pikaista neuvoa,3v itkee ja pitelee toista korvaa
ja olen antanut n1h sitten pronaxenin ja äsken panadoli!nukahtaa 2-3min sitten herää itkien!n 10x olen vienyt takaisin sänkyyn!näyttää oikeaa korvaa/kaulaa että sielä pipi, lämpöä ei ole ja ollut tämän viikon nuhassa+yskässä!lähden viemään päivystykseen vai sinnitelenkö yön pojan kanssa hereillä?ei aikasempaa korvatulehdusta ym.
Kommentit (26)
Kuten joku täällä neuvoi. Itse olen käyttänyt lapsella sipulikäärettä yön yli. Silputtua sipulia sukkaan ja sukka korvalle. Vanha konsti mutta kamala haju. Anna tarvittava määrä lääkettä, kuten täällä aiemmin sanottiin. Yörauhaa.
lapsi oli käytännössä koko yön hereillä ka aamulla oli kuumetta 38.5!soitin päivystykseen ja käskivät tulla heti ja oikea korva oli niin pahasti tulehtunut että lääkäri puhdisti sieltä vaikun ja oli todella pahasti tärykalvoon asti märkinyt ja turvonnut!sanoin että mietin että olisin yöllä mennyt päivystyykseen ja totesi että en olisi turhaan mennyt, kipu ollut todella kova niin kun eilen kirjoitin!nyt harmittaa että en mennyt!mutta nyt lääjke kuuri päällä ja lapsukainen nukahti normaalisti! T ap
Hoito-ohje on kipulääkitys ja seuraavana päivänä lääkäriin, ei sinne korvaan edes katsota, vaikka lapsen kanssa menisi sairaalaan asti.
Jos lapsi on aivan tuskissaan niin tottakai lääkäriin - vaikka keskellä yötä.
Eli jos lapsen korva on todella kipeä, maksimimäärä kipulääkettä (Pronaxen + parasetamoli) ja katsotaan tunti pari. Jos lääkkeillä ei mitään vaikutusta, niin veisin oman kersani päivystykseen.
Olen lääkäri, joten itsellä korvalamppu kotona ja myös yleisimmät antibiootit. Eli helppo homma mulle, toisille äideille todellakaan ei. Joskus voi olla myös korvalokeroston tulehdus tai jopa syvä kaulainfektio, mutta näissä toki korkea kuume.
Mielestäni on hyvä noudattaa pääasiassa suosituksia, mutta ei aina täysin kirjaimellisesti eli maalaisjärki käteen. Jos lapsi on todella kipeä särkylääkkeistä huolimatta voi lapsen AINA viedä lääkäriin, jopa yöllä jos tilanne vaatii. Mieluummin sata turhaa käyntiä kuin yksi tarpeellinen, joka jää käymättä.
Jos lapsi on aivan tuskissaan niin tottakai lääkäriin - vaikka keskellä yötä.
jos lapsi on todella kipeä, eikä lääkkeet auta niin TOTTAKAI myös korvakivusta voi mennä yöllä lääkäriin.
Jos kipulääke auttaa niin sitten odotetaan aamuun.
Ja teille "ei tietenkään korvakivusta lääkäriin yöllä" ihmisille tiedoksi, että jos tulehdus pääsee erittäin pahaksi tärykalvo puhkeaa spontaanisti, jolloin tärykalvolle voi tulla paljon pahemmat vahingot kuin puhkaisemalla
Puhkaisua ei juurikaan muuten enää käytetä, mutta juuri tällaisessa tilanteessa jolloin vaarana, että tärykalvo puhkeaisi itsekseen tai jos kipu erittäin kova, on parempi että lääkäri hallitusti puhkaisee kalvon.
Ja tämä ei ole mitään mutu tuntumaan, omalla lapsella pääsi tärykalvo puhkeamaan, vaikka lähdimmekin lääkäriin kun kipu alkoi. Tulehdus oli vaan edennyt nopeasti tosi pahaksi.
monet vievät lapsen vaikka yöllä lääkäriin. Mekin ollaan käyty pari kertaa juurikin pahan korvakivun takia. Sairaalan päivystykseen en kyllä lähtisi, yksityisellä ollaan käyty. Dextrassa esim. saa heti ajan korvalääkärille, soitto riittää.
me voimme mennä hyvinkäälle yöllä päivystykseen mu
tta sinne en lähtenyt viime yönä ja aamulla kävimme th-päivystyksessä!ottivat pika crp joka oli 38 ja kuumetta oli 38.5 nyt kuitenkin lääkkeet ja seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa lähden yöllä päivystykseen!
Olkaa kuulkaa onnellisia, jos teillä on yöpäivystys mahdollisuus!
Kaikissa kunnissa ei ole. Meidän kunta on ulkoistanut yöpäivystyksen, joka on naapurikunnassa pikkutietä 40 kilometrin päässä.
Emme todellakaan lähtisi korvakipuisen lapsen kanssa ajamaan tuota matkaa pakkasyönä, kuin äärimmäisessä hädässä. Itse asiassa, meillä on kerran soitettu astmakohtauksessa piipaa-auto, koska apu olisi ollut liian kaukana...
menemään päivystykseen, paljonko painaa? anna kunnolla särkylääkettä, kohoasento nukkuessa.
odota että panadol auttaa.
muistat itsekkin millainen on korvasärky, mutta ei sen takia lähdetä päivystystä tukkimaan yöllä..
se korvan päälle, imee kosteutta ja rauhoittaa. Sitten jo sei ole niitä apteekista saatavia korvatippoja ja et niitä hae, lämmitä tippa ruokaöljyä, hieman kättä lämpimämmäksi ja laita korvaa.
ei nyt yöllä kannata.
nosta tyynyä kohoasentoon ja anna vielä myöhemmin särkylääkettä lisää. varmaan kova paine ja kipu korvassa, ja tästä on varmaan kärsittävä huomiseen. Kyllähän en särkylääkkeet vähän helpottaa.
voihan sinne lääkäriin mennä jos mahdollista on, muta yleensä neuvovat odottamaan aamuun.
yöllä korvakivun takia! Reilusti särkylääkettä. Soita vaikka terveysneuvontaan tms. ja kysy paljonko saa antaa. Meille on annettu ohje että pamol-fää saa antaa neljästi vuorokaudessa vaikka paketissa lukeekin että kolmesti. Ja tosiaan sitä pronaxenia lisäksi 2x vuorokaudessa.
meillä muilla lapsilla ei ole ollut koskaan näin rajua korvakipua, ennemminkin on flunssan yhteydessä läytynyt muutaman kerran tulehdus jossa ei oireita!aamulla voin viedä th-päivystykseen jos kipu yhtä kova!tippoja ei ole kun ei ole ollut näitä korvajuttuja kun pari kertaa!
Kiitoksia vastauksista! T ap
se on tehokkain särkylääke korvasärkyyn. sen annostus on lapsilla 5–10 mg/kilo, 1–3 kertaa vuorokaudessa. Eli 10 kg painava saa ottaa 100 milligrammaa ja 20 kg painava lapsi saa ottaa puolikkaan 400 mg:n tabletista.
Itse olen antanut tabletin murusen hätätapauksessa (jos ei ole muuta lääkettä ollut kotona) jugurtin seassa lusikalla suuhun ja mehua päälle.
Sitten lapsi viereen nukkumaan mahdollisimman kohoasentoon ja aamulla lääkäriin.
Voimia täksi yöksi.
se on tehokkain särkylääke korvasärkyyn. sen annostus on lapsilla 5–10 mg/kilo, 1–3 kertaa vuorokaudessa. Eli 10 kg painava saa ottaa 100 milligrammaa ja 20 kg painava lapsi saa ottaa puolikkaan 400 mg:n tabletista. Itse olen antanut tabletin murusen hätätapauksessa (jos ei ole muuta lääkettä ollut kotona) jugurtin seassa lusikalla suuhun ja mehua päälle. Sitten lapsi viereen nukkumaan mahdollisimman kohoasentoon ja aamulla lääkäriin. Voimia täksi yöksi.
t.9
se on tehokkain särkylääke korvasärkyyn. sen annostus on lapsilla 5–10 mg/kilo, 1–3 kertaa vuorokaudessa. Eli 10 kg painava saa ottaa 100 milligrammaa ja 20 kg painava lapsi saa ottaa puolikkaan 400 mg:n tabletista.
Itse olen antanut tabletin murusen hätätapauksessa (jos ei ole muuta lääkettä ollut kotona) jugurtin seassa lusikalla suuhun ja mehua päälle.
Sitten lapsi viereen nukkumaan mahdollisimman kohoasentoon ja aamulla lääkäriin.
Voimia täksi yöksi.
Ja Pronaxen on tulehduskipulääke ihan kuin ibuprofeenikin, joten on yhtä tehokas korvakipuun. Tehokkain yhdistettynä parasetamoliin.
t. toinen, jonka kolmevuotias heräsi itkien ja korvaansa pidellen. Nyt nukkuu pelkän Pamolin voimalla.
Kuten joku täällä neuvoi.
Itse olen käyttänyt lapsella sipulikäärettä yön yli.
Silputtua sipulia sukkaan ja sukka korvalle.
Vanha konsti mutta kamala haju. Anna tarvittava määrä lääkettä, kuten täällä aiemmin sanottiin.
Yörauhaa.
lapsi oli käytännössä koko yön hereillä ka aamulla oli kuumetta 38.5!soitin päivystykseen ja käskivät tulla heti ja oikea korva oli niin pahasti tulehtunut että lääkäri puhdisti sieltä vaikun ja oli todella pahasti tärykalvoon asti märkinyt ja turvonnut!sanoin että mietin että olisin yöllä mennyt päivystyykseen ja totesi että en olisi turhaan mennyt, kipu ollut todella kova niin kun eilen kirjoitin!nyt harmittaa että en mennyt!mutta nyt lääjke kuuri päällä ja lapsukainen nukahti normaalisti! T ap