Vaihdatteko kaikki vauvalle yöpuvun yöksi?
Olenko ainoa, jolla vauva nukkuu yöllä ja päivällä body ja potkarit päällä, eli ei ole erikseen yökkäriä? Aamulla vaipan vaihdon yhteydessä laitan yleensä puhtaat vaatteet, joilla mennään taas seuraavaan aamuun saakka.
Kommentit (58)
Niin, vielä tuosta pesemisestä, ei se yökkärin käyttämättä jättäminen tarkoita ettei tehtäis iltapesuja, meillä oli ihan pakko, kun vauva puklasi ja kakkaa tuli lusikallisia jatkuvasti.... vieläkin kuolaa sen verran että kaula pitää pestä iltaisin, ikää 1,5v. pesun jälkeen kun kuivaa ihon hyvin, niin ei jää kosteutta hautumaan.
Lapsi oppii iltarutiineihin (viestii tulevasta levosta), myöhemmin myös mm.yhdistetään em. kanssa iltapse/pisu, alushousujen vaihto joka ilta jne!
Ja yöpukuja voi hankkia erilaisia kivoja ja sellaisia, joissa uni maistuu parhaiten.
Jos on vaikkapa pulautusten/ruokasotkun/kakkasotkun takia vaihdettu vaatteet iltapuolella, niin en vaihda enää yöksi yöpukua.
Mutta kun lapsi alkaa lähestyä vuoden ikää, niin vaihdan yöksi yövaatteet kuten isommillekin lapsille. Näin totutaan siihen että alkaa yö - ja silloin ei pidetä enää yösyöntitaukoja.
Olin hieman hämmentynyt tästä aloituksesta. Luulin että kaikille vauvoille vaihdetaan yökkärit illalla. Samalla vaivallahan pukee sen yökkärin päälle kun on jo riisunu lapsen päivä vaatteista. Eikös kuitenkin iltapesuihin kuulu pepun, käsien, kaulan ja kasvojen pesu? Siinähän ne päivävaatteet vaan kastuu jos ne jättää päälle pesujen ajaksi. Jos vauva on jo valmiiksi nakuna ja puhtaana, niin eikös sitten ole kätevää pukea se yökkäri päälle.? Vai onko mulla nyt ensikertalaisena menny jotain pahasti ohi koskien iltapesuja?
Kyllä se ainakin meillä päin ihan vallitseva käytäntö on, että vauvalle tehdään iltapesut ja myös laitetaan erilliset yövaatteet. En itse tiedä lähipiiristäni ketään, joka ei niin tekisi.
Vaikka vauvan pyllyä muutenkin tulee pestyä, toki se on yöksi hyvä pestä vielä erikseen. Illalla pesen myös (ihan kuten kirjoitit) kasvot, kaulan ja kädet. Varsinkin kaulaan kertyy pienillä jos jonkinmoista töhnää, joka on hyvä illalla pestä pois. Tuolloin vauva tuleekin riisuttua ja on helppo vaihtaa yökkäri päälle.
Ihan olen kummallekin lapselle näin aina ja joka ilta tehnyt. Myöhemmin hammaspesut, iltasadut ym. mukaan rutiineihin.
Meillä vauvat on aina nukkuneet päiväunet vaunuissa, joten lakanoissa ei likaisissa vaatteissa olla. Ja jos illalla laittaisi jo päivävaatteet päälle, olisivat ne aamulla helposti jo aika pissantuoksuisia (meillä ei yöllä yleensä vaippaa vaihdeta, joten se on aamulla aika muhkea). Lisäksi collegehousut olisivat liian kuumat yöksi.
Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta :) En siis tee mitään väärää vaikka teenkin lapselle kunnon iltapesut ja laitan söpön yökkärin päälle.
Oon näissä asioissa luottanu monesti omaan tietoon ja kokemukseen. Nyt vaan hämmennyin kun tuntu siltä ettei kukaan tee lapselleen mainitsemiani iltapesuja ja vaihda yökkäriä.
Älkää olko vihasia. Kunhan vaan halusin tietää miten asiat menee.
puhtaassa kodissa niin, että se lika tarttuisi lakanoihinkin. Tai jos likaantuvat, ne vaihdetaan puhtaisiin vaikka monta kertaa päivässä. Meillä pestään lakanoitakin usein, eli eipä haittaa, jos ne vähän likaantuvat. Vai likaantuvatko ne edes, jos on puhtaalla päiväbodylla? Pölyä non yhtä lailla suoraan pyykistä otetussa vaatekappaleessa, pölyä ei pakoon pääse. Kaiken a ja o on se, että koti on riittävän puhdas. Sillä ei ole merkitystä,nukkuuko lakanoissa body vai haalari päällä, ei lakanat sitä osaa erottaa.
joten suihkun jälkeen vaihdetaan yöpuku,näin myös vauvoina.
