kohta 8kk tyttö hakkaa päätään hyllyyn
Minulla on kohta 8kk täyttävä ihana tyttö. kehittynyt todella nopeasti, nousi itse istumaankin jo vähän reilu puoli vuotiaana. Onko syytä huoleen, kun hän hakeutuu usein jonkun huonekalun eteen istumaan selkä huonekaluun päin ja alkaa paukuttamaan selkää ja päätä siihen... Ei ole yhteyksissä raivokohtauksiin vaan luulen, että se johtuu huonekalun ja pään muodostamasta äänestä, koska tämä alkoi, kun tyttö huomasi, että ikean hyllystä jossa on lasiovi lähtee ääntä, kun siihen lyö. Myös sylissä ollessa hän hakkaa päätä rintarankaani ja se tekee jo kipeääkin, kun oikein lujaa paukauttaa... mistä voi olla kyse? Ei mielestäni ole mikään kehityshäiriö, koska tyttö on luonteeltaan erittäin aurinkoinen ja terve tapaus..
Kommentit (6)
tekeviä leluja?
meilläkin lapsi joskus teki noin, kokeilua
Tsekkaa myös mitä äiti sanoo asiaan...
kiitoksia vastauksesta. Mä olen heti kieltänyt sen sylissä hakkaamisen, mutta esim. pukemistilanteissa en oikein voi aina antaa periksi ja laittaa lasta lattialle.. pukeminen muuten sujuu ongelmitta eikä huutoa synny.. paukuttaa vaan rintarankaani täänänsä ja naureskelee samalla... Mutta kiva, että muillakin on samantapaisia kokemuksia ja tuntuu normaalilta ikävaiheeseen liittyvältä jutulta :)
niitä äänmtätekeviä leluja muutamia ja tykkää hakata myös jotain pahvilaatikkoa lattiaan tai jotain lelua pahvilaatikkoon... ja on käytössä myös juna minkä nappuloista tulee erilaisia ääniä.. välillä vaan menee enemmän junan syömiseksi, kun nappuloiden painelemiseksi :)
lapselle tehty ns. pukemiskukkaro eli kun puen lasta hän saa ja ainaostaan silloin katsella lompakkoa jossa vanhoja laivan hyttikortteja yms.
Antaa pukea tosi nätisti hakkaamatta , toinen
vinkki on koota lapslle omat avaimet vanhoista avaimista.
Juu, meitin tyttö teki samaa aina silloin tällöin. Ilmeisesti se ääni oli kiva ja näköjään vanhempien ilmeet oli hauskat (ainakin se kurkkaili aina välillä huomataanko ja naureskeli päälle)... Eli eiköhän tuo ole normaalia... On lopettanut (nyt 14 kk, en nyt osaa sanoa missä vaiheessa on lopettanut) ja tuon sylissä paukuttelun estäisin heti, kyllä se nappula hoksaa, että sylistä joutuu pois, jos tekee jotain sellaista mistä vanhempi ei tykkää...