Vaihdatteko kaikki vauvalle yöpuvun yöksi?
Olenko ainoa, jolla vauva nukkuu yöllä ja päivällä body ja potkarit päällä, eli ei ole erikseen yökkäriä? Aamulla vaipan vaihdon yhteydessä laitan yleensä puhtaat vaatteet, joilla mennään taas seuraavaan aamuun saakka.
Kommentit (58)
Jos on muuten hyvät iltarutiinit niin kyllä se lapsi tietää että yöunet alkaa vaikka ei yöpukua laitakaan :D
Ei ne varmaan iltapesujen jälkeen mieti kun puetaan, että mikä on päivävaate ja mikä yövaate:D Paitsi tietysti av-mammojen nerolapset erottavat ne heti syntymästä:D
Olin hieman hämmentynyt tästä aloituksesta. Luulin että kaikille vauvoille vaihdetaan yökkärit illalla.
Samalla vaivallahan pukee sen yökkärin päälle kun on jo riisunu lapsen päivä vaatteista. Eikös kuitenkin iltapesuihin kuulu pepun, käsien, kaulan ja kasvojen pesu? Siinähän ne päivävaatteet vaan kastuu jos ne jättää päälle pesujen ajaksi. Jos vauva on jo valmiiksi nakuna ja puhtaana, niin eikös sitten ole kätevää pukea se yökkäri päälle.?
Vai onko mulla nyt ensikertalaisena menny jotain pahasti ohi koskien iltapesuja?
Olin hieman hämmentynyt tästä aloituksesta. Luulin että kaikille vauvoille vaihdetaan yökkärit illalla.
Samalla vaivallahan pukee sen yökkärin päälle kun on jo riisunu lapsen päivä vaatteista. Eikös kuitenkin iltapesuihin kuulu pepun, käsien, kaulan ja kasvojen pesu? Siinähän ne päivävaatteet vaan kastuu jos ne jättää päälle pesujen ajaksi. Jos vauva on jo valmiiksi nakuna ja puhtaana, niin eikös sitten ole kätevää pukea se yökkäri päälle.?
Vai onko mulla nyt ensikertalaisena menny jotain pahasti ohi koskien iltapesuja?
mitään erityisiä iltapesuja. Pesen pepun silloin, kun aihetta on, ja muutkin paikat pesen silloin, kun niissä on jotain likaa, tai sitten kylvyssä.
Varmaan sua tulee hämmästyttämään moni muukin sellainen asia, jotka muut ei teekään samalla tavalla kuin sä.
Olin hieman hämmentynyt tästä aloituksesta. Luulin että kaikille vauvoille vaihdetaan yökkärit illalla. Samalla vaivallahan pukee sen yökkärin päälle kun on jo riisunu lapsen päivä vaatteista. Eikös kuitenkin iltapesuihin kuulu pepun, käsien, kaulan ja kasvojen pesu? Siinähän ne päivävaatteet vaan kastuu jos ne jättää päälle pesujen ajaksi. Jos vauva on jo valmiiksi nakuna ja puhtaana, niin eikös sitten ole kätevää pukea se yökkäri päälle.? Vai onko mulla nyt ensikertalaisena menny jotain pahasti ohi koskien iltapesuja?
mitään erityisiä iltapesuja. Pesen pepun silloin, kun aihetta on, ja muutkin paikat pesen silloin, kun niissä on jotain likaa, tai sitten kylvyssä. Varmaan sua tulee hämmästyttämään moni muukin sellainen asia, jotka muut ei teekään samalla tavalla kuin sä.
kyllä sitä ekan kanssa oli muutenkin "tiukempi" ja nyt kun noita on neljä,välillä vetää mutkia suoriksi.ei se niin nökönuukaa ole!
Kuopus on jo vuoden, mutta vieläkin vaihdan illalla puhtaan bodyn ja puolipotkarit, ja ovat sitten aamulla valmiina päällä! :) Vaihdan siis ne vaatteet iltapesun jälkeen, mutta en laita mitään erityistä yöpukua. Iltapesu meillä tarkoittaa vaipanvaihtoa (kakkaa useita kertoja päivässä, joten pesuja tulee ihan tarpeeksi muutenkin) ja naaman/käsien pesua iltapuuron jälkeen :) Muutaman kerran viikossa kylpy - ei ehkä siksi kun olisi likainen vaan siksi kun nauttii siitä.
