Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV-kysymys lestadiolaisperheille

Vierailija
02.02.2011 |

Hei!

Olen opettaja ja ihan ystävällisessä hengessä haluaisin kysyä, että miksi lestadiolaislapset eivät saa katsoa koulussa näytettäviä tv-ohjelmia, jos kuitenkin on ok katsoa tv-ohjelmia tietokoneelta kotona? Omalla luokallani on ollut tällaisia lapsia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kyllä on telkkari ja lapset saa katsoa.

Vierailija
2/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen perhe tekee itse omat ratkaisunsa, mitään yhteistä linja tästä ei ole. Opettajankaan ei kannata ihmetellä asiaa, koska tämä tosiaan on perhekohtainen asia.

Osa antaa katsoa koulussa näytettävät, mutta ei kotona. Osa antaa katsoa sekä kotona että koulussa.

Se on elämää, samasta muotista valettuja ihmisiä kun ei olekaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin edellisen kirjoittajan mainitsemat käytännöt (eli että lapsi katsoo tv:tä sekä kotona että koulussa tai vain koulussa), mutta en ole keksinyt yhtään järkevää syytä sille, miksi tv-ohjelmia saisi katsoa kotona, mutta ei koulussa. Minusta se tuntuu jotenkin tekopyhältä, anteeksi vain.

Minusta tämä asia ei ole siinä mielessä "jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa" -tyyppinen, että eiväthän muutkaan perheet voi sanella, mitä opetusmenetelmiä opettaja voi heidän lastensa kanssa käyttää. Jos lapsi ei uskonnollisista syistä katso tv:tä kotonakaan, asia on siis minusta ihan ymmärrettävä.

Voisiko joku ystävällinen vielä yrittää avata tätä asiaa?

Vierailija
4/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tiedä yhtään perhettä, joka toimisi noin... että siis vain kotona saa katsoa, mutta ei koulussa.

Outoa minustakin :)

Tuskin niitä ongelmaksi asti on, en näe kyllä itsekään tuossa muuta kuin tekopyhyyttä.

Vierailija
5/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun koulussa oli näytetty seksuaalista kanssakäymistä pistin ehdottoman kiellon

Vierailija
6/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ohje on että jos tv-ohjelma liittyy opetukseen, sitä voi katsoa. Mutta kotona ei kannata katsoa kummastakaan, ei netti ole siinä yhtään eri kuin telkkari, jos sieltä katsoo tv-ohjelmia.

Voi olla että joku silti katsoo, mutta se ei ole neuvojen mukaista. Kukin tekee kuitenkin ratkaisunsa lopulta itse.

Vierailija
7/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl eikä asia kyllä minua koske.

Meillä on televisio kotona ja sitä voi katsoa. Olen kyllä itse kurkkuani myöten täynnä sitä sontaa mitä sieltä näytetään. En halua lapsilleni enkä varsinkaan nuorille opettaa niitä arvoja joita televisiosta helposti oppii. Ei tarvitse katsoa kuin salatut elämät niin siellä jo hypitään sängystä sänkyyn, 16 vuotiaat harrastavat seksiä poikaystävien kanssa ja puhuvat seksi kokemuksistaan, ryypätään viikonloput, tullaan vastuuttomasti raskaaksi ja tehdään abortti...ym. ja nämä ovat mediassa arkipäivää Ja tätähän nykymaailma on täynnä, varsinkin media. Tästä syystä meillä valvotaan mitä lapset televisiosta katsoo. Haluaisin lapselleni pikkaisen paremman arvomaailman kuin tuo.

Nykypäivän media on täynnä tätä, eikä lapset tule siltä kyllä välttymään. Haluan kuitenkin tietää mitä lapseni katsovat. Nuoriso on sitten jo vähän eriasia kun ne jo ymmärtää kun asioista keskustellaan. Koulun opetusvideot voivat olla myös tätä. En sano että kaikki, mutta olen myös nähnyt sellaisia "opetusvideoita" jotka eivät asetu minun ajatusmaailmaani.

Tosiaan, asia ei minua koske, mutta pystyn hyvin ymmärtämään tämän.

Vierailija
8/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salattuja elämiä, vaikka en VL olekaan. Sen sijaan lapset katsovat Pikku Kakkosta ja mielestäni se maailmankuva on ihan sovelias alle kouluikäisille ja eka-tokaluokkalaisille.

Kyllä telkkarista voi ja pitää valita mitä ohjelmia lapset saavat katsoa.

Vierailija
9/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tuollainen käytäntö. On siis erittäin epäloogista enkä itse tiedä yhtään perhettä, jossa näin tehdään. Kannattaa varmaan kysyä tuolta perheeltä (toivottavasti ei sentään useita perheitä...).

t. vl-äiti ja opettaja

Ymmärrän hyvin edellisen kirjoittajan mainitsemat käytännöt (eli että lapsi katsoo tv:tä sekä kotona että koulussa tai vain koulussa), mutta en ole keksinyt yhtään järkevää syytä sille, miksi tv-ohjelmia saisi katsoa kotona, mutta ei koulussa. Minusta se tuntuu jotenkin tekopyhältä, anteeksi vain.

Minusta tämä asia ei ole siinä mielessä "jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa" -tyyppinen, että eiväthän muutkaan perheet voi sanella, mitä opetusmenetelmiä opettaja voi heidän lastensa kanssa käyttää. Jos lapsi ei uskonnollisista syistä katso tv:tä kotonakaan, asia on siis minusta ihan ymmärrettävä.

Voisiko joku ystävällinen vielä yrittää avata tätä asiaa?

Vierailija
10/10 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun koulussa oli näytetty seksuaalista kanssakäymistä pistin ehdottoman kiellon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi