järkyttävä tuska rinnoissa! Uusi imettäjä kyselee :(
mikä avuksi? Vauva 3pv vanha tarraa kiinni kivikovilla ikenillä ja nänninpäät ovat ruvella :( auttaako joku särkylääke? Sairaalasta sain jotain voidetta, lanosil? Mutta siitä ei ole kipuun apua. Ja en tiedä jos maidonnousukin aiheuttaa kipua ja arkuutta. :( miten tässä voi imettää :(
Kommentit (31)
rintoja lämpimällä vedellä usein. Helpottaa!
Lansinohilla, vai mitä olikaan, enää yritä. BEPANTHEN auttaa oikeasti! Ja sitä voi laittaa, vaikka imettää, ei haittaa jos menee vähän vauvan suuhun.
Se kyllä helpottaa ajan kuluessa. Voi mennä päiviä tai viikkoja, mutta se helpottaa.
Toinen, mikä voi aiheuttaa kipuja on hiivatulehdus, mutta kokeile nyt pari päivää Bepantheniä, jos alkaisi helpottamaan.
ruvella aluksi ja noi rasvat ja rintakumit mitä täällä on jo vinkattu auttoivat. kannattaa myös kääntää vauva väärin päin syömään niin sen suu ei " pure" jatkuvasti niitä haavaisimpia kohtia, eli lapsi rinnalle niinpäin että sen jalat on sun kainaloon päin. mä väänsin ekat viikot itkua joka imetyksellä ennen kun älysin käännellä vauvaa eri asentoihin.
Jos imuote on oikea, imetyksen ei tulisi sattua koko ajan (kuulemma lyhyen hetken kirpaisu imetyksen alussa tottumattomille rinnoille on normaalia). Haavat ja ruvet eivät kuulu asiaan.
Mäkin luulin esikoisen kanssa, että on tottumiskysymys ja rintojen karaisusta kyse, kun alkuun sattui ja rinnat kipeytyivät. Kyllä tilanne muutamassa viikossa helpottikin, mutta nyt kuopusta imettäessä olen tajunnut, että esikoisen imuotteessa on täytynyt olla jotain häikkää. Kuopuksen imetystä aloittaessa nimittäin ei ole vastaavia kipuja ollut lainkaan. Toki osittain voi olla sitäkin, että rinnat on jo esikoisen jäljiltä karaistuneet, mutta luulen, että ennemminkin on kyse siitä, että itse osaan ohjata vauvaa paremmin ja lisäksi ennen kaikkea se, että kuopus on itse osannut heti imeä oikein.
Yritä siis saada se imuote kuntoon. Voit puristaa rintaa vauvan suun suuntaisesti nännin ympäriltä ja ihan ronskilla otteella ohjata sen vauvan kitalakeen. Ideana siis se, että vauva saa suuhunsa muutakin kuin nännin.
Mulla esikoisen aikaan auttoi kipeytyneisiin rintoihin Lansinoh- Bepanthen yhdistelmä. Imetyksen jälkeen tippa äidinmaitoa rintoihin ja Bepanthenia perään. Vähän ennen kuin piti imettää taas, Lansinohia päälle. Bepanthen siís parantaa, Lansinoh lähinnä suojaa. Pidä ne rintasi koko ajan rasvaisina, jotta iho ei pääse kuivumaan ja muodostumaan rupea, silloin sattuu paljon enemmän ja parantuminen hidastuu. Ja paljon ilmakylpyjä.
Tarkastuta vauvan kielijänne neuvolassa. Se saattaa aiheuttaa huonon imuotteen.
toisenkin imetys mutta kipu meni nopeasti ohi, kolmannesta meni vielä nopeammin ja neljännestä tuota kipua ei ollut juuri lainkaan eli kyllä siihen karaistuu...
Mutta rintakumi vie kivun hetkessä
mutta ei koko imetysaikaa, vaan silloin kun vauva tarraa kiinni. Jos imuote on oikea ei sen kuulu sattua koko aikaa.
Voi tosiaan olla väärä ote. Myöskin se sattuu jos tissit on täynnä ja vauvan on vaikea silloin saada kiinni. Mutta onneksi tuo kipu helpottaa ja näin reilun 4kk jälkeen ei tunnu enää missään =)
en aio luovuttaa näin helpolla :) kaikki keinot käyttöön. Ap
Jos nännit ovat rikki mutta eivät vuoda verta, kannattaa imettää kumilla. Rintakumin kanssa imetys sattuu muutenkin vähemmän. Parempi imuote auttaa myös asiaa, mutta joskus sekään ei riitä, kun kierre on päässyt alkamaan ja nännit ovat arat. Vauvan suun kokokin vaikuttaa, eli suun kasvaessa imu ei kohdistu enää niin pieneen alaan, jolloin kipu lievittyy. Jos maidon noustessa rinnat menevät kivikoviksi ja kireiksi, kipukin saattaa olla kovempaa, mutta tilanne menee ohi parissa päivässä.
Jos rinnanpäät menevät auki, muista, että liivinsuojat saattavat repiä haavoja. Lansinoh on voiteen nimi, sitä kannattaa ehdottomasti käyttää. Muista, että tilanne helpottuu koko ajan.
Ne auttaa. Vauva kasvaa ja molemmat opitte parhaat asennot ja otteet. Semmoiset pari kolme viikkoa voi ajatella alkuun aikaa, jolloin puree nyrkkiä ettei huutaisi kun vauva tarraa kiinni, mutta ihant aatusti se helpottaa ajan kanssa! Rintakumia voi myös kokeilla, mutta ei se välttämättä auta.
Onnea vauvasta!
Mulla meni nännit ruvelle vasta kolmannen lapsen kanssa, vaikka edellisten imetykset oli tosi pitkiä ja maitoa tuli aina reippaasti ja jotekin kaikki sujui hyvin. Siksi mä luulen, että on kyse myös lapsen temperamentista, sait varmaan reippaan ja vahvan lapsen. Onnea!
Yritä ennen imetystä saada vähän maitoa pois jos sitä on pakkautunut rintoihin paljon. Pehmeämmästä rinnasta vauva saa paremmin otteen eikä hermostu kun maitoa tulee tasaisemmin.
Muutkin kehoitti laittamaan bepanthenia. Se tosiaan auttaa, joten sitä sitten reippaasti imetyksen jälkeen rintoihin.
Pidä rinnat lämpiminä, laita vaikka villahuivi ympärille ettet varmasti saa rintatulehdusta. Sitten vaan puret hammasta ja odotat, että vauva kasvaa ja oppii paremman otteen. Se menee ohi, ei edes kestä kauaa.
eikös niitä saa kaupasta? muistan tuon tunteen, henki salpautui aina ku vauva tarras kii :O ja rasvaat tietysti niitä nyt ahkeraan..
Todennäköisesti ei, jos nänninpäät ovat ruvella. Katso lisätietoja imetystukilistan sivuilta ja pyydä tarvittaessa imetystukihenkilö auttamaan.
eli sellainen suoja joka tulee rinnan päälle ja siinä on tekonänni. en ole kokeillut mutta jotain sen tapaista nähnyt. nännit kyllä kouliintuvat ajan kanssa.
Yksi tapa on pitää maidonkerääjää rinnan päällä, niin nänni ilmastoituu, muttei maidot ole paidalla. Se pahin tuska kestää viikon-pari, sitten laantuu.
mullakin on jokaisen lapsen syntymän jälkeen ollut jonkin aikaa sama ongelma. Olen käyttänyt lansinoh-voidetta ja pahimpaan aikaan välillä myös rintakumeja. Rintakumeja saa apteekeista tai ihan tavallisista marketeista.
vaan joka imetyksen jälkeen ja ilmakylpyjä. Tarkista imuote eli ettei ote ole liian suppu. Netti on pullollaan kuvia mutta aina parempi jos löydöt paikkakunnaltasi imetystukiäidin joka voisi tulla katsomaan ihan livenä. Sattuuko vain silloin kun vauva ottaa kiinni vai koko imetyksen ajan?
Kun imuote on kunnossa, tuon vaiheen ei pitäisi kestää viikkoa-paria pidempään. Rintakumia en suosittele, se vähentää rinnan saamaa stimulaatiota ja saattaa vähentää maitomäärää. Siitä vieroittaminen on myös joskus hankalaa.
t imetystukiäiti
lohduttaa, niin meillä vauva nyt 3kk ja nyt enää ei satu.
Mä oikeesti itkin ekan kuukauden, kun teki niin kipeetä. Ja imuote oli kyllä ihan kunnossa. Toisilla ottaa vaan aikansa, että rinnanpää tottuu moiseen retuutukseen =(
Ekan kanssa muistan vaan, että kipeetä teki pari-kolme viikkoa ja sitten helpotti. Tämän kakkosen kanssa meni siis melkein 3kuukautta.
Jos tuntuu ettei se lansinoh auta, niin kokeile bepantenia (punainen). Sitäkään ei tarvii pestä pois ennen imetystä.
Tsemppiä!
eihän se raukka edes saa mitään maitoa, jos puristaa ikenillä kipeästi.
Minulla auttoi kun aluksi lypsin maitoa ihan käsin ilman mitään konetta ja vauvaa joi pullosta sitten pikku hiljaa vaihto rintaan kun suurimman nälkänsä oli tyydyttänyt. Viikko sohlattiin noin, onneksi isä oli pullonpitäjänä kotona ja kyseessä toinen lapsi ja minulla vahva tieto että maitoa kyllä tulee kunhan poika oppii tavoille.
oma olo helpottuu ja vauva saa paremman imuotteen. ihmeessä vaan talteen joka ikinen tippa lypsettyä maitoa, sitä voi tarvita myöhemmin.
AUTTAA HETI!koita jaksaa,rinnat kipeytyy hetkeksi ja kohta helpottaa!laita kunnon kökkö!äläkä anna periksi,rintaruokinta on niin helppoa,ei tarvi pelata pullojen ym.kanssa