Olin hieman hämmentynyt tästä aloituksesta. Luulin että kaikille vauvoille vaihdetaan yökkärit illalla. Samalla vaivallahan pukee sen yökkärin päälle kun on jo riisunu lapsen päivä vaatteista. Eikös kuitenkin iltapesuihin kuulu pepun, käsien, kaulan ja kasvojen pesu? Siinähän ne päivävaatteet vaan kastuu jos ne jättää päälle pesujen ajaksi. Jos vauva on jo valmiiksi nakuna ja puhtaana, niin eikös sitten ole kätevää pukea se yökkäri päälle.? Vai onko mulla nyt ensikertalaisena menny jotain pahasti ohi koskien iltapesuja?
mitään erityisiä iltapesuja. Pesen pepun silloin, kun aihetta on, ja muutkin paikat pesen silloin, kun niissä on jotain likaa, tai sitten kylvyssä. Varmaan sua tulee hämmästyttämään moni muukin sellainen asia, jotka muut ei teekään samalla tavalla kuin sä.
kyllä sitä ekan kanssa oli muutenkin "tiukempi" ja nyt kun noita on neljä,välillä vetää mutkia suoriksi.ei se niin nökönuukaa ole!
enkä ole katsonut tarpeelliseksi tehdä vauvalle erikseen iltapesuja. Tarvittaessa pestään, ei ne vauvat niin helposti likaannu.
Enpäs ole ajatellut, että vauvalle pitäisi tehdä jotkut erityiset iltapesut.
pedataan pedit aamulla.vauva/lapsi nukkuu päikkärit täkin päällä,päiväpeiton alla.näin ne lakanat pysyy puhtaana vaikka niihin päivävaatteet päällä meneekin. mitä ihmettä jonkun 4 vuotiaalle ei vaihdeta yöpaitaa.siis iltapesujen jälkeen laitetaan takasin päivävaatteet,alushousut ym??vai eikö teillä pestä lapsia kun tyyliin kerran viikossa?
vielä illalla kun peppua pestään päivällä kuitenkin ja kaula muutenkin (varsinkin pullealla) vauvalla hautuu usein puklun tai maidon jäljiltä.. itse ainakaan viitsi vielä lisää kosteuttaa sitä?
Kylvyssä pesen kaulan kunnolla ja päivän mittaan kuivailen ja laitan talkkia tarvittaessa.
Mutta siis sulle muodostuu ihan omat rutiinit vauvan kanssa ja jos teet iltapesut noin ja vaihdat yökkärin niin se on ihan teidän oma juttu/tapa.
Mutta huomaat varmaan ettei joka ilta peppua ja kaulaa tarvitse vedellä pestä.
mitään erityisiä iltapesuja. Pesen pepun silloin, kun aihetta on, ja muutkin paikat pesen silloin, kun niissä on jotain likaa, tai sitten kylvyssä.Varmaan sua tulee hämmästyttämään moni muukin sellainen asia, jotka muut ei teekään samalla tavalla kuin sä.
Ainiin unohdin täällä ei saa kertoa hämmennyksestä, kun se tarkottaa automaattisesti sitä että mä ajattelen muiden tekevän väärin. Pahoittelen.
Muistan vaan että pikkuveljelleni tehtiin aina juuri nuo alussa mainitsemani iltapesut. Jos esim. kaula oli unohtunu pestä (siellä oli aina maitoa, nukkaa yms.), niin alkoi tosi nopeasti punoittamaan ja ärtymään.
Ihan siis vaan ajattelin pikkuselle kaikkee hyvää ja toivottavasti jaksan ajatella jokaiselle tulevallekin pikkuiselle. Ymmärrän toki hyvin myös sen ettei jotkut jaksa enää neljännen kanssa olla niin tarkkoja. Aika näyttää mitä mä jaksan/viittin...
mitään erityisiä iltapesuja. Pesen pepun silloin, kun aihetta on, ja muutkin paikat pesen silloin, kun niissä on jotain likaa, tai sitten kylvyssä.Varmaan sua tulee hämmästyttämään moni muukin sellainen asia, jotka muut ei teekään samalla tavalla kuin sä.
Ainiin unohdin täällä ei saa kertoa hämmennyksestä, kun se tarkottaa automaattisesti sitä että mä ajattelen muiden tekevän väärin. Pahoittelen.
Muistan vaan että pikkuveljelleni tehtiin aina juuri nuo alussa mainitsemani iltapesut. Jos esim. kaula oli unohtunu pestä (siellä oli aina maitoa, nukkaa yms.), niin alkoi tosi nopeasti punoittamaan ja ärtymään.
Ihan siis vaan ajattelin pikkuselle kaikkee hyvää ja toivottavasti jaksan ajatella jokaiselle tulevallekin pikkuiselle. Ymmärrän toki hyvin myös sen ettei jotkut jaksa enää neljännen kanssa olla niin tarkkoja. Aika näyttää mitä mä jaksan/viittin...
Kyllä se ainakin meillä päin ihan vallitseva käytäntö on, että vauvalle tehdään iltapesut ja myös laitetaan erilliset yövaatteet. En itse tiedä lähipiiristäni ketään, joka ei niin tekisi.
Vaikka vauvan pyllyä muutenkin tulee pestyä, toki se on yöksi hyvä pestä vielä erikseen. Illalla pesen myös (ihan kuten kirjoitit) kasvot, kaulan ja kädet. Varsinkin kaulaan kertyy pienillä jos jonkinmoista töhnää, joka on hyvä illalla pestä pois. Tuolloin vauva tuleekin riisuttua ja on helppo vaihtaa yökkäri päälle.
