Perhekoti on loistobisnes!
Venäjän rajan lähellä sijaitsevan perhekodin isäntäväki näyttää poistuvan ulkomaanmatkoilleen joka kuukausi. Ovat nytkin lentäneet viikoksi jonnekin. Lapsen kouluvihkosta se selvisi oikeille vanhemmille vahingossa. Sijaisvanhemmat eivät uutisoi matkoistaan juuri kenellekään, mutta ehkä lasten opettajille on kuitenkin pieni pakko. Muuten touhu alkaisi näyttää liian kummalliselta.
Samaiset sijaisvanhemmat eivät itse edes asu samassa talossa, jossa lapset asuvat. He voivat väittää asuvansa, koska he käyvät öisin nukkumassa talossa sijaitsevassa makuuhuoneessaan. Sijaisvanhemmat nukkumat omassa rauhassaan yläkerrassa, perhekotiin sijoitetut eri ikäiset lapset jäävät keskenään nukkumaan alakertaan.
Lapset kuuntelevat toisinaan öisin toistensa itkua. On koti-ikävä ja elämä perhekodissa on raskasta.
Tämäkin perhekoti takoo hienoa taloudellista tulosta, koska sijaisvanhemmilla on varaa palkata ulkopuolisia työntekijöitä hoitamaan lapsia ja nuoria matkojensa ajan. Tuttavaperheeni kivoista ja helpoista sisaruksista kyseinen perhekoti saa joka vuorokausi yhteensä 300 euroa. Sehän on 3 000 euroa kymmenessä vuorokaudessa!
Ja lähes kymppitonni kuussa!
Sisarusten huone on niin pieni, ettei sinne aluksi mahtunut edes koulupöytä.
Perhekoti säästää kaikessa. Mutta näyttääpä "lasten talo" olevan nyt velaton, kun on hirveä hinku matkustelemaan!
Minulla on PALJON kerrottavaa tästä perhekodista.
Lisää aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9114397
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2011 klo 08:28"] Perhekoti perhossakaan lasten kertomana eivät asiat ole hyvin, lapset voivat usein henkisesti huonosti kovan auktoriteetin, pelottelun ja turvattomuuden alla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:32"]Tekis mieli avautua oikein kunnolla, muttei viitti... mut siis olen 16-vuotias nuori ja minut on huostaanotettu (laittomasti...?) ja sijoitettu perhekotiin.
Perhekodin aikuiset ovat käyneet tässä puolenvuoden sisään kaks kertaa ulkomailla (Lontoo ja Espanja) ja tähän päälle lisäks kaikki pitemmät reissut (heti alkuvuodesta laskettelemaan yhteen hienoon paikkaan viikoks ym), ei siin mitään jos on rahaa reissata, mut minä en ole päässyt minnekkään mukaan, ja näille reissuille on lähdetty tyylillä et minut on hoidettu pidemmälle kotilomalle parin tunnin varotusajalla ja oon saanu sit vasta jälkikäteen tietää näistä reissuista. Enkä edes perhekodin aikuisilta, vaan muilta nuorilta, jotka ovat tulleet vittuilemaan miulle et nepäs pääs taas sinne ja tänne ja sai sitä ja tätä, vasta nuorten itte eka kerrottua aikuset on suostunu myöntää et läksivät taas reissuun ilman minua. Enkä edes ole mikään ongelmanuori, mikä selittäisi, miksen pääsisi mukaan reissuille. Jos kysyn, miksen päässyt mukaan, tai pääsenkö jatkossa, ei tule vastausta. Ei niin minkäänlaista vastausta.
Miksi tulisikaan, sillä syy, miksi minua ei koskaan oteta minnekkään on se, etteivät he yksinkertaisesti halua minua mukaan. Olen vain se juttu, mistä saa rahaa. Ei minkäänlaista ihmisarvoa.
Kyllä perhekodilla on rahaa lentää sinne Lontooseen viikoksi ja ostaa muille nuorille kalliita muotivaatteita, kun minuun ei käytetä rahaa yhtään. Säästäähän siinä rahaa, kun ei minulle tarvitse hommata edes niitä juttuja, mitä todella tarvitsisin.
