Miten yksinhuoltajat jaksaa?
Mikäli minä olisin näiden kahden pienen lapseni kanssa yksinhuoltaja ilman hoitoapua, kuten nyt (mies vain auttaa kun ei ole töissä päivisin) ja yrittäisin samalla pitää kotini ja itseni hyvässä kunnossa niin palaisin loppuun. En mitenkään jaksaisi kaikkia tehdä kunnolla eli varmaan koti olisi rempallaan ja itsekin, energia kuluisi pelkästään lapsien hoitamiseen. Miten he jaksavat?
Kommentit (31)
on jo päättänyt,että yh-elämä hänelle on liian vaikeaa ja vaivaloista, vaikka vain kaksi lasta ja pienehkö koti. Enpä ole ikinä likaisena päivääni viettänyt, kotikin pysynyt puhtaana ja tavara paikoillaan, vaikka kolmannen lapsen saadessani olin jo silloin yksin heidän kanssa! Etkö ap osaa tehdä mitään lasten kanssa / lasten ollessa "puuhaamassa omiaan" ?!
tai me matkalesket osataan varmaan sitten hankkia fiksu koti noin ensimmäiseksi...
2
Meillä koti on pienehkö ja epäkäytännöllinen ja siinä yksi syy miksi niin vaikea hoitaa kotia. Ei sovellu ollenkaan lapsiperheelle mm. säilytystilat olemattomat ja tilat hyvin epäkäytännölliset, mutta muuhu ei nyt ole varaa. Kodin hoitaminen vie aikaa paljon enemmän kuin jos olisi isommat ja käytännöllisemmät tilat. Myös minä tein öisin töitä, mutta sitten täytyi luovuttaa kun en kaiken muun lisäksi enää jaksanut kun nukahtelin kesken päivän jopa istuessani eli järki tökki.
Kodinhoito on helppoa kun hommaa tarpeeksi lipastoja ja kaappeja ja joka tavaralla on oma paikkansa. Ja tekee joka päivä jotain. t. yh
on jo päättänyt,että yh-elämä hänelle on liian vaikeaa ja vaivaloista, vaikka vain kaksi lasta ja pienehkö koti. Enpä ole ikinä likaisena päivääni viettänyt, kotikin pysynyt puhtaana ja tavara paikoillaan, vaikka kolmannen lapsen saadessani olin jo silloin yksin heidän kanssa! Etkö ap osaa tehdä mitään lasten kanssa / lasten ollessa "puuhaamassa omiaan" ?!
Ei ole aikeita yksinhuoltajuuteen. Minun toinen lapseni on niin pieni, että vaatii liki koko ajan hoitoa ja toinen ei puuhaa koskaan omiaan vaan on koko ajan kiinni minussa tai sitten tekee jotain pahaa. Ainoa tauko on kun sattuvat joskus nukkumaan samaan aikaan, kuten nyt.
ja isommalle opetat, että pitää puuhata myös omillaan. Tai hankit äitiystävän, jolla on samanikäinen ja leikitätte ristiin. Tai sitten otat sen isomman mukaan kotitöihin.
Minullakin on paljon koreja, arkkuja, kaappeja, joihin tavarat on helppo siivota.
Plus että kaikki turha pois.
Meillä koti on pienehkö ja epäkäytännöllinen ja siinä yksi syy miksi niin vaikea hoitaa kotia. Ei sovellu ollenkaan lapsiperheelle mm. säilytystilat olemattomat ja tilat hyvin epäkäytännölliset, mutta muuhu ei nyt ole varaa. Kodin hoitaminen vie aikaa paljon enemmän kuin jos olisi isommat ja käytännöllisemmät tilat. Myös minä tein öisin töitä, mutta sitten täytyi luovuttaa kun en kaiken muun lisäksi enää jaksanut kun nukahtelin kesken päivän jopa istuessani eli järki tökki.
Kodinhoito on helppoa kun hommaa tarpeeksi lipastoja ja kaappeja ja joka tavaralla on oma paikkansa. Ja tekee joka päivä jotain. t. yh
Järjestän kodin joka päivä ainakin kaksi kertaa ja pyrin siihen, että koti on siisti, lelujen lojumista lukuun ottamatta, jotka järjestän sitten iltaisin. Niitä on todella paljon ja kun ei ole lastenhuonetta niin ne ovat aina tiellä ja niitä joutuu varomaan kävellessä. Lipastoja ja kaappeja ei mahdu ja ne jotka mahtuu on tarpeellista täynnä niin, että pitää purkaa osa pois kun jotain hakee.
Vie vaikka kellariin/vintille iso osa ja vaihdat vaan sitä millä kulloinkin leikitään.
Järjestän kodin joka päivä ainakin kaksi kertaa ja pyrin siihen, että koti on siisti, lelujen lojumista lukuun ottamatta, jotka järjestän sitten iltaisin. Niitä on todella paljon ja kun ei ole lastenhuonetta niin ne ovat aina tiellä ja niitä joutuu varomaan kävellessä. Lipastoja ja kaappeja ei mahdu ja ne jotka mahtuu on tarpeellista täynnä niin, että pitää purkaa osa pois kun jotain hakee.
Kantoliinaa kokeilin, mutta ei sopinut minulle.
Kaikki tutut ovat töissä kun apua tarvitsen.
Ehkä olisi helpompaa jos tuo isompi lapsi olisi rauhallisempi, mutta on hyvin vaativa ja hänen sijassaan moni hoitaisi kahta kerralla. Ehkäpä pitää tehdä niin kuin yksinhuoltajat yleensä eli laitan tuon isomman päivähoitoon, jos väsyn liikaa.
Ja tasan en siivoa joka päivä kahta kertaa...
Meillä koti on pienehkö ja epäkäytännöllinen ja siinä yksi syy miksi niin vaikea hoitaa kotia. Ei sovellu ollenkaan lapsiperheelle mm. säilytystilat olemattomat ja tilat hyvin epäkäytännölliset, mutta muuhu ei nyt ole varaa. Kodin hoitaminen vie aikaa paljon enemmän kuin jos olisi isommat ja käytännöllisemmät tilat.
Myös minä tein öisin töitä, mutta sitten täytyi luovuttaa kun en kaiken muun lisäksi enää jaksanut kun nukahtelin kesken päivän jopa istuessani eli järki tökki.