vauvani sai siellä pari kertaa tuota luovutettua äidinmaitoa ja yhden kerran korviketta (mikä oli mielestäni tosi tylsä juttu ja kannusti kyllä pumppaamaan entistä ahkerammin).

Vierailija
36/71 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi kasvaa ja voi hyvin, ja äiti voi hyvin, ja (mahdollinen) parisuhdekin voi hyvin, tai ainakin selviää vauva-ajasta?

Mieluummin korvikkeella ruokittu vauva, kuin vuoden hormoonihuuruissa kulkeva väsynyt ja katkeroituva äiti, jonka jaksaminen riittää juuri ja vain vauvalle.

Jos joku on onnellinen ja pystyy ylläpitämää parisuhdetta pitkän imetyksen ajan niin good for you! Jos ei, niin ehkä ei kannata uhrata ihan kaikkea sen takia että imetys onnistuisi. Nykyinen, tässäkin ketjussa ilmenevä imetysmaanisuus näyttää kannattavan sitä, että ei väliä millään muulla kunhan imetys onnistuu...

Vierailija
38/71 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen luovuttanut rintamaitoa LPKS:lle. Tuskin olen ollut ainoa.

Vierailija
39/71 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

IMETTÄMISEN takia??

Minun mieheni ainakin kannustaa antamaan lapselle mahdollisimman hyvää ravintoa.

Miksi edes lisäännytte luonnollisuutta vastustavien miesten kanssa?

Jos imetys ei onnistu, niin korvikkeet ovat tottakai vaihtoehto ja niilläkin lapsi kasvaa, ei siinä mitään, mutta parisuhteen kariutumisen pelon takia EN ymmärrä o.O

Vierailija
40/71 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan luovutettua äidinmaitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi