Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö synnytyksessä todellakin olla alapää paljaana?

Vierailija
04.02.2011 |

Voiko kätilö tai lääkäri käyttää tilannetta hyväkseen?

Kommentit (826)

Vierailija
601/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perhana oli melkoinen kokemus naistentautien ja synnytyksen pakollisella kurssilla ekaa kertaa mennä seuraaman ja avustamaan synnytyksessä, olin tuolloin 22-vuotias lääketieteen kandidaati, yliopistosairaalassa sitten katsomaan hommaa ja harjoittelemaan ekaa kertaa oikealla ihmisellä synnytyksen seurantaa ja eenemisen tutkimisa kohdunkaulan avautumiseen yms. arvioimiseen sormin tunnustellessa tilannetta. Synnytys oli vaikea, nuori 19-vuotias nainen synnyttämässä ekaa kertaa. Ei meinannut mahtua tulemaan millään se sikiö, pää oli puoliksi ulkona eikä homma edennyt, liian tiukka tilanne. Siinä kätilö joutui hädissään soittamaan lopulta lääkärille, paikalle saapui pikaisesti takapäivystäjänä toiminut kokenut ylilääkäri, dosentti paikalle, erikoistuvakin lääkäri alkoi olla vään hädissään tilanteessa. Kokenut takapäivystävä ylilääkäri tuli synnytyssaliin ja oli kovin rauhallinen siinä, otti imukupin ja kiinnitti sen sikiön päähän ja veri vauvan siinä sitten rauhallisella voimakkaalla vedolla "väkisin" vauvan ulos, muistaakseni episiotomiaan ei päätynyt kuitenkaan siinä tilanteessa, en ny muista ihan tarkkaan varmasti. Vauva pullahti ulos vetämällä se kerralla yhdellä vedolla sieltä.

Nuori isä oli mukana siinä seuraamassa tilannetta. Kun hän näki synnytyksen jälkeisen alapään joka oli melkoisessa kunnossa, sanoi isä "ohhoh", kommentoin tähän isää rauhoitellakseni että "kyllä se korjataan", niin kuin ommeltiinkin osittain takaisin kasaan muistaakseni.

Sitten kandeille kuului vielä tutkia istukka salin viereisessä huoneessa. Olihan niiden leikkely ja tukiminen opetettu aiemmin jo lääketieteen ylioppilaana kun niiä saaiin synnyyksistä opetusarkoitukseen tutkitaviksi ja leikeltäviksi synnyyslaiokselta lääketieteen laiokselle. Opetuksesta oli mennyt jo kolme vuotta ja siinä muistelin oppimaani ja istuksn normaalia anatomiaa. Kasoin että suonia menee oikein navassa ainakin eikä istukassa outoa näkyny sen halkaistessa. En todennut siinä mitään poikkeavaa ja kätilö tuli kysymään että oliko se normaali. Sanoin että oli, oli, ei siitä mitään vikaa löytynyt.

Lääkis on aika rankka koulu jälkeenpäin muistellessa. Keisarinleikkaukseen piti osallistua avustavana kandina leikkaavalle lääkärille. Silloin tuli kisarinleikkauksella kolmoset, jotka näyttivät vielä identtisille. Ilmeisesti oli odotuksena että on kaksoset, ulkomainen pariskunta itse maksaen halusi keisarileikkauksen Suomessa tehtävän. Ei oltu ehkä ulkomailla saatu selville että on kolmose tulossa vaan luulona oli kaksoset. Isän ilme oli näkemisen arvoinen kun leikkaava lääkäri nosti ensin yhden vauvan, sitten toisen ja perään kolmannen sieltä ulos yllätyksenä. Kolme identtisen näköistä tyttövauvaa. Katselin ihastuksella myöhemmin kun ne kolme saman näköistä tyttöä nukkuivat vauvalassa rauhallisesti vierekkäisissä kopissa mutta ajatellin että kyllä siinä perheen arki muuttuu kun ne kotiin mukaan ottaa... synnäijsksolla vaaditiin suoriustodistus siitä että oli osallistunut viiteen synnyykseen joista yhden tuli olla keisarileikkaus jotta kurssin sai läpäistyä, ietenkin kirjalliset tentit, harjoitukset nukella ennen oikeita synnyyksiä yms. pakollisia myös.

Vierailija
602/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olin myös harjoittelijana synnytyssalissa, en unohda sitä näkyä kun vauvan pää oli puoliksi ulkona. Tuli mieleen se vanha vitsi mitkä on mannevauvan eka sanat: hoi osta sie hyvä karvakaulus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä synnytin ihan alasti. oli niin kuuma etten voinut pitää mitään vaatteita päällä.

minä synnyin ihan alasti, hävetti kyllä vähän tulla kohdusta ilman housuja ku kaikki oli ympärillä kattomassa, mutta sittemmin oon saanut sen kaikilta partnereilta anteeksi että sillä tavalla julkisesti nakuilin.

-tyrsk- ja kahvit näppikselle!

Vierailija
604/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että miehen ei tarvitse välttämättä olla alapää paljaana mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Kyllä mä vaadin, että synnytyksessä mukana ollut mieheni oli ilman housuja ihan samalla tavalla kuin minäkin. Hirveä haloo nousin kun mieheni kanssa vaadimme että lääkäri ja kätilöt olisivat myös ottaneet byysat pois kun meilläkin oli alapäät paljaana. Hoitohenkilökunnan housuista tapeltiin siihen asti kun lapsivesi lorahti. Olisipa se ollut noloa "noin pissiä housuihin" joten sitten todella ymmärsin että synnytyksessä otetaan housut pois jalasta.

Vierailija
605/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te tököttelijät ja muut häveliäät: pöksyn lahkeestako se miehenne on tuikannut teidät raskaaksi? Housut jalassako te istutte vessanpöntöllä? Vai kuvitteletteko todella olevanne kovinkin vitsikkäitä? Ette muuten ole, olette vai tyhmiä.

Vierailija
606/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut mieleen mikä tilaisuus olisi ollut. Olisipa pitänyt yrittää vokotella se synnytyslääkäri. Ei se komea ollut mutta oishan se ollut rikas, oma mies on köyhähkö. Siitä on nyt kyllä jo kohta 30 vuotta mutta olihan se värkkikin silloin tuoreempi, hehheh.

Vierailija
607/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapää paljaana myös sektiossa. Vedin posliiniksi onneksi ennen synnärillä menoa niin ei karvoja tikkauksiin mennyt

Vierailija
608/826 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse synnyttänyt, mutta kyllähän siellä taitaa koko homma tapahtua römpsä esillä. Mikäli kainostelet, niin voinen lohduttaa että sillä hetkellä et taatusti enää mieti kuka siinä pehkosi näkee vaan keskityt kyllä ihan muihin asioihin. Ikää tullessa lisää, saattaa huoli tämmöisistä asioista vähentyä myös.

Mitä tulee itse tilanteen hyväksikäyttöön hoitohenkilöstön osalta, niin kenenkään pää sisäänhän ei voi toki nähdä. Lähtökohtaisesti uskon, että kätilöt ja lääkärit ovat kuitenkin alansa valinneet muista syistä kuin toiveesta nähdä alaston keho tai tietty ruumiinosa.

Mikäli sinulla on jonkinlaista traumaa/"traumaa" asiaan liittyen ja ajattelit, että vielä joskus synnytät niin tuosta huolesta olisi varmaan hyvä jutustella etukäteen ihan alansa osaavan ihmisen kanssa.

Vierailija
609/826 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
610/826 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂

Vierailija
611/826 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on syöksysynnyttäjä, tarviiko kätilö kypärän ja syöjälasit?

Vierailija
612/826 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aattelit housut jalassa synnyttää?

Vierailija
613/826 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälahkeiset merinovillahousut saa halutessaan osastolta, sillä synnytyksessä tulee kylmä. Ottaisin kyllä jo kotoa mukaan. Lapsikin tykkää kun pullahtaa lämpimiin villoihin maailmaan tullessaan. Ja monot jalkaan, voi tehokkaammin potkaista, jos joku henkilökunnasta yrittää kurkkia housujen sisään.

Vierailija
614/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on syöksysynnyttäjä, tarviiko kätilö kypärän ja syöjälasit?

Meidän synnytyksessä henkilökunta sonnustautui kumisaappaisiin, sadetakkeihin, rukkasiin ja sukelluskypäröihin.

Ja ihan vaan sen takia, kun oli niin nopeaa hommaa, ettei ehditty peräruisketta antaa.

Ihme herkkähipiäistä porukkaa. Luulis vähän roiskeita kestävän, kun on alalle hankkiutunut. Jotenkin loukkaavaa sellasessa herkässä tilanteessa.

Vierailija
615/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli löysät Rukan sadehousut jalassa. Paljaana? Yäk

Vierailija
616/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli leggingsit jalassa, kireet mahan kohdalta mutta muuten hyvät. Taitava kätilö pujottelee vauvan sieltä lahkeen kautta kyllä, ei huolta.

Vierailija
617/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa enää edes nauraa näille idioottimaisilla aloituksella , jollakin on varmaan helkutin tylsää tehtaillessaan näitä tollouksia.

Voisiko nämä vain poistaa !

Vierailija
618/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jotakin hauskaa alussa, mutta kun jatketaan ja jatketaan, niin sitten ei.

Vierailija
619/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa enää edes nauraa näille idioottimaisilla aloituksella , jollakin on varmaan helkutin tylsää tehtaillessaan näitä tollouksia.

Ihan samaa mieltä. Niin väkisin keksimällä keksitty kysymys.

Vierailija
620/826 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus lienee tolloutta arvioitaessa olla kymmenen parhaan joukossa. Tirsk, voi hyvää päivää.