Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan mahdollisimman "huonon" tuloksen kilpirauhaskokeeseen?

Vierailija
01.02.2011 |

Milloin kilpirauhasarvot on ylä- tai alakantissa? Siis mitkä asiat vaikuttaa?

Minulle on mietitty lääkityksen aloittamista jo pitkään, ja ystävälleni on jo annettu lääkitys samoilla tuloksilla, mitä minulla on aiemmin ollut. Viimeksi arvoni oli vähän parantunut: valvoin melkein koko yön ennen labraan menoa, olin alkanut käyttää jodisuolaa jne jne.

Miten yöunet esim. vaikuttaa? Tuleeko valvotun yön jälkeen ylä- vai alakantin tulos?

MIllaisia kokemuksia/tietoja sinulla on? JOS JOKU ON MENOSSA LÄÄKÄRILLE NIIN VOISIKO KYSYÄ NÄISTÄ VAIHTELUISTA.

Eli milloin minun ei ainakaan kannata sinne mennä? (Esim. just nukutun/valvotun yön jälkeen?)

Tämä arvohan pitää ottaa ennen aamu kymmentä, eli varmasti on syömisillä, nukkumisilla ym vaikutusta?!

Tarkoitus on siis saada mahdollisimman alhainen arvo labratuloksiin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvi vaikuttaa paljon kilppariarvoihin, samoin kookosöljy, ei kookorasva ja soija ja kanamunat.

Kahvin jälkeen tulos on täsin väärä, se on kielletty. Hyvä ottaja ei edes ottaisi koetta aamu 10 jälkeen tai kahvin jälkeen. ei kahvia illallakaan mielellään. Yksi hyvä neuvo on mitata kuume aamulla, 2 viikon aja, siis ennekuine nousee edes ylös! ja jos se alilämpöä on kilppari todennäköinen, koska kilpari on elimistön lämptermostaatti! mitä enemmän alilämpöä sitä enemmän puutosta tyroksiinista. tässä vinkkejä

Vierailija
2/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvoihin et voi vaikuttaa itse, hei haloo. Nehän ovat suorassa suhteessa siihen, kuinka oma kilpirauhasesi toimii. Mikset vain sano lääkärille, että olet kuullut vastaavassa tilanteessa ihmisen saaneen lääkityksen ja haluat perustelut, miksi sinulle ei ole aloitettu? Sitten lääkäri perustelee asian ja that's it.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulta katsotaan kilpirauhasen ultraääni, onko löytynyt kyhmy? Ellei ole, ihan turha mennä minnekään ultraan.

Kilpirauhasarvot kannattaisi ottaa mahdollisimman pian heräämisen jälkeen, ennen aamupalaa. Silloin ne näyttävät oikeimman tuloksen. Ei kannata mennä valvotun yön jälkeen, eikä enää kymmenen aikaan jos on herännyt aamuneljältä.

Vierailija
4/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvojen muutoksiin menee pari viikkoa eli sinun pitäisi yrittää jotenkin tietoisesti ajaa kilpirauhasen toimintaa alas pitkäjaksoisesti. Ja jos sen jotenkin onnistuisit tekemäänkin, olisi se täysin hullua, koska olisit saanut aikaan ihan todellisen ongelman, jonka korjaaminen ei välttämättä aina ole itsestäänselvyys.

Mitkä ne sinun arvosi sitten nyt ovat? Pitäisikö kuitenkin miettiä sitä, onko ongelma ollenkaan kilpirauhasessa ja jos on, ottaa muitakin kilpirauhaskokeita kuin T4V, T3v ja TSH.

Vierailija
5/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot on huonoimmillaan mahdollisimman aikasin aamusta. Ota aikaisin mahdollisin verikoeaika, nuku hyvät yöunet (mielellään useampana yönä ennen kokeita), mene suht pian heräämisen jälkeen kokeisiin, älä syö mitään aamulla ja istu ennen verikokeiden ottoa 5-10min. Älä huhki hirveällä kiireellä tk:hon, vaan yritä suht stressittä ja hitaasti edetä. 

Luulisin että stimulantit (stressi=adrenaliini, kahvi, suklaa jne) saa ehkä TSH:n laskemaan "liikaa" jos arvot ovat just siinä rajalla eli T4V ei vielä tarpeeksi matala ja TSH on esim jotain 2,5-3,5.

