Koulun vaihtamisesta?
Muutamme kesällä Helsinkiin (Töölöön).
Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?
Tytär on nyt 5. luokalla, joten hänellä koulu vaihtuisi ala-asteella. Tytär ei osaa oikein sanoa, mitä hän haluaisi.
Poika on 14 v, ja hän haluaisi käydä ylä-asteen nykyisessä koulussansa, aika kaukana bussilla. Ja sitten jatkaa johonkin lähilukioon.
Mua vaan pelottaa, että kuinka koulun vaihto sujuu, kun kaikki kaverit ja harrastukset jäävät. Samoin maaseutumainen ympäristö omakotitaloalueineen vaihtuisi Töölöön.
Muutamme lähinnä siksi, että työpaikkamatkat on tosi pitkiä.
Onko kokemuksia koulunvaihdosta tämän ikäisten lasten kanssa?
Kommentit (14)
en pyytänyt saarnaa tilanteesta/päätöksistämme.
Esim. nyt työmatkoihin menee ruuhkassa 1,5-2 t molemmilta meiltä vanhemmilta, sekä aamulla että iltapäivällä.
Ei sekään ole järkevää, että lapset lähtevät kouluun keskenänsä, hoitavat itse aamupalan, ovat yksin kotona koko iltapäivän ja alkuillan. Syövät jääkaapista mikä sattuu miellyttämään.
Mä haluaisin esim. laittaa lapsilleni aamupalaa, ehtiä kotiin viideksi olemaan siinä lasten kanssa ja laittamaan päivällisen. Välipalaa osaavat ottaa itsekin.
kaikki Stadissa asuvat lapset alkavat "viettämään aikaa aseman tunnelissa, espalla ja hietsussa, mutta eipä ole äitillä isällä liian pitkä työmatka."
Oma tyttäreni 1. avioliitosta on asunut isänsä luona Katajanokalla, koska halusi Ressun lukioon. Stadissa on Suomen parhaat lukiot. Ja ap:n poikahan saa itse päättää koulustansa. Samoin on kysytty tyttären mielipidettä.
Minä ihmeen mörkönä stadia nyt oikein pidetään?
kun tyttö menee ylä-asteelle ja poika lukioon, kun koulu vaihtuu muillakin, ei olisi ainoa "uusi" uudessa koulussa.
Töölö ihana paikka harrastusmahdollisuuksineen ja kaikkineen kyllä.
Vuoden päästä muutto olisi ollut tietenkin paras vaihtoehto, mutta kun me ollaan katsottu myynnissä oleiva kantakaupungin asuntoja, niin niitä on tarjolla tosi vähän tarpeeksi suuria.
Pariin vuoteen ihan muutama vaan.
Ostamassamme asunnossa on neliöitä 255, lisäksi osa siitä on ns. erillinen yksiö omalla sisäänkäynnillä ja wc-suihkulla. Siis pojallemme ihanteellinen.
Mun täytyy vaan luottaa siihen, mitä lapset itse muutosta sanovat.
Keskuspuisto, Töölönlahti sekä se pääministerin asunnon vieressä oleva ranta + hietsu.
Ei se mikään betoniviidakko ole.
Ja ratikalla pääsee joka suuntaan, vaikka harrastuksiin.
, mutta läheltä katselleena sanon, että koulunvaihto voi olla hankalaa tai sitten ei. Se riippuu niin luokasta. Antaisin tuossa iässä lasten päättää itse mitä tekevät, ainakin yläasteen antaisin käydä loppuun vanhassa paikassa, ala-astetta harkitsisin lähemmäksi, koska kuitenkin yläasteelle mennnään jonkun verran samalla porukalla.
Tytär on enemmän sitä mieltä, että kyllä hän pärjää ja saa uusia kavereita, vaikka ajatuskin muutosta näyttää vähän jännittävän.
Mutta poika haluaisi ehkä käydä yläasteen loppuun entisessä koulussansa.
Meidän lapsista tytär on ollut aina se rohkeampi ja pärjäävämpi, paljon ikäistään vanhemmanoloinen. Poika on puolestaan hieman ujonoloinen ja arka. Ehkä hän ei haluaisi vaihtaa siitä syystä koulua ennen lukiota.
Tyttö voi toki vaihtaa jos haluaa, mutta kannattaa sopia vanhan koulun kanssa esim. siitä, että tyttö voi tulla 6. luokan luokkaretkelle silti mukaan. Voi olla, että sieltä uudesta koulusta löytyisi pari hyvää kaveria, joiden kanssa olisi helppo siirtyä yläasteelle, kun koulu kuitenkin vaihtuu silloin.
Poika on jo niin iso, että varmasti pärjää bussimatkan päässä olevan koulun kanssa. Ja saahan sieltäkin vaihtaa vaikka vuoden päästä lähempänä kotia olevaan kouluun, jos se matka alkaa rassata ja uusi kotiympäristö on käynyt tutuksi.
Kannattaa ehdottomasti kuunnella lapsia. Kannattaa myös käydä potentiaalisessa uudessa lähikoulussa lapsen kanssa tutustumassa, jos vain mahdollista.
Sanoit osuvasti "kannattaa kuunnella lapsia".
Eli vaikuttaa siltä, että tytär on valmis vaihtamaan koulua ensi syksystä, eli kävisi kuudennen luokan uudessa koulussa.
Ja poika haluaa käydä yläasteen loppuun entisessä koulussaan, eli vielä ysiluokan. Poika tietenkin osaa kulkea tuon matkan bussilla, siitä meillä ei ole huolta.
Meillä 5-luokkalaisen koulunvaihto meni tosi hyvin, tyttö on sosiaalinen ja sai heti ekana päivänä uuden parhaan kaverin. Kuukauden päästä synttäreillä oli monta uutta ystävää. On viihtynyt hyvin ja uusi luokka on ihana, opettaja hyvä.
4-luokkalainen vaihtoi koulua samalla. Joutui kiusatuksi ekasta päivästä alkaen. Löysi toisen kouluviikon lopulla kaverin toisesta kiusatusta. Luokka tuntuu muutenkin olevan aika täynnä vilkkaita tai ihan levottomiakin lapsia. Opettaja saattaa olla kokematon, koska ei tunnu saavan otetta kaikkiin viikareihin.
jos teidän työmatkat (ilmeisesti Helsinkiin) oli 1,5-2 h suunta. Niin eikös ne pojan koulumatkatkin ole sitten sellaiset vuoden...
Tietenkin tiedän, että riippuu tilanteesta ja lapsesta. Niinkuin teilläkin on käynyt. Toisen lapsen suhteen muutto ei aiheuta mitään ikäviä seuraamuksia, mutta toisen lapsen kanssa voikin asiat olla ihan toisin.
Tyttäreni suhteen en ole huolissani, mutta poikani onkin vaikeampi tapaus.
Mutta joka tapauksessa se muutto tulee eteen ennemmin tai myöhemmin, eihän kaikki ysiluokkalaisetkaan pyri samaan lukioon.
Ainakin me oltaisiin molemmat vanhemmat kotona, kun lapset lähtevät kouluun/tulevat kotiin.
Mikä tässä on nyt niin vaikea ymmärtää?
Nyt me molemmat vanhemmat lähdemme töihin, ennenkuin lasten pitää edes herätä. Samoin tulemme kotiin, kun lapset ovat olleet koko iltapäivän ja alkuillan keskenään.
Ja haluatte, että sen sijaan lapset kulkevat pitkät koulumatkat, koska te ette jaksa. Revitte ne myös kivalta omakotitaloalueelta keskustaan, jolloin kaikki kaverit vaihtuu, jotta teillä ei olisi niin pitkä työmatka. Voisiko joskus ajatella myös lapsia, eikä olla niin itsekeskeisiä?
No siellähän oppivat teidänkin lapset viettämään aikaa aseman tunnelissa, espalla ja hietsussa, mutta eipä ole äitillä isällä liian pitkä työmatka. Huh huh!