1,5v lapseni menee pk:n 3krt/vko, minä olen kotona vauvan kanssa. kysyttävää?
Kommentit (23)
kaiken maailman tauteja tuomaan kotiin vauvalle:(
Olipa provo tai ei, niin tosiaan aina keskustelua herättävä aihe.
Minulla oli suuria vaikeuksia saada lapsille hoitopaikkaa järjestymään töihin palatessani. Lapset olivat tuolloin vajaa 3 v ja vajaa 5 v. Laitoin hakemukset puolivuotta ennen hoidon tarvetta. Paikkaa mistään viidestä lähellä olevasta päiväkodista ei saatu, vaan jouduttiin tyytymään 3 kilometrin päässä olevaan päiväkotiin jossa ei ole esikoulua. Olen itse kodin lähialueella töissä ja mies kulkee autolla kauempana. Siirtohakemus laitettiin saman tien sisään.
Kun vanhemman eskariin ilmoittatuminen sitten tuli ajankohtaiseksi, saimme vihdoin ja viimein useiden soitteluiden jälkeen vahvistuksen että saamme hoitopaikat molemmille lähellä olevasta päoväkodista. Tämä siis puiolitoista vuotta siirtohakemuksen jättämisen jälkeen.
Alueella jossa asumme asuu kaikenkirjavaa sakkia. Ns. keskiluokasta sosiaalitapauksiin maahanmuuttajineen kaikkineen.
Olen kyllä huomannut päiväkodissa olevan paljon lapsia, jotka ovat siellä vain osa-aikaisesti kokopäiväryhmässä. Tuskin näistä monikaan virikehoidossa on.
Osa on kieltä ja kulttuuria oppimassa, osalla varmasti kotona hankaluuksia, osan vanhemmat ovat vuorotöissä ja osan työttöminä. Työttömyyskorvaustahan ei saa, jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä ja SIKSI TYÖTTÖMÄN TYÖNHAKIJAN lapsen on oltava päivähoidossa.
Syitä voi siis olla monia. En oikein jaksa uskoa virikehoitoon ja sen yleisyyteen nykyisessä päivähoitotilanteessa.
Kaupungillahan ei ole velvoitetta tarjota hoitopaikkaa läheltä. Tämähän voisi olla hyvä virikelasten karsimiskeino. Jos esim. asuu itä-helsingissä ja saisi virikehoitopaikan Lauttasaaresta, tuskin sitä vastaanottaisi.
Mutta Helsingin kaupunginkin olisi syytä panostaa kerhotoiminnan lisäämiseen. Monelle lapselle riittäisi lyhyempikin hoitoaika.
haluat että sulta kysytään kun sitten vedät herneen nenään?? Meillä on vauva ja kaksi ja kolmivuotiaat lapset. vanhin käy kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhossa, keskimmäinen käy muskarissa. Lauantaisin molemmat käy temppukoulussa. Mulle ei tulis mieleenkikään laittaa lapsia tarhaan kun olen vauvan kanssa kotona. Käymme kaikki yhdessä puistoissa, perhekahviloissa, kerhoissa jne.