Vierailija
7/24 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vielä jatkaa, että ultralla voi kyllä nähdä myös onko kilpirauhanen tuhoutunut, kyhmy ei ole ainut syy siis ultrata. Ja ap jos jaksat vääntää lääkärin kanssa, niin voithan kysyä vielä lähetettä TPOAb- kokeeseen, että saisit tietää onko vasta-aineet koholla. Itsellä arvot olivat lääkärin mielestä "katellaan miten tilanne kehittyy"- pisteessä ja en olis saanut lääkitystä jos en olisi sitä vaatinut sitä . Tpoabin mittaamisen jälkeen lääkäri oli sitä mieltä että hyvä kun aloitettiin lääkitys kun arvo oli ollut >1000. 

Vierailija
8/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut vajaatoiminta yli 10v. ja joutunut aikoinani tappelemaan paljonkin.

Sulle on ainoastaan yksi ohje: Jos haluat itsesi kuntoon, mene erikoislääkärille eli endokrinologille. Älä luota pelkkiin arvoihin ja tk-lääkäreihin arvioihin. Erikoislääkäri tekee päätöksen kokonaisvaltaisesti yksilöön katsoen.

Okei, se maksaa, mutta yksi elämä, yksi terveys.

Vierailija
9/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin aamulla mahdollisimman aikaisin kannattaisi käydä verikokeessa.

Mutta, tosiasia on, että liikaa tuijotetaan viitearvoihin.

Oma tsh alle 1 ja t4v 16, kunnes kasvaimen takia toinen kilppari poistetiin. Arvot muuttuivat, tsh 2,5-3,5 ja t4v 9-10.

Terveyskeskuslääkärin mukaan arvot viitearvojen sisällä eli lääkitystä ei tarvita, mutta erikoislääkäri määräsi lääkityksen, koska terveenä ollessani arvot olivat olleet erilaiset.

Lääkityksen myötä oireet hävinneet ja arvot ok.

Vierailija
10/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin epäillään häikkää, verikokeisiin olen vasta menossa.

Vierailija
11/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs ne sinun arvot olikaan ja mitkä on oireet?

Vierailija
12/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen arvo alarajalla, toinen ylärajalla (just ja just viitearvoissa). Ja vajaatoiminnan vuoksi olen tarkkailussa.

Eli vajaatoimintaan haluaisin lääkityksen.

Kauhea väsymys, hiukset lähtee, muisti mennyt ihan olemattomaksi jne jne. Olen kyllä menossa kilpirauhasen ultraääneen, mutta sinne pääsy vielä kestää. Verikokeita on jo jonkin aikaa seurattu.

Vierailija
13/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näköjään halua parantua

Vierailija
14/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta ei voi parantua, jos se on!

(Yritän vaan saada itseni "normaalikuntoon".)

Vierailija
15/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta ei voi parantua, jos se on! (Yritän vaan saada itseni "normaalikuntoon".)

vaikka arvot olisivat rajojen sisällä. Mene yksityiselle sisätautilääkärille, uskon, että saat oireidesi perusteella lääkityksen.

Kannattaa ehkä etsiskellä hyvää lääkäriä hetki, vaikka keskustelupalstoilta. Toinen lääkäri katsoo kokonaisuutta ja oireita, joku toinen taas pelkästään verikokeiden tuloksia. Aika monet tarvitsevat lääkityksen, jos veriarvot rajoilla. Esim. jos TSH on kovin korkea, on lääkityksestä huomattavaa apua, hyvä vointi on yleensä monilla, jos arvo on reilusti alle 1.

Vierailija
16/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä tarttet niitä lääkkeitä, niin kyllä ne määrätään sulle. Huijaaminen kalahtaa vaan omaan nilkkaasi.

Vierailija
17/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitään huijaamista!

Kaveri saanut lääkityksen samoilla arvoilla kuin mitä minulla on! Hänen lääkärilleen oli itsestään selvää että aloitetaan.

Minun lääkäri taas on kysellyt millaisia oireita on jne. Oireet haittavat omaa elämääni, mutta eivät taas hänen mielestään ole niin isoja...

Ja jos esim. tuolla valvomisella on merkitystä, niin miksi ihmeessä menisin sellaisen epänormaalin tilanteen jälkeen labraan, jos sillä on tulokseen vaikutusta (ja että lääkitykseni on taas siitä kiinni?!) Nimenomaanhan silloinhan ei arvo ole todenmukainen! Kiinnostaa siis että mitkä asiat siihen vaikuttaa, etten nyt sitä ainakaan valvomisella ym tässä tilanteessa nosta!

Vierailija
18/24 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä siis haluat sieltä hakea?

Vierailija
19/24 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia

Vierailija
20/24 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin tuloksiin ei voi vaikuttaa. Mutta menne asiaan perehtyneelle yksityiselle, julkisella puolella ei näistä ole kokemusta ja tuijotetaan vain niitä arvoja.