Vieraiden aikaan aikuset esittää nii-iin mukavia ja ihania ihmisiä ja kaikki on hyvin, kaikki on täydellistä, mutta silloinkun olemme perhekodilla kaksin aikuisten kanssa... maanpäällinen helvetti. Kaikki on minun syytä, enkä osaa tehdä mitään oikein. Ikinä. Olisin varmasti jo viillellyt koko kroppani täyteen viiltoja, mutten voi, koska aikuiset saisivat siitä vain syyn mennä heti kertomaan sossuille kuinka sairas olen ja kuinka paljon tarvitsen perhekodin "tukea" ja miten en ole valmis muuttamaan perhekodista pois vielä pitkään aikaan, vaikka totuus on, että perhekoti tappaa minut. Ei fyysisesti, henkisesti. En ole ikinä voinut niin huonosti henkisesti, kuin asuessani perhekodissa.
Loistobisnes joo.
[/quote]
Ei niillä ole mitään velvollisuutta ottaa sua mukaan tai ostella sulle kalliita vaatteita. Ne tarjoaa sulle katon pään päälle ja ruuan pöytään.
Ne on kuitenkin ihmisiä ja ihmiset voi matkustaa niin paljon kuin huvittaa. Mun tuntema sijaisperhe ainakin matkustaa perheen kesken ja sijoitetut lapset laitetaan silloin muualle hoitoon.
[/quote]
Joo mä tiedän. Katon saan pään päälleni, ruokaa saan, jos saan. En haluaisi muotivaatteita, otin vain sen esimerkiksi, että rahaa kyllä on käyttää muihin sijoitettuihin nuoriin.
Ne on ihmisiä, jotka eristää mut kaikesta niitten jutuista. Kaikki muut nuoret pääsee reissuihin mukaan, minä en. Minä olen ainoa sinne sijoitetuista nuorista, joka järkätään pois jaloista reissun ajaksi, enkä edes ole uusimpia nuoria. Eniten mua kyrpii aiheeton huostaanotto, mulla ei ole mitään syytä olla huostassa.
[/quote]
Kuulostaa siltä, että itse et nyt ole vielä ihan sopeutunut niihin sääntöihin, joita muut noudattavat. Ehkä sulla on persoonallisuushäiriö, jota pitäisi hoitaa. Miksi ne muka pitäisivät kaikista muista, mutta sinusta eivät periaatteessakaan? En usko, että ovat pahoja ihmisiä.
yhtä jännää, että IKINÄ ei yhtäkään lasta ole syystä otettu huostaan. Siis mitään vikaa ei ole koskaan ollut vanhemmissa, vaan ainoastaan sossussa, sijaisvanhemmissa jne.
Se jos mikä on aika lailla omiaan epäilemään näiden juttujen kirjoittajien omaa mielenterveyttä.
Kas kun itsekin olen aikanaan joutunut sossujen kanssa asioimaan, kun meistä tehtiin ls-ilmoitus. Ja kun se osoittautui aiheettomaksi, ja itse olin valmis vastaamaan asiallisesti syytöksiin, niin eipä siellä tarvinnut kuin sen kerran käydä. Ei viety lapsia ja tehty niistä bisnestä.
JA onko se joku ihme, että tämä maa ei ole täynnä Äiti Teresoja, jotka tekevät pelkkää vapaaehtoistyötä? ONko se joku ihme, että YRITYKSEN omistajat myös tienaavat yrityksellään? missä muussa BISNEKSESSÄ palkattu työntekijä nauttii samoista eduista kuin bisneksen omistaja?
Ymmärräthän, että ihan jokainen tekee työtään rahasta? Lääkärit, sairaanhoitajat, ambulanssikuskit ja poliisitkin? JOtkut näistä perustavat omia bisneksiä, ja todennäköisesti lyövät paremmin leiville, kuin toisen renkinä työskentelevät.
Muuten en ota kantaa tuohon. Olen varma että huonojakin sijaisperheitä ja sijoituslaitoksia löytyy, totta kai. Niitä on varmasti paljonkin.
Sen sijaan en usko, että suomessa on kovinkaan montaa aivan ilman mitään syytä huostaanotettua lasta. Itse tunnen muutamia aikanaan huostaan otettuja lapsia, ja he ovat kyllä kiitollisia siitä, että ovat päässeet lapsena turvaan. Ja esim yhdessä sisaruskolmikossa näkee hyvin sen, mitä liian myöhäinen huostaanotto tekee: pienin sisarus, joka otettiin huostaan 6-vuotiaana, pärjää todella hyvin. Isommat, jotka joutuivat liian pitkään elämään juoppohelvetissä, ovat täysin tunne-elämältään vammautuneita, toinen lisäksi rappiotason nisti.
