Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyönti = elitististä hienostelua ja erikoisuuden tavoittelua

Vierailija
31.01.2011 |

Kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat syöneet myös lihaa. Viimeksi juhlissa olin varannut kasvisvaihtoehdon mutta kasvissyöjät ottivat silti liharuokaa. Enää en varaa mokomia nirsoilijoita varten yhtään mitään. Ketutti, sillä olin todella nähnyt vaivaa hyvän kasvisruuan aikaansaamiseksi ja sitten se jäi lähes syömättä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että eipä kannata yleistää. Itse kyllä kaikki ruokainen, mutta ymmärrän ruokarajoitteisia.

Vierailija
2/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kymmeniä kasvissyöjiä jotka tekevät sitä eettisistä syistä. Ja he eivät tingi ruokavaliostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä syistä ovat alkaneet kasvissyöjiksi....Jos on oikeasti eettiset syyt siihen niin ne eivät vaihtele päivän, fiiliksen tahi ruokalajin mukaan. Eli ap; nuo ystäväsi todellakin saattavat olla elitistisiä hienostelijoita, joita et kovinkaan hyvin tunne. Vegetarismi aatteena ei ole mitään hienostelua eikö elitismiä.

terv. Vegetaristi, joka ei syö herkulliselta tuoksuvia lihapullia edes joskus.

Vierailija
4/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä tulevaisuudessa yhä enemmän kasviksia ja harvemmin lihaa.

Ja hassua vielä: eihän ne sinun vieraasi sitten olleet kasvissyöjiä jos kerran söivätkin lihaa. kasvissyöjät eivät syö lihaa. Simple.

Mutta eikö myös sekasyöjät voi nauttia kasviruuasta? Jäikö se kasvisruoka syömättä siksi että kukaan vieraista ei sitä halunnut lautaselleen?

Itse ainakin varaisin kaikkia vaihtoehtoja niin paljon että vieraat voivat itse valita mitä syövät. Kyllä kai sekasyöjätkin syövät muutakin kuin lihaa :)

Itsekin toivoisin että voisin syödä vähemmän lihaa, mutta liian usein sitä tulee ostettua vanhasta tottumuksesta. Näiden raivopäisten kasvisruokakeskustelujen inspiroimana päätin kyllä testata taas pari uutta kasvisvaihtoehtoa. Kiitos siis.

Vierailija
5/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kertomassasi tapauksessa oletan, että he ehkä kohteliaisuudesta söivät lihaa, kun sitä tarjosit, vaikka muuten suosivatkin kasviksia?

Vierailija
6/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-1 "puolivegaani", joka ei itse osta mitään eläinkunnan tuotteita, mutta syö esim. kylässä juustoa ja munia

-1 "kasvissyöjä", joka on oikeasti ei vaan tykkää punaisesta lihasta

-kasvissyöjiä (näitä suurin osa) jotka syövät munaa ja maitotuotteita mutta eivät lihaa tai kalaa. Koskaan.

Itse syön kasvispainotteisesti, eli kaikki käy :)

Vierailija
7/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kertomassasi tapauksessa oletan, että he ehkä kohteliaisuudesta söivät lihaa, kun sitä tarjosit, vaikka muuten suosivatkin kasviksia?

Mua ainakin otti päähän. Enää en laita mitään kasvisruokia, mistä mä voin tietää kenen "vakaumus" on ehdoton ja kuka voi joustaa. Hengen päälle kun lihan syönti ei kovin monelle kuitenkaan käy.ap

Vierailija
8/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mitään kasvissyöjiä vastaan ole, kunhan vain sitten pysyvät siinä kasvissyönnissään, eivätkä vedä lihaa napaansa heti kun silmä välttää. Juurikin tuo, että varaa kasvisruokavieraille oman vaihtoehdon ja sitten se saa jäädä, kun yhtäkkiä näille kelpaakin sitten liha. Ajan- ja rahanhukkaahan tuo on.

Mutta ainoa "kasvis"syöjäryhmä jolle nauran on nämä semiveget, syödään ihan kaikkea muuta paitsi punaista lihaa. Ja silti ollaan niin kasvissyöjää, että oksat pois, vaikkakaan en ikinä ole ymmärtänyt, että millä helverin logiikalla kana, kala ja muut merenelävät eivät ole lihaa. Tapansa toki kullakin, mutta minulle ne ovat aina sekasyöjiä, jotka eivät syö punaista lihaa.

Vierailija
9/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekös teitä alemmuudentuntoisia juntteja vituttaa.

Vierailija
10/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminä-meininkiä, mukatrendikkyyttä ja nimenomaan erikoisuuden tavoittelua.

Vierailija
11/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan syö lihaa juhlissa tai muulloinkaan. En ole mikään muka-kasvissyöjä. Mulle kasvissyönti ei ole mitään elitismiä, vaan vakaumus. Olen kokenut, että kasvissyönnistä loukkaantuvat ja ärsyyntyvät - kuten ap - kokevat kasvissyönnin kritiikkinä omaa elämäntyyliään kohtaan eivätkä kestä sitä. Muuten en tätä ärtymystä voi käsittää.

Mietityttää myös se, mahtavatko nämä ihmiset, joiden mielestä on soveliasta tarjota kasvissyöjälle lihaa ja odottaa sitten tämän sitä syövän, tehdä pilkkaa myös muunlaisista vakaumuksista. Onko heistä soveliasta esim. pilkata jonkun jumalaa?

