HS: sikiöseulonnat
Luitteko tänään Hesarin jutun sikiöseulonnoista? Minkälaisia ajatuksia herätti?
Kommentit (60)
"terve". Kun terveen vastakohtana pidetään vammaisuutta. Mutta jos vastakohtana on sairas, voi down olla hyvinkin terve.
Ap kysyi mielipidettä ja sanoin sen. Aina ei voi olla samaa mieltä ja se voi loukata jonkun tunteita. Se on valitettavaa.
vastannut pelkästään ap:lle. Kun mä sanoin, etten todella haluaisi down-lasta, oli sun argumentti tuota hörökorva-tasoa. Minusta se on toisten tunteiden vähättelyä.
on yleensä korjattavissa oleva. Juuri nämä sydänviat ovat ne, jotka aiheuttavat ylimääräisen niskaturvotuksen.Sikäli tietenkin positiivista, että "terveet" downit voivat läpäistä seulat jäämättä "kiini".
"kaikki-mulle-heti"-mentaliteettiin. Tehdään lapsia, pyritään tekemään niistä mahdollisimman täydellisiä ja hyviä. Kornia, että lapsensa tappanut kommentoi mieltävänsä itsensä kahden lapsen äidiksi (HS:n artikkelissa). Ihminen kuvittelee olevansa sikiöseulontojen avulla kaikkivoipa ja eliminoivansa kärsimyksen maailmasta ja tosiasiassa vain lisää sitä.
Kun mä sanoin, etten todella haluaisi down-lasta, oli sun argumentti tuota hörökorva-tasoa. Minusta se on toisten tunteiden vähättelyä.
Joku sanoi, ettei haluaisi tieten tahtoen down lasta. Yritin valottaa asiaa niin, että eihän montaa muutakaan asiaa lapselle vartavasten haluta, mutta niitä vain tulee. En suinkaan tarkoita että hörökorvaisuus ja down olisivat samantasoisia ongelmia.
Et nyt ymmärtänyt tuota hörökorva vertausta. Joku sanoi, ettei haluaisi tieten tahtoen down lasta. Yritin valottaa asiaa niin, että eihän montaa muutakaan asiaa lapselle vartavasten haluta, mutta niitä vain tulee. En suinkaan tarkoita että hörökorvaisuus ja down olisivat samantasoisia ongelmia.
itse voin sanoa, etten ole uhrannut yhtä ainoaa ajatusta tulevan lapseni ulkonäköön, olkoon sellainen kuin on. Down-lasta en haluaisi, koska olen ihan tarpeeksi läheltä nähnyt, miten raskasta se arki voi downin kanssa olla.
Tämä on minun mielipiteeni, eikä se muutu vain sen takia, että sinä olet suurempi asiantuntija kehitysvammaisten suhteen kuin minä.
Se on sinun mielipiteesi ja saat sen sanoa. Minä sanon oman mielipiteeni. Sehän on kai tarkoitus.
Se on sinun mielipiteesi ja saat sen sanoa. Minä sanon oman mielipiteeni. Sehän on kai tarkoitus.
olla ylimielinen vain sen takia, että on asiantuntija kehitysvammaisten suhteen. Et ole kuitenkaan asiantuntija tähän ketjuun vastanneiden tunteiden tai elämäntilanteiden suhteen.
Minä sanon vain oman mielipiteeni.
Missä kohti olen ylimielinen? Minä sanon vain oman mielipiteeni.
kyllä niistä välittyy semmoinen kuva, että oma asiantuntijuutesi kumoaa toisten tunteet asiasta.
Minä sanon vain oman mielipiteeni.
Olet aina ihan mahdottoman ylimielinen.
Mutta minulla on sairas lapsi. Eivät tietenkään ole verrattavissa hörökorvat ja kehitysvamma, mutta kumpaakaan ei kai erityisesti toivota.
Toista tule, jokaisella omat rajansa jaksamiselle. Hörökorvat ja likinäköisyys eivät ole ongelma.
Mutta minä en mielipidettäni tässä asiassa muuta. Oletteko muuten ajatelleet miten loukkaavia nämä asiat ovat downien itsensä kannalta. Tätäkin palstaa voi olla lukemassa myös downeja. On varmaan rankkaa elää sen tiedon kanssa, että ei oikeastaan saisi olla olemassa.
osa teistä. Mutta siitä on turha väitellä, kun sanomisiani ei kuitenkaan uskota. Tai ei haluta uskoa. Mutta jos joku oikeasti haluaa tietää jotain, voin kertoilla jotain. Kaikkea en tiedä, kun sitä tietoa on niin valtavan paljon ja lisää tulee koko ajan.
Saatat esim. väittää että downit on terveitä, kun totuus on että downeilla on erittäin paljon terveysongelmia, alkaen siitä että 40 % tarvii heti alkajaisiksi avosydänleikkauksia tms.
eivätkös sydänviat tule esille rakenneultrassa? Itse ainakin luotin siihen, että pahimmat sairaudet ja viat näkyisivät silloin ja jätin koko np-ultran väliin.
Toki en lukenut hesarin juttua, vaan oletan vain taas puhuttavan np-ultrassa "kiinni jääneistä", jotka menevät lapsivesipunktioon kromosomien määritystä varten.
On varmaan rankkaa elää sen tiedon kanssa, että ei oikeastaan saisi olla olemassa.
tässä ketjussa ole liputtanut downien eutanasioiden tai pakollisten sikiöseulontojen puolesta? Sikiöseulonnat ovat vapaaehtoisia, eivät niihin kaikki osallistu, eivätkä kaikki halua aborttia, oli tuloksena sitten vaikka mitä.
Mitä tuohon ylimielisyyteen tulee, niin minusta tuo sinun mielipiteesi ei tee sinusta ylimielistä, asenteesi kyllä.
ja olisin valmis abortoimaan jos jotain ilmenisi.
En halua vammaista lasta, ja vaikea alkuhan se olisi elämälle jos heti joutuis teholle ja leikkauksiin. Ja vaikka olisi vain "vähän" jotain, niin sekin on paha.
Ja minulla on yksi erityislapsi jo ennestään, ei fyysisesti mitään poikkeavaa kuitenkaan, mutta muuten. On tietty rakas, mutta hankalaahan tämä on ollut.
Kyllä jutussa puhuttiin sekä NT-ultrasta että rakenneultrasta. Sydänvioistakaan ei läheskään kaikkia voida nähdä rakenneultrassa. Osa "vammoista" voi kai pahentua huomattavasti rakenneultran jälkeen. Eli että esim vesipää voi näyttää jopa kohtuullisen normaalilta rakenneultrassa, mutta myöhemmin ihan joltain muulta - tila pahenee raskauden edetessä
Jutussa juuri puhuttiin tästä, että jos seulat ovat ns "normaalit", niin vanhemmat kuvittelevat saavansa terveen lapsen. Ja näin ei asia aina ole. Kysehän on seulasta ja jotain menee aina sen läpi.
hän kun aina selittää miten downit ovat niin vaivattomia ja vaan tosi tosi harva vaikeampia tapauksia. Ei kyllä kovin harmottimalta kuulosta että joka kymmenes kerta kun down todetaan tulee keskenmeno tai vauva kuolee ensimmäisen vuoden aikana. Aika iso ero verrattuna ns. normaalitilanteeseen.
Aina ei voi olla samaa mieltä ja se voi loukata jonkun tunteita. Se on valitettavaa.