Se, että lapsi ei viihdy perhekodissa tai ikävöi biovanhempiaan, ei todellakaan tarkoita että lapsella olisi parempi omassa kodissaan. Lapsi kun ei muuhun pysty, hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rakastaa vanhempiaan, olivatpa nämä minkälaisia tahansa.
Onhan niistä paljastunut räikeitä laiminlyöntejä esim. lapset joutuneet viettämään paljon aikaa keskenään, jopa öitä, ilman aikuisia.
Kyllähän kunnat suosisivat tavallisia perheitä, ovat edullisempiakin kuin nuo "yritykset", mutta sijaisperheistä on huutava pula. Siksi on välillä pakko tyytyä kehnompiin vaihtoehtoihin.
Huomattu on touhu on todella törkeää ja lapsia myös pahoinpidellään noissa laitoksissa
Näinhän se on nykyään monessa ns.perhekodissa."isä ja äiti" matkustavat ympäri maailmaa ja palkattu henkilökunta hoitaa lapset.Yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä lasten kustannuksella.Lapsia otetaan "kotiin" niin monta kuin neliömäärä sallii.
Mäkin olen kuullut että perhekodin pitämisestä nettoaa ihan hitosti! Ja ne rahat ei lasten hyvinvointiin muuten mene.
"
Täysi-ikäisen oleskelua lastensuojeluyksikössä kutsutaan jälkihuolloksi. Kunta maksaa jälkihuollosta saman verran kuin alaikäisen lapsen sijoituksesta. Oskarista maksettiin noin 5000 euroa kuussa.
Oskari:
”Sitten kun niillä rupes se Ranua pyörimään oikeesti, niin niille oli ihan sama, että lähdenkö, koska rahaa tuli ovista ja ikkunoista, kun oli niin monta nuorta.”
Kunnat maksavat lastensuojelulaitoksille jokaisesta lapsesta keskimäärin yli 250 euroa per vuorokausi. Tämä tekee vajaat 100 000 euroa vuodessa."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/24/kuttulan-kadotetut-lapset-kasikirjoitus
Törkeää,räikeää bisnestä..ei mitään muuta!
Ne joiden mielestä perhekodit ja sijaisperheet on vain bisnestä voisivat kokeilla sitä itsekkin. Sinne kun laitetaan sun kotiin mielisairaita lapsia niin ei kuule ole bisnestä, mikään rahamäärä ei voi korvata sitä miten tärkeää työtä he tekevät ja antavat oman kotinsa sellaisille lapsille jotka eivät voi asua omien vanhempiensa kanssa.
Tekis mieli avautua oikein kunnolla, muttei viitti... mut siis olen 16-vuotias nuori ja minut on huostaanotettu (laittomasti...?) ja sijoitettu perhekotiin.
Perhekodin aikuiset ovat käyneet tässä puolenvuoden sisään kaks kertaa ulkomailla (Lontoo ja Espanja) ja tähän päälle lisäks kaikki pitemmät reissut (heti alkuvuodesta laskettelemaan yhteen hienoon paikkaan viikoks ym), ei siin mitään jos on rahaa reissata, mut minä en ole päässyt minnekkään mukaan, ja näille reissuille on lähdetty tyylillä et minut on hoidettu pidemmälle kotilomalle parin tunnin varotusajalla ja oon saanu sit vasta jälkikäteen tietää näistä reissuista. Enkä edes perhekodin aikuisilta, vaan muilta nuorilta, jotka ovat tulleet vittuilemaan miulle et nepäs pääs taas sinne ja tänne ja sai sitä ja tätä, vasta nuorten itte eka kerrottua aikuset on suostunu myöntää et läksivät taas reissuun ilman minua. Enkä edes ole mikään ongelmanuori, mikä selittäisi, miksen pääsisi mukaan reissuille. Jos kysyn, miksen päässyt mukaan, tai pääsenkö jatkossa, ei tule vastausta. Ei niin minkäänlaista vastausta.
Miksi tulisikaan, sillä syy, miksi minua ei koskaan oteta minnekkään on se, etteivät he yksinkertaisesti halua minua mukaan. Olen vain se juttu, mistä saa rahaa. Ei minkäänlaista ihmisarvoa.
Kyllä perhekodilla on rahaa lentää sinne Lontooseen viikoksi ja ostaa muille nuorille kalliita muotivaatteita, kun minuun ei käytetä rahaa yhtään. Säästäähän siinä rahaa, kun ei minulle tarvitse hommata edes niitä juttuja, mitä todella tarvitsisin.