Vai nukutko itse päivävaatteissasi???
Tottakai, kuuluu iltarutiineihin, ei kai nyt samassa asussa ole vuorokautta!!! Vai nukutko itse päivävaatteissasi???
ihmisten varmuus siitä, miten asiat KUULUU tehdä, on huvittavaa. Teetkö LS-ilmon kaikista, jotka laittavat vauvansa päivävaatteissa nukkumaan.
nukkuu pelkkä body päällä, johon sitten aamulla lisätään housut.
Isompanakin ovat nukkuneet t-paidassa. Vasta kun itse kaipaavat pyjamaa, ovat sellaisen laittaneet.
Itsekään en käytä yöpukua....
Turhaa touhua!
t: neljän äiti
Vai nukutko itse päivävaatteissasi???
Se luo kivasti iltarutiinia ja onpahan puhtaat vaatteet yöksi. Pistän potkupuvun pesuun kahden yön välein, eli kaksi yötä on sama vaate päällä, ellei se sotkeennu sitä ennen.
Enpäs ole ajatellut, että vauvalle pitäisi tehdä jotkut erityiset iltapesut.
sitten hampaita pestä? Meillä ainakin hampaat pestään vauvaltakin joka ilta ja aamu. Ensimmäinen hammas tuli n. 4 kk ikäisenä, nyt 8 kk ikäisellä 8 hammasta. Ja samalla pestään sitten naama, kaula, pylly jos tarpeen tai sitten käydään illalla kylvyssä.
Meilläkin käydään joka ilta joko kylvyssä tai pestään kasvot, kaula ja kädet (+pylly tarvittaessa). Lisäksi joka ilta pestään hampaat. Tämän jälkeen on jotenkin mukavaa laittaa yöpuku päälle, jolloin jo pienestä pitäen lapsi oppii, että nyt on aika mennä yöunille. Mutta eihän tässä ole mitään ainoaa oikeaa tapaa.
Enpäs ole ajatellut, että vauvalle pitäisi tehdä jotkut erityiset iltapesut.
sitten hampaita pestä? Meillä ainakin hampaat pestään vauvaltakin joka ilta ja aamu. Ensimmäinen hammas tuli n. 4 kk ikäisenä, nyt 8 kk ikäisellä 8 hammasta. Ja samalla pestään sitten naama, kaula, pylly jos tarpeen tai sitten käydään illalla kylvyssä.
Kahden tai viiden hampaan pesu ei ole sen kokoluokan projekti, että vaatisi alasti riisumisen ja vaatteiden vaihtamisen.
"Ei iltapesua erikseen" ei tarkoita, että vauva pidettäisiin likaisena. Siinä vaiheessa kun meidän vauva alkaisi olla valmis unille joku kylpy vain virkistäisi liikaa. Kylvyssä voi muutenkin käydä ihan vaikka aamupäivällä.
Meidän esikoisella ei ole vauva-ajan jälkeen ollut erikseen juuri yöasuja. Ihan pienenä vielä piti jotain pyjamia, mutta niissä tuli kuuma. Lapsi siis nukkuu yleensä t-paidassa ja alushousuissa. Ja tietysti puhtaissa. Ja puhtaus ei vaadi sitä, että ne on vaihdettu vasta 10 min ennen nukkumaanmenoa. Aamulla laitettu t-paitakin on vielä ihan hyvä rauhallisen päivän jälkeen, jos sitä on pidetty aluspaitana puseron alla. Kesällä en tietenkään antaisi laittaa pihaleikeissä nuhjaantunutta t-paitaa sänkyyn, mutta silloin lapsi nukkuukin ilman paitaa :) (ja pakosta kyllä käy siellä iltasuihkussakin, kesällä likaantuu ja hikeentyy enemmän)
Meillä taaperoikäsestä lähtien nukutaan nakuna.
Meidän vanhassa päiväkodissakin lapset nukkui alkkareilla.
Vauvan laitan yöpukuun, ihan sillä että jos myllertää pois peiton alta niin ei saa vedettyä peittoa takasin päälleen.
sinä neljän äiti ilmeisesti muutenkin kuljet kovin hehkeenä housut jalassa jotka näyttää ja tuntuu yökkäreiltä ja iso t-paita päällä, sinusta ei tiedä oletko juuri herännyt vai menossa nukkumaan. mutta me jotkut äidit emme lössähdä kun niitä lapsia on se neljä,vaan pidämme farkkuja ym niin en kyllä niissä nuku:D
Ehkä siinä ennen yhtä ikävuotta rupesin vaihtamaan yöksi eri vaatteen.
vauvallekin yöpuvun iltapesujen jälkeen. Yöpukuna hänellä joku trikoinen kokohaalari ja päivällä taas on päällä yleensä paita + housut
Eikä oo edes eka lapsi vaan neljäs :)