Haikaranpesä
Hei. Onko täällä kätilöopiston haikaranpesässä synnyttäneitä? Haluaisin kuulla kokemuksia minkälainen paikka. Olen ensisynnyttäjä ja menossa sinne synnyttämään. Onko siellä niin, että mies saa olla siellä koko sairaalajakson ajan? Minkälaiset huoneet siellä on kun netistä luin että siellä on myös perhehuoneits. Luulin että kaikki huoneet siellä olisi perhehuoneita, mutta ilmeisesti ei?! Miten se miehen oleminen siellä sitten jos ei saa perhehuonetta, minkälainen on ns. tavallinen huone siellä? Tulvatko kätilöt helposti apuun jos tarvitsen kun mies on siellä? Vai ajatellaanko vain ettei apua tarvitse kun mies on auttamassa. Kertoka myös kaikkea muuta mikä erottaa hakaranpesä normaalista synnäriosastosta/perhehuoneesta. Kiitos! -Sonja
Kommentit (11)
Haikaranpesässä lähtökohta on, että puoliso on mukana. Jos äiti on yksinhuoltaja tai isä sairastuu tai on muuten force major estynyt, niin huoneen voi jakaa toisen äidin kanssa.
Haikaranpesä on aivan mahtava paikka. Sinne kannattaa ängetä vaikka väkisin :)
Ei mitään muuta kuin hyvää sanottavaa
aina pääse perhehuoneeseen, ne saattavat olla täynnä. Molemmat ystäväni, jotka ovat siellä synnyttäneet, ovat olleet ekan yön toisen äidin kanssa samassa huoneessa.
Haikaranpesässä lähtökohta on, että puoliso on mukana. Jos äiti on yksinhuoltaja tai isä sairastuu tai on muuten force major estynyt, niin huoneen voi jakaa toisen äidin kanssa.
aina pääse perhehuoneeseen, ne saattavat olla täynnä. Molemmat ystäväni, jotka ovat siellä synnyttäneet, ovat olleet ekan yön toisen äidin kanssa samassa huoneessa.
mutta missäs isukit on sillon ollut? :)
jaksat niin kerro hieman enemmän. Aluksi en ollut edes kuullut haikaranpesästä, mutta sattumalta neuvolan täti kysyi viikolla 31 niin et olitkos kättärille menossa, että et kuitenka haikaranpesään. Kysäsin sitte että mikäs se semmonen on ja katsoin netistä niin pääsin kuin pääsinkin viellä sinne vaikka käsittääkseni sinne pitäisi ilmottautua jo heti toka ultran jälkeen :)
aina pääse perhehuoneeseen, ne saattavat olla täynnä. Molemmat ystäväni, jotka ovat siellä synnyttäneet, ovat olleet ekan yön toisen äidin kanssa samassa huoneessa.mutta missäs isukit on sillon ollut? :)
Mun molemmat lapset on syntyneet Haikaranpesässä, ja voin suositella paikkaa. Kätilöt on asiantuntevia ja äiti sekä lapsi otetaan todella hyvin huomioon. Synnytyksessä on hyvät mahdollisuudet kivun lievitykseen (osassa saleista ammeet, osa kätilöistä osaa antaa akupunktiota jne), myös epiduraalin olen saanut ongelmitta heti pyydettyäni (jotkut vastoin parempaa tietoa väittävät, ettei Haikranpesässä saisi, mutta ei pidä paikkaansa).
Lähtökohta tosiaan on, että vauvan synnyttyä isä on mukana. Toisin kuin joku väitti, perhehuoneita ei tosin riitä läheskään kaikille. Muutenkin haikaranpesä on pieni paikka (4 synnytyssalia), eli ei välttämättä synnytyksen käynnistyttyä mahdukaan sinne.
Vauvan synnyttyä varsinaisen Haikaranpesän puolella on muutama perhehuone. Siellä on tosi mukavat olot, isot huoneet, omat suihkut, välipalaa saa hakea keittiöstä vapaasti. Eli jos sinne pääsee, olo on lokoisaa. Pääosa huoneista sijaitsee kuitenkin viereisellä osalstolla, joka sekin kuuluu Haikaranpesään, mutta ei ole yhtä mukava (mm. yheissuihkut ja yhteisvessat). Sielläkin on perhehuoneita, mutta myös kahden hengen huoneita. Kaikki siis eivät valitettavasti perhehuonetta saa. Silloin isä saa olla osastolla aamusta iltaan, yöksi kotiin. Mahdolliset isosisarukset saa olla myös vapaasti sairaalassa, perhehuoneessa yötäkin.
