Itsekkyys, kilpailu ja vertailupolitiikka lisääntynyt
Kertokaahan miksi nykyään ihmiset ovat niin kilpailuhenkisiä?? Miksi kokoajan verrataan omaa elämää/itseään toisiin? Varsinkin alemmalla keskiluokalla on on tätä ongelmaa (omassa tuttavapiirissäni). Työpaikoilla on mielstäni myös kateellisuus lisääntynyt. Tämäkin palsta on mennyt negatiivisempaan suntaan: ollaan suvaitsemattomia, ei halutakaan ymmärtää muita ihmisiä, empatia on ihan nollassa. Kymmenen vuotta sitten kun äitiysomalla olin tällä palstalla, ei oltu niin negatiivisia kuin nykyään, ei niin paljon (silloinkin oli tätä loanheittoa mutta ei niin paljon, ja rankkaa kuin nykyään), nyt kun palasin vuosien taon jälkeen, suunta on vain pahentunut. Miksi?? Kertokaahan, viisaat!!
Kommentit (3)
Kun naapuritalojen äidit vertailevat ja kilpailevat keskenään (enemmän tai vähemmin piilotetusti) se tarttuu! Kilpailu ruokkii kilpailua.
Mediasta... Mediassahan on piilosloganina se, että olet sitä mitä ostat/käytät.
Ja mallit, jotka ovat jo kauniita ja hoikkia, niidenkin ulkomuotoa korjaillaan, jotta näyttäisivät sitten todella hyviltä kuvissa/mainoksissa. Ihmiset eivät ymmärrä, että kukaan, ei kukaan, ihminen näytä siltä kuin photoshopatut mallit kuvissaan.
Minä olen tullut siihen tulokseen, että Media yksi syypää yhteiskunnan koveneviin arvoihin, ja kovenevat arvot ovat taas syypää siihen, että ihmiset ovat epävarmempia kuin ennen. Lisäksi yhteiskunnastamme on tullut kilpailuyhteiskunta, jossa ihmisen arvo mitataan koulutuksen määrällä, tulotasolla, vakituisella hyvällä duunilla, ja sitä kautta ihmisen sosiaalisella statuksella. Yhteiskunnan eriarvoisuuden kasvaminen on lisännyt ihmisten välisiä kuiluja, jako köyhiin ja rikkaisiin on suurempi kuin ennen. Eli jokainen haluaisi kuulua siihen hyväosaisten lohkoon, ja siksi kaikki vertailevat kokoa ajan omaa statustaa toisiin. Siksi nämä ylikalliit merkkilaukut/ järkyttävän kalliit kodin sisustukset ja trendivaatteeilla koreilu on tullut jäädäkseen. Surullista ja tyhmää.