Ongelmia kolmen tytön kanssa! Help!
Hei!
Minulla on kolme tyttöä, esikoinen 6v ja 5v kaksoset. Aloitan päiväni epäonnistumalla heidän kanssaan aaamurutiineissa, lopetän päiväni epäonnistumalla heidän kanssaan iltarutiineissa ja siihen väliin mahtuu paljon kaikenlaista.
Viimeiseen vuoteen on mahtunut kaksi muuttoa äidin kanssa, yksi muutto isän kanssa ja avioero, lisäksi päiväkodin vaihto. Olen exäni kanssa ihan hyvissä väleissä eli riitaisesta erosta ei ole kyse. Lapset ovat vuoroviikoin isällä ja minulla.
Aamuisin ainoastaan eskarini herää nätisti, pukee, pesee hampaansa jne. Kaksosten kanssa joudun yleensä taistelemaan enemmän kuin vähemmän. He eivät halua herätä, eivät pukea, eivät pestä hampaita. Ulkovaatteet jopa suostuvat pukemaan itse. Kun tulee tarve komentaa näitä pienempiä, he menevät aivan mykiksi eikä heihin saa enää mitään kontaktia.
Pahimpina aamuina joudun keräämään kassiin yhden lapsen ulkovaatteet ja kengät ja kannan hänet tarhaan sisävaatteissaan. Päiväkoti on kadun toisella puolella, että matka sinällään on ihan lyhyt, mutta ehtiihän siinäkin jo kylmä tulla.
Iltapäivällä kun haen lapset tarhasta, vähintään yksi heittäytyy maahan ja sanoo, ettei halua lähteä kotiin. Lyhyen kotimatkankin aikana ehtii jollekin tulla paha mieli.
Lähinnä ongelmia nimenomaan näiden pienten kanssa. Eskarilla on omat huonot päivänsä, mutta ihan normaalissa määrin.
Onko "lukuetäisyydellä" muita joilla tuntuu päivät olevan pelkkää tulipalojen sammuttelua? Kuinka pidätte päänne kylmänä? Mitä keinoja käytätte hankalissa tilanteissa?
Itsestäni tuntuu, että nyt hermostuu ihan kaikesta, kun jatkuvasti on pinna kireällä ja jatkuvasti saa olla jonkun kanssa neuvottelemassa.
Vertaistukea kaivataan!
Paljon on lastesi elämässä tapahtunut yhden vuoden aikaina. Ja aikas isoja asioita. Ei ihme, että päivät eivät mene ihan helposti, känkkäränkkää tulee. Mutta onneksi tulee, tuntevat olonsa niin turvatuksi, että uskaltavat kiukutella eivätkä pelkää menettävänsä vielä lisää, jos kiukuttelevat. Auttaisiko tämä ajatus sinua pysymään rauhallisena ja ottamaan lasten kiukunpuuskat vastaan?
Itse en varmasti suostuisi kantamaan lasta hoitoon ilman ulkovaatteita. Jos kahdella muulla on vaatteet päällä, kyllä äidin pitää jaksaa pukea se viimeinenkin. Vaikka sitten pitäisi pukea vaate kerrallaan ihan kaikki kolme. Siinä lapset testaavat jaksaako äiti huolehtia kaikille vaatteet päälle vaikka ei isiä olekaan apuna tms.
Ja tuosta tarhasta lähdöstä. Varmastikaan lapset eivät ole mieluummin hoidossa kuin kotona. Kunhan aloittavat protestoinnin jo kotimatkalla - kun eivät olisi koskaan hoitoon edes halunneet mennä.
Mutta toki tässä iässä ilman pienempiä sisaruksia hoito on se vaihtoehto.
Muista, että lapset ovat vielä pieniä - todella pieniä vaikka jo monessa kohtaa ovatkin omatoimisia, mieli on kuitenkin pienen lapsen.