Vieraiden aikaan aikuset esittää nii-iin mukavia ja ihania ihmisiä ja kaikki on hyvin, kaikki on täydellistä, mutta silloinkun olemme perhekodilla kaksin aikuisten kanssa... maanpäällinen helvetti. Kaikki on minun syytä, enkä osaa tehdä mitään oikein. Ikinä. Olisin varmasti jo viillellyt koko kroppani täyteen viiltoja, mutten voi, koska aikuiset saisivat siitä vain syyn mennä heti kertomaan sossuille kuinka sairas olen ja kuinka paljon tarvitsen perhekodin "tukea" ja miten en ole valmis muuttamaan perhekodista pois vielä pitkään aikaan, vaikka totuus on, että perhekoti tappaa minut. Ei fyysisesti, henkisesti. En ole ikinä voinut niin huonosti henkisesti, kuin asuessani perhekodissa.
Loistobisnes joo.
niihin tulee erikseen rahat, lapsen kunta maksaa lääkärit, päiväkodit jne[quote author="Vierailija" time="03.02.2011 klo 10:31"]
vuorokausi maksaa jotain 200-300 euroa. Keskimäärin nuoriso tai koulukodissa tai perhekodissa viivytään yli vuosi. Repikää siitä.
Paljonko saa palkkaa työntekijä, jolla on 12 tunnin työvuoro joko päivällä tai yöllä? Ja siellä on pakko olla kaksi koko ajan. Kiinteistön hoito ja lainat? Nuorten vaate-ruoka-terapia-lääkäri-lääkekustannukset? Pakettiautojen kulut?
niihin tulee erikseen rahat, lapsen kunta maksaa lääkärit, päiväkodit jne[quote author="Vierailija" time="03.02.2011 klo 10:31"]
vuorokausi maksaa jotain 200-300 euroa. Keskimäärin nuoriso tai koulukodissa tai perhekodissa viivytään yli vuosi. Repikää siitä.
Paljonko saa palkkaa työntekijä, jolla on 12 tunnin työvuoro joko päivällä tai yöllä? Ja siellä on pakko olla kaksi koko ajan. Kiinteistön hoito ja lainat? Nuorten vaate-ruoka-terapia-lääkäri-lääkekustannukset? Pakettiautojen kulut?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:32"]Tekis mieli avautua oikein kunnolla, muttei viitti... mut siis olen 16-vuotias nuori ja minut on huostaanotettu (laittomasti...?) ja sijoitettu perhekotiin.
Loistobisnes joo.
[/quote]
Ei niillä ole mitään velvollisuutta ottaa sua mukaan tai ostella sulle kalliita vaatteita. Ne tarjoaa sulle katon pään päälle ja ruuan pöytään.
Ne on kuitenkin ihmisiä ja ihmiset voi matkustaa niin paljon kuin huvittaa. Mun tuntema sijaisperhe ainakin matkustaa perheen kesken ja sijoitetut lapset laitetaan silloin muualle hoitoon.
300€ on peruspäivämaksu. Kaikki muu kuten lääkäri, lääkkeet, vaatteet, harrastukset, matkat ym,ym,ym... tulevat kunnilta tämän lisäksi. Entinen sos.tantta.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2011 klo 10:22"]
Eikö kuntien kannattaisi tehdä näistä ihan julkisia "laitoksia" Tulisi kunnalle halvemmaksi ja tulisi työpaikkoja. Valvontakin olisi helpompaa.
[/quote]
eikö valtion kannattaisi?
Jos kyseessä on Tohmajärvi, olisi minulla paljonkin kerrottavaa.. eikä niin positiivista. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja laittomia kurinpitomenetelmiä..
Kertokaa ihmiset rohkeasti paikkojen nimiä joissa olette joutuneet kokemaan epäoikeudenmukaisuutta. Lapset, nuoret ja kaikki näissä aiemmin asuneet. Vaikeneminen ei ole kultaa tässä asiassa.
Moi! Oon 23 vuotias kundi oulusta jolla on todella pitkä historia perhekotielämästä sekä rikollisuudesta.. Oon alottanut vbloggaamisen nyt youtubessa ja ois tarkotus auttaa edes muutamaa nuorta ymmärtämään kuinka vakavat seuraamukset voi olla teoilla joita he tekevät nuorina. Itse nykyään perheenisä, on työ, auto, nainen ja koira. Mutta se kuinka pääsin tähän oli pitkän taivalluksen takana. Jos voisit, käy jakamassa ja tykkäämässä. Haluan kertoa tarinani kaikille. Tässä kooste jonka tein miksi teen tätä.Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille