Miten päästä eroon narsistisista piirteistä itsessään?
Voiko siitä selvitä itsekseen, vai onko mentävä ammatti-ihmisen pakeille?
Kommentit (4)
piirteitä. Ei ne yleensä ole ongelma, ne on vaan tajuttava itsessään, ymmärrettävä ja sitten hiljalleen muutettava tapaansa toimia tietyissä tilanteissa.
Mut jos koet ja läheisesi kokevat narsistisuutesi ongelmaksi, niin hae apua. Oikeilla narsisteilla ei kyllä ole kykyä huomata omaa narsistisuuttaan, joten tuskin niin kovin vaarallinen olet :)
Tietty määrä narsismia on ihan tervettä ja kannustettavaakin. Ihmisen pitää myös osata pitää huoli itsestään ja omista tarpeistaan.
Mutta muuten tähän on vaikea vastata, kun tää riippuu niin tilanteesta, etkä kerro mitä tarkoitat narsismillasi. Esim. onko se sitä, että sinun on vaikea ottaa muiden ihmisten tarpeita, tunteita tai toiveita huomioon silloin jos ne ovat ristiriidassa omiesi kanssa? Vaiko vain sitä ettet anna suunvuoroa, tai että tajuat vasta rupattelutuokion jälkeen puhuneesi vain itsestäsi? Vai että joutilaana ajatukset pyörivät vain oman itsen ympärillä? Vai onko kyse jostain huolestuttavammasta?
Itse olen huomannut käyväni itsekkäämmäksi, itsekeskeisemmäksi ja kärttyisämmäksi silloin, kun olen ahdistunut tai masentunut. Ja kun taas on tukevammat jalansijat ja valoisampi ja huolettomampi mieli, riittää enemmän huomiota, kiinnostusta, kärsivällisyyttä ja välittämistä muillekin. Voisiko sullakin olla jostain tällaisesta kyse?
Mitä ammattiapuun tulee, se on tietysti usein avuksi muttei välttämättä autuaaksitekevää, ja omalla kohdalla esim. oma-apukirjallisuus, meditointi ja liikunta ovat olleet suoraan sanoen tärkeämpiäkin mielenterveydelleni kuin muutaman vuoden takainen lyhytterapiakokeilu. Mutta onelmasta riippuen hyvä terapeutti voi toki auttaa huomattavasti eteenpäin.
Oikeilla narsisteilla ei kyllä ole kykyä huomata omaa narsistisuuttaan, joten tuskin niin kovin vaarallinen olet :)
Psykologi voi silti prosessin alussa olla hyvä tuki.
Varmaan kannattaa mennä ihan psykologin juttusille, koska jos oma käytös on häiritsevän narsistista, todennäköisesti olisi myös aikalailla lapsuuden traumoja purettavana.