Alkaako mulla vaihdevuodet?Kierrot venyneet!
Eli ikää jo sen verran (41v.), että sinällään alkaa kait hormonit jo tehdä tepposia.Viimeiset 3 vuotta kierrot olleet tosi lyhyitä,n.23-26 päivää (sitä ennen oli ihan normaalit 26-27)ja nyt kaksi viimeistä kiertoa 30 ja viimeisin 33 päivää. Jotain ihme tuhruakin tuli tässä kierrossa yhtenä päivänä ja säikähdin jo, että olen raskaana.Enteileekö tää jo vaihdevuosia? Onko kellään samanikäisellä jo vastaavaa ja miten kierrot on tällasen jälkeen menneet.Loppuuko menkat kohta kokonaan vai onko odotettavissa monta vuotta vielä tällaisia pitkiä kiertoja.
Kommentit (6)
Olen 30, minulla on ollut viimeisen vuoden aikana samaa heittelyä. Luulin sen olevan ihan normaalia. Pitäisiköhän huolestua? :o
kuukautiskierrot lyhenevät. Liittyy munasarjojen toiminnan heikentymiseen. Sen jälkeen kierrot muuttuvat epäsäännöllisiksi. Tämä vaihe voi kestää monia vuosia, joten varsinaisiin vaihdevuosiin sinulla voi olla kymmenen vuotta aikaa.
ja vieläkin kuukautiset tulevat tasan tarkkaan 28 päivän välein. tarkoitaako tämä sitä, ettei vaihtareista vielä tietoakaan? olisin jo valmis vaihdevuosiin!Kuukautiset alkoivat 11 vuotiaana, olen tässä ihan tarpeeksi jo vuodellut...sterilisaatio tehty 32 vuotiaana kolmen lapsen jälkeen.
Eli ikää jo sen verran (41v.), että sinällään alkaa kait hormonit jo tehdä tepposia.Viimeiset 3 vuotta kierrot olleet tosi lyhyitä,n.23-26 päivää (sitä ennen oli ihan normaalit 26-27)ja nyt kaksi viimeistä kiertoa 30 ja viimeisin 33 päivää. Jotain ihme tuhruakin tuli tässä kierrossa yhtenä päivänä ja säikähdin jo, että olen raskaana.Enteileekö tää jo vaihdevuosia? Onko kellään samanikäisellä jo vastaavaa ja miten kierrot on tällasen jälkeen menneet.Loppuuko menkat kohta kokonaan vai onko odotettavissa monta vuotta vielä tällaisia pitkiä kiertoja.
Minulla on ikää 46 v ja vastaavanlaisia oireita kuin sinulla on ollut jo nelikymppisestä lähtien. Alkuun tuli yks kaks vilunväreitä ja hikipuuskia, korvien soimista, kuukautiset tuli ja meni milloin sattui, rinnat ovat välillä arat, turvotusta mutta pahimpana on ollut mielialan vaihtelut. Oireet olivat pahimpina ehkä pari vuotta sitten mutta kyllä ne edelleen muistuttelee. Kävin gynekologilla Joulukuun alussa ja hänen mukaansa oireet viittaavat vahvasti premenopaussiin. (Määräsi Qlaira yhdistelmäpillerit, joita en ole vielä aloittanut) Nyt ei Joulukuun jälkeen ole tullut vuotoa lainkaan. Saattaa kuitenkin gynen mukaan viedä vielä vuosia ennenkuin päästää varsinaisiin vaihdevuosiin. Kierrot saattavat siis heitellä todella pitkistä aivan lyhyisiin ja välivuotojakin tulla.
Millaisia vuodot olleet? Mulla pari kertaa tosi runsaat, sitten hyvin niukat tumma rusehtava vuoto. Ei muuta oiretta. Saman ikäinen ja en vielä haluaisi vaihdevuosia vaan ehkä myöhemmin iltatähden, en ole väsyvää laatua :)