Haikaranpesässä korostetaan omatoimisuutta ja isän läsnäoloa. Eli apua saa, mutta sitä pitää osata pyytää (toki kätilöt käyvät säännöllisesti katsomassa ja tarkistamasa että kaikki ok).
Kummatkin lapseni olen synnyttänyt ruuhka-aikaan, joten osastolla on ollut tosi täyttä. Tuolla rauhallisemmalla puolella sitä ei huomannut, mutta se toinen osasto oli aika rauhaton viimeksi. Mutta niinpä oli kuulemma koko Kättärikin silloin.
Itsellä on synnytys parin kuukauden kuluttua edessä ja ehdottomasti valinta on Haikaranpesä. Olen ollut siellä n. vuosi sitten harjoitteluss (opiskelen kätilöksi) ja heti ekan päivän jälkeen ajattelin, että tänne tulen synnyttämään jos joskus itse saan lapsen. Tai tietysti pitää varautua siihen, että kaikki neljä synnytyssalia ovat täynnä eikä sinne mahdukaan.. :/
Mulle ehkä tärkein kriteeri paikan valinnan suhteen on se, että haikarassa ei oo ihan niin medikalisoitunut meininki kuin muualla. Tietysti tämäkin riippuu ihan mielettömän paljon yksittäisestä kätilöstä, mutta näin yleisesti ottaen. Enkä tarkoita sitä, että olisin itse mikään "luomusynnyttäjä", mutta lähinnä haluaisin pärjätä avautumisvaiheessa mahdollisimman pitkään ilman lääkkeellisiä keinoja.
Jos perhehuone on tärkein kriteeri, niin ei ehkä kannata hakeutu Haikaraan, koska perhehuoneen saaminen ei mitenkään ole itsestään selvää. Sellaisen saa, jos on vapaana. Aina ei ole. Silloin isä lähetetään julmasti kotiin vaikka keskellä yötä (siis jos vauva on syntynyt yöllä).
Samoin jos tuntuu jo nyt, että haluaa paljon tukea synnytyksensä aikana. Siis tietysti sitä saa haikarassakin, mutta filosofia siellä kuitenkin on se, että perheitä tuetaan mahdollisimman omatoimiseen selviytymiseen.
Muuten eivät sitä anna. Tämä on ainut kritiikkini kyseistä paikkaa kohtaan ja muuten kaikki toimi loistavasti. t.2 kertaa siellä synnyttänyt
vaikken ymmärrä eroa normaaliin. Olen synnyttänyt siellä ja toisella osastolla. Perhehuonepaikka ei ole taattu, jos on ruuhkaa, ja perhehuoneen voi saada toisellakin osastolla.
Apua saa yhtä paljon jos sitä pyytää.
Tottakai se perhehuone on kiva. Toisen kun synnytin niin olin jaetussa huoneessa, mutta ihan rauhallista oli sielläkin. Saa ne isät vierailla sielläkin.
Tsemppiä! Varaudu siihenkin, että kun synnyttämään lähdet ja soitat sinne, niin sielläkin voi olla ruuhkaa eikä sinne välttämättä edes mahdu synnyttämään. vähän tuurista kiinni.
Se siellä oli kivaa, että jääkaapista sai mies hakea ruokaa meille, esim. heti synnytyksen jälkeen vaikka oli yö jne. Seillä miehet vähän niinku hoitaa sitä keittiötä. näin ainakin 3v sitten.
Muuten eivät sitä anna. Tämä on ainut kritiikkini kyseistä paikkaa kohtaan ja muuten kaikki toimi loistavasti. t.2 kertaa siellä synnyttänyt
sanoin vain että sen haluaisin.
Kaikki oli muuten ok, ei ollut komplikaatioita, BMI normaali, jne.
Mutta sitten meni synnytys niin paljon yli la että piti mennä ns. "normaali" puolelle Kättärille. Eli se siitä. Edes mun ennen synnytstä kirjatut toiveet eivät toteutuneet, vaikka olinkin kirjannut ne hyvin selkeästi (ei mitään ihmeellistä, lähinnä se että olisin halunut liikkua avautumisvaiheessa hieman).
Hieman siis harmitti mutta synnytystä ei nyt muutenkaan kauheasti voi suunitella.