yksinäinen eskaripoika
poikani oli ennen eskaria srk: n kerhossa missä yksi nuorempi poika bestiksenä. Viime syksynä aloitti eskarin ja syksyn leikki siellä kerhosta tutun tytönn kanssa. Nyt tyttö on siirtynyt tyttöporukoihin ja poikani seisoo pihalla yksin ulkoilun ajan. Tämä on itkettänyt häntä iltaisin. poikaporukkaan kuulemma vaikea päästä. olen huolissani että jos tämä sama yksinäisyys jatkuu ekallakin. Sydän aivan syrjällään.
Naapurustossa pojalla on paras kaveri (poika) samoin kuin harrastuksissa. illat siis täynnä leikkiä muiden kanssa mutta eskassa on yksinäinen.
kohtalotovereita? Vinkkejä.
Kommentit (8)
HYvä eskariope panostaa sosiaalisten suhteiden syntymiseen ja huolehtii, että ketään ei jätetä yksin. 6v.t ovat vielä liian nuoria selviämään itsekseen suhteiden vaikeista kuvioista. Yritä myös selvittää minkälaisia poikia ryhmässä on ja ketä heistä voisi sopia poikasi kaveriksi. Kutsukaan sitten kotiin kylään illlalla eskarin jälkeen.
Toisekseen kysy lapseltasi, kehen haluaisi tutustua ja pyydätte tätä lasta luoksenne... Ehkä se siitä lähtee rullaamaan, muuten on kyllä pelkona, että sama yksinäisyys jatkuu koulussakin, jos sama porukka sinne siirtyy.
btdt
puhumaan eskariopen kanssa. Opettaja voi auttaa poikaa pääsemään mukaan toisten poikien leikkeihin.
Kouluun menosta en olisi huolissani.
Luokalle tulee kuitenkin muitakin poikia kuin ne jotka on samassa eskarissani ja lapset solmivat uusia ystävyyssuhteita.
Oma ekaluokkalainen poikani ei enää kovin paljoa leiki niiden lasten kanssa, jotka vielä eskarissa olivat bestiksiä (leikkii kuitenkin jonkin verran myös heidän kanssaan, eli kavereita ovat vieläkin).
Uudet parhaat kaverit ovat ihan uusia, eri eskarista tulleita poikia. Nämä uudet bestikset ovat temperamentiltaan aivan samanlaisia kuin oma poikanikin. Ovat kiinnostuneita samankaltaisista asioista ja ymmärtävät toisiaan oikein hienosti :)
Muutenkin näyttää että luokalla kaikki ovat löytäneet uusia kivoja kavereita, joiden kanssa leikit onnistuu hyvin.
En ole ap, mutta meilläkin poika on sanonut olleensa välillä yksin välitunnilla. Ja on siellä sattunut tapaturmiakin välitunnilla. Ja kun opettajalta kysyy näistä asioista, niin ei se tunnu tietävän lainkaan mitä siellä välitunnilla tapahtuu. Ja leikeissä oli myös ongelmaa, kun meidän lasta ei otettu leikkitunnilla johonkin porukkaan mukaan.
Eipä tässä yksi vanhempi oikein pääse takomaan järkeä open päähän, että se voisi kiinnittää huomiota myös noihin välitunteihin ja sosiaalisiin suhteisiin. Ne tuntuu meidän eskariopella ainakin olevan ihan olemattomassa asemassa. Ja meidän poika kun ei ole sosiaalisesti vielä kovin kehittynyt, hän on joissain asioissa arka ja vähän ujo. Ei kuitenkaan mikään äärimmäisen nyhverö, ja silti on jo monta kurjaa tilannetta kokenut.
Meillä ope kyllä toteuttaa kaikenlaisia kehittäviä ohjelmia lasten kanssa tunneilla. Ja akateemisia taitoja on testattu jo moneen kertaan. Puheopettajan ja erityisopettajan luona on kaikki käyneet ja tarvittaessa saavat apua näiltä. Eli paljon on hyvää. Mutta tuo sosiaalisten asioiden tukeminen ei ikävä kyllä toteudu meidän eskarissa.
Miten sen opettajan saisi kiinnittämään huomiota tuohonkin puoleen?
Ei kato ehdi. Kun pitää polttaa sätkää ja tauothan ne on oltava opettajillakin.
ja hän yritti saada poikani yksiin yhden toisen hiljaisemman kanssa. tämä ei kuitenkaan toiminut koska tämä toinen poika ei minun poikani mukaan vastaa kun kysytään eikä lähde leikkeihin.Eli on vieläkin nyhverömpi tapaus.
Lähinnä ope on kuitannut ongelman sanomalla pojalle että pitää mennä reippaasti mukaan.
ap
niin se lapselle helpompi. Siitä se sitten alkaa aikuisen avustuksella.
Suosittelen nimittäin puhumaan koska tuossa iässä ope voi vielä vaikuttaa asiaan. Ja jos yhtään lohduttaa niin kaverit vaihtuu vielä ihan miten sattuu. Rohkaise poikaa menemään vain muiden mukaan.