On varmaan liikaa pyydetty näitä kasvissyöjien vihaajia tutustumaan kasvissyöntiin maailmanlaajuisena ilmiönä ja esim. osana uskontoa. Saattaisitte hämmästyä, jos tietäisitten, miten vaikka Intiassa suhtaudutaan kasvissyöntiin.

Vierailija
12/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan syö lihaa juhlissa tai muulloinkaan. En ole mikään muka-kasvissyöjä. Mulle kasvissyönti ei ole mitään elitismiä, vaan vakaumus. Olen kokenut, että kasvissyönnistä loukkaantuvat ja ärsyyntyvät - kuten ap - kokevat kasvissyönnin kritiikkinä omaa elämäntyyliään kohtaan eivätkä kestä sitä. Muuten en tätä ärtymystä voi käsittää.

Mietityttää myös se, mahtavatko nämä ihmiset, joiden mielestä on soveliasta tarjota kasvissyöjälle lihaa ja odottaa sitten tämän sitä syövän, tehdä pilkkaa myös muunlaisista vakaumuksista. Onko heistä soveliasta esim. pilkata jonkun jumalaa?

On varmaan liikaa pyydetty näitä kasvissyöjien vihaajia tutustumaan kasvissyöntiin maailmanlaajuisena ilmiönä ja esim. osana uskontoa. Saattaisitte hämmästyä, jos tietäisitten, miten vaikka Intiassa suhtaudutaan kasvissyöntiin.

Vierailija
13/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haukut ap:tä? Sillähän OLI tarjolla kasvisvaihtoehto joka ei kelvannut.

Vierailija
14/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kokenut, että kasvissyönnistä loukkaantuvat ja ärsyyntyvät - kuten ap - kokevat kasvissyönnin kritiikkinä omaa elämäntyyliään kohtaan eivätkä kestä sitä. "

Ap:lla oli tarjolla kasvisruoka joka ei kasvissyöjille yllätys yllätys kelvannutkaan. Vaan nämä söivätkin mieluummin lihaa.

Vierailija
15/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät sekasyöjätkään sitä ottaneet?

Vierailija
16/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kokenut, että kasvissyönnistä loukkaantuvat ja ärsyyntyvät - kuten ap - kokevat kasvissyönnin kritiikkinä omaa elämäntyyliään kohtaan eivätkä kestä sitä. "

Ap:lla oli tarjolla kasvisruoka joka ei kasvissyöjille yllätys yllätys kelvannutkaan. Vaan nämä söivätkin mieluummin lihaa.

en voi sille mitään. Jokaisella lienee oikeus omaan tulkintaa.

Huomaatko miten ap on otsikoinut viestinsä "kasvissyöjät ovat jne". Eli hän yleistää nyt näiden muutaman tyypin käyttäytymisen perusteella kaikki kasvissyöjät hienostelijoiksi ja erikoisuuden tavoittelijoiksi. Eikö se ole sinusta haukkumista?

Vierailija
17/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainoa "kasvis"syöjäryhmä jolle nauran on nämä semiveget, syödään ihan kaikkea muuta paitsi punaista lihaa. Ja silti ollaan niin kasvissyöjää, että oksat pois, vaikkakaan en ikinä ole ymmärtänyt, että millä helverin logiikalla kana, kala ja muut merenelävät eivät ole lihaa. Tapansa toki kullakin, mutta minulle ne ovat aina sekasyöjiä, jotka eivät syö punaista lihaa.

Minä en syö punaista lihaa, kalaa ja lintuja kylläkin. En ole koskaan pitänyt itseäni kasvissyöjänä.

Punaisella lihalla (ja maitotuotteilla) olen huomannut ikäviä terveysvaikutuksia; mm. raajojen päiväkausia kestäviä puutumisia, siksi niitä vältän. Jos se on av-mammasta hirveän huvittaa niin 'good for you', ihan vapaasti voit pitää huvisi.

Vierailija
18/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin otti päähän. Enää en laita mitään kasvisruokia, mistä mä voin tietää kenen "vakaumus" on ehdoton ja kuka voi joustaa. Hengen päälle kun lihan syönti ei kovin monelle kuitenkaan käy.ap

Minun mielestäni on ihan kiva, jos minua varten ei tehdä erikseen "kasvisruokia" vaan on olemassa vaihtoehtoja joista voin juhlissa koosta annokseni (juustovoileivät, kasvislisäkkeet, salaatit)

Tulee jotenkin sellainen kiusaantunu olo, jos joku laittaa jotain ihan varta vasten hirveällä vaivalla, vaikka on isot juhlat järkättävänä...

Vierailija
19/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka nyt yleensä maistuu paremmalta kuin liha, ja ei kai nyt kukaan pelkkää liharuokaa tarjoile. Vai tarjoileeko?

Vierailija
20/29 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka nyt yleensä maistuu paremmalta kuin liha, ja ei kai nyt kukaan pelkkää liharuokaa tarjoile. Vai tarjoileeko?

On liian monimutkaista kysellä jokaiselta vieraalta, että mille tämä tai tämän lapsi ei ole allerginen. Lihaa ja perunaa voi syödä useimmat.