Ihan olen kummallekin lapselle näin aina ja joka ilta tehnyt. Myöhemmin hammaspesut, iltasadut ym. mukaan rutiineihin.
Meillä vauvat on aina nukkuneet päiväunet vaunuissa, joten lakanoissa ei likaisissa vaatteissa olla. Ja jos illalla laittaisi jo päivävaatteet päälle, olisivat ne aamulla helposti jo aika pissantuoksuisia (meillä ei yöllä yleensä vaippaa vaihdeta, joten se on aamulla aika muhkea). Lisäksi collegehousut olisivat liian kuumat yöksi.
akat voi saada tälläsestä aiheesta riidan!
annetaan kaikkien tehdä niin kuin parhaaksi näkee!
Vauvasta asti ollut iltapesujen yhteydessä myös unihaalarin pukeminen.
vauvalle päiväbodyn päälle unihaalarin.. muuten tulee kylmä jos on pelkällä haalarilla. Eikä haittaa jos joskus nukkuu päivävaatteilla..
tääl on kyl niin kummallista porukkaa.. yks sanoo ettei tee iltapesuja niin toinen olettaa että se ei peseydy ku kerran viikossa :) Meil ei yleensä käydä iltapesulla vaan aamupesulla... joka päivä..
niin, että puhtaita vaatteita on vaihdettu päivittäin ja pitkin päivää muutenkin. Ihan turha olisi ollut laittaa eri vaate päälle yöksi jos on pari tuntia aiemmin vaihdettu viimeksi. Vauvan pesujakin on tehty sitä mukaa kun on ollut tarvetta eli ison puklun ja vaatteidenvaihdon yhteydessä on esim se kaulakin putsattu. Tietysti myös kokokylpyjä on tehty, mutta eihän niitä joka päiä tehdä ja nekin voi tehdä vaikka aamulla.
Niin kauan kuin vauva on yöllä kakannut ja olen siis vaihtanut vaippaa kesken unien, ollaan pidetty ihan "päivämallin" potkareita ja bodeja yölläkin. Päällimmäiset kerrokset tietysti pois ja yöasuna esim body ja puolipotkarit. Nykyään tosin on paljon alhaalta avautuvia yöpukujakin, mutta erityisesti esikoisen aikaan yövaatteet piti riisua vaipanvaihdon yhteydessä kokonaan. Olivat siis epäkäytännöllisiä.
Ehkä n 3 kuukaudesta eteenpäin olen alkanut erikseen vaihtaa yöpuvun. Rytmi on alkanut olla selkeä ja yökakkaaminenkin on loppunut.
vielä illalla kun peppua pestään päivällä kuitenkin ja kaula muutenkin (varsinkin pullealla) vauvalla hautuu usein puklun tai maidon jäljiltä.. itse ainakaan viitsi vielä lisää kosteuttaa sitä? Kylvyssä pesen kaulan kunnolla ja päivän mittaan kuivailen ja laitan talkkia tarvittaessa. Mutta siis sulle muodostuu ihan omat rutiinit vauvan kanssa ja jos teet iltapesut noin ja vaihdat yökkärin niin se on ihan teidän oma juttu/tapa. Mutta huomaat varmaan ettei joka ilta peppua ja kaulaa tarvitse vedellä pestä.
Meillä olisi vauvojen kaulat olleet aikamoisessa kunnossa, jos niitä ei olisi kunnolla pessyt päivittäin. Jos olisin kaulan maidot ja puklut vain kuivannut (ilman pesua), olisi iho ärtynyt aikamoisesti. Peseminen ei tosiaankaan ole ihon kosteuttamista, vaan sen puhdistamista (sen jälkeen tietysti on hyvin kuivattava). Talkkia ei sitä paitsi suositella laitettavaksi muuta kuin puhtaalle (pestylle) iholle. Itse en lapsillani ole käyttänyt sitä lainkaan, pesu on riittänyt.
Tämä siis ihan hyvällä, vauvoja ja niiden hoitotapoja on erilaisia. Kiinnittyi vain huomio siihen, että kaulaa ei tarvitsisi pestä vedellä joka ilta. Meillä ainakin pitää...
35
Minusta ekan kahden kuukauden aikana juurikaan mieltä vaihtaa yöpukua, kun ei sitä nukkumarytmiäkään ollut. vauva puklasi usein ja kakat tuli vaipoista yli, joten vaatteita vaihdettiin niin usein ettei likaisissa tarvinnut mennä nukumaan! ja vaipankin vaihdoin yöllä, koska vauvalta tuli kakkaa pierujen mukana ja pylly punoitti josbsitä ei putsannut usei. 2-3 kuukauden iässä alettiin vaihtaa yökkäri. Seuraavalle ostan heti kun mahdollista unipussin, jonne sisään pelkkä body. esikoiselle ostin sen vasta 14 kk iässä, ja on ollut todella hyvä varsinkin talvella.
iltarutiineihin yöhaalarin vaihto. Tehdään iltapesut, vaihdetaan vaippa ja laitetaan yöpuku päälle. Sitten iltamaito ja omaan sänkyyn nukahtamaan :)