Ihmettelen, miksi kouluikäistä ei voi jättää päiväksi yksin
Kyllä meidän 7-vuotias ainakin pärjää hyvin ja jos esim. sairastuu, on ollut yksin 8-9 tuntia, kun olen ollut töissä. Itse haluaa olla ja eipä meillä ketään hoitajaa olisikaan. Miksi ei muka kesällä voisi olla päivisin yksin, jos vanhemmat töissä (viitaten tuohon toiseen ketjuun)? Ihmettelen. Oltiinhan sitä ennekin. Ei ihme, että nykylapsista tulee niin avuttomia.
Kommentit (26)
Mannerheimin lastensuojeluliitto on huolissaan liian aikaisin itsenäistyvistä lapsista. Jälleen koulujen alettua moni lapsi on iltapäivällä pitkään yksin kotona.
- Suomessa on itsepärjäämisen kulttuuri, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on oikein pärjätä omin päin. Toivoisin vain, että itsenäistyminen tapahtuisi asteittain ikää ja kehitysastetta huomioiden, kertoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.
Yksinolo on Kallandin mukaan yksi laiminlyömisen muoto. Yksinolon seuraksia on myös tutkittu - liian varhain liian paljon yksin olleilla on riski varhaiseen päihteidenkäyttöön ja masennukseen.
- Laiminlyöntien ja paapomisen väliltä löytyy hyvä linja. Pitää antaa sopivasti vastuuta ja jaksaa jankuttaa huoneen siivoamisesta, täytyy kestää riitoja ja keskusteluja lapsen kanssa. Toisaalta täytyy antaa riittävästi huolenpitoa, jotta lapsella on turvallinen olo.
Alle 12-vuotiasta ei saisi jättää yksin
MLL: Lapsen yksinäinen iltapäivä on laiminlyönti* -Riittävä huolenpito tarkoittaa sitä, että lapsella on turvallinen olo.
Katso MLL:n pääsihteeri Mirjam Kallandin haastattelu
* (Huomenta Suomi 15.08.2008)
Yleispätevä ohje itsenäistymiselle on 12 vuoden ikä. Kallandin mukaan alle 12-vuotiasta ei pitäisi jättää yksin.
- Nyrkkisääntönä tuo ikä on hyvä. Syynä se, että tutkimusten mukaan lapset muistavat huonosti turvallisuussääntöjä. Lapsen on myös vaikea erotella sisäisiä pelkoja ja ulkoisia faktoja - lapsi voi esimerkiksi yksin ollessaan alkaa pelätä jääkaapin ääntä, Kalland kertoo.
Haasteena vanhemmuudessa onkin MLL:n mukaan tukea lapsen itsenäistymistä oikeassa aikataulussa. Lapsi voi samaan aikaan olla innokas, halukas ja pelokas. Haasteen Kalland heittää myös yhteiskunnan puoleen.
- En ymmärrä, miksi meillä on toiset koulupäivät kahdeksasta yhteen ja toiset yhdeksästä kahteen. Vanhemmat ovat kuitenkin kokopäivätöissä.
Meillä flunssa kestää aina sen pari viikkoa. Ei koskaan riitä mikään kolmen, neljän päivän kotonaolo. On astmataustaa, joten siksi pitkittyy. Tällä kertaa oli kyllä mennyt jo poskionteloihin eli antibiootit saatiin.
Mutta edelleen ihmettelen, jos lapsi haluaa ja viihtyy yksin, miksei voisi olla? Tuskin ainakaan traumatisoituu. En ymmärrä.
ap
vväliä, et sitten ymmärrä sitä, kun hän on oikeasti iso ja ongelmainen.
"Ei 7-vuotiaan tarvitse osata kaikesta itse huolehtia.
Minkälainen vanhempi jättää lapsen sairastamaan yksin? Mikä sulle on tärkeämpää kuin oman lapsesi hyvinvointi? "
No, onhan sekin lapsen hyvinvointia ajattelevaa, että äidillä ja isällä (tai yksinhuoltajalla) on työpaikka, onhan sekin lapsen huolehtimista!
Ei kaikilla ole ymmärtäväistä työpaikkaa jossa joustetaan ja joustetaan!
musta olis ihan reilua, että tilapäinen hoitovapaa olis vaikka peruskouluiän.
buahahaa :D millaisia pullamössöjä te oikein kasvatatte, jos 14 v ei osaa olla yksin kotona muutamaa tuntia????
ja kyllä minusta 7 v voi olla LYHYEN työpäivän ajan satunnaisesti yksin.
En mä tajunnu ennen tätä ketjun lukemista, että lapsia ei jätetä yksin kotiin tuossa tilanteessa! Kyllä mä vaan muistan omasta lapsuudestani että yksin kotona olin jos kipeä olin. Jo ekasta luokasta lähtien olen herännyt omatoimisesti (äiti opetti käyttämään herätyskelloa), tekemään aamupalan ja kävelemään kouluun (äidin kanssa käytiin koulumatka yhdessä läpi). Äitini oli itseasiassa jo töissä kun minä vasta heräsin kouluun!
Hyvin olen nämä 25 vuotta pärjännyt elämässäni, vaikkei äiti ole ollut niistämässä nenää.. Luottaisitte niihin lapsiinnekin, ettekä aina ajattelis mitä pahaa sille voi sattua.