Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapsi hoidossa meillä. Aika uskomaton juttu ruokailuun liittyen.

Vierailija
25.01.2011 |

Naapurin rouvan piti viedä heidän vauva lääkäriin ja joutuivat olemaan useamman tunnin siellä. Tarjouduin ottamaan heidän 5-vuotiaan meille siksi aikaa,kun heillä ei ole juuri tukiverkkoja täällä. Ovat melko uusia naapurieta, eikä tunneta vielä hirmu hyvin, mutta sen verran kuitenkin, että lapsen hoito oli kummallekin ok juttu.

Tein ruuaksi nakkikastiketta ja perunoita. Naapurin muksu sanoi, että tykkää kys. ruuasta, kun kerroin mitä tuleman pitää. Kysyin lapselta, että osaako kuoria perunat. oli ihan hiljaa ja selvästi hiukan ihmeissään. Kuorinpa sitten perunat hänelle ja pistin kastiketta päälle. Lapsi katsoi ihmeissään hetken ja kysyi missä perunat on. Näytin, että siellä kastikkeen alla. Lapsi sanoi, ettei noi ole perunoita. Olin ihan h moilasena ja kun kyselin tarkemmin, selvisi, että heillä perunat on ranskalaisia tai muussi jauheesta.

Ja eivät ole karppeja eli sen puoleen eivät perunoita välttele, mut ilmeisesti heillä perunat syödään vaan em. muodossa.

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teettekö te ikinä keittojakaan jossa perunaa?

Tai itse asiassa teen, laitan kasvissosekeittoon perunaa.

Teen linssikeittoa, papukeittoa, yms mutta en esimerkiksi jauhelihakeittoa keittojuuresten ja perunan kera.

Vierailija
62/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä etenkin kesäisin syödään paljon perunoita ja talvella toisinaan keitettyjä perunoita tai muusia .

Mutta mitäs naapurin 5-vuotias, maistuiko pottu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesikastanjaa, vihreää valkosipulia, okraa, kik-herneitä, bulguria, keittobanaania, mustasilmäpapuja, viininlehtikääryleitä....nami nami, käy sääliksi jos lapset eivät saa ikinä noita herkullisia ja tervellisiä ruoka-aineita.

Esim. keittobanaania en löytänyt edes Isosta omenasta (Espoo) joka on minusta kuitenkin aika iso kauppa (kaksi isoa ruokakauppaa). Joten luovuin tarjoamasta moista.

Vierailija
64/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. keittobanaania en löytänyt edes Isosta omenasta (Espoo) joka on minusta kuitenkin aika iso kauppa (kaksi isoa ruokakauppaa). Joten luovuin tarjoamasta moista.

Ennen asuin Espoossa ja söin sielläkin yhtä "eksoottisesti", siellä oli paremmat etnisen ruuan valikoimat kun Turkkuses.

Vierailija
65/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on lasten suurta herkkua osasivat 4v kuoria perunat jo itse.

Toisilla ilmeisesti paljon eineksiä tai härän sisäfilettä jokapäivä.

Ei ihme et koulussa ei osata syödä.

mutta MITÄ ne koulun safkat sitten on, jos ei eineksiä? Ainiin. Keittäjät tietty on väkertäneet koko heela hoidon ihan omin pikku kätösin ja aloittaneet aamuviideltä pilkkomaan porkkanaa soppaan.... ;D

Vierailija
66/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa varmaan joutuu tutustumaan keitettyihin perunoihin.

Olin itse ihan kypsä keitettyihin perunoihin, kun pääsin pois kotoa. Isälle ne olivat ruokapöydän a ja o ja niitä piti siis syödä aina.

Nyt kun olen saanut syödä yllin kyllin riisiä, makaronia ja kuskusia, niin keitetyt perunat maistuvat välillä tosi hyviltä. Tietysti peruna voi olla huonoakin, jolloin maku on epämiellyttävä, tai se voi olla huonosti keitetty, jolloin se on liian kova. Mutta on ollut kesiä, jolloin uusiperuna on maistunut aivan ihanalta, makealta ja tuoreelta.

Vierailija
67/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen keitettyjä kattilassa, niin kuorin ne ennen keittämistä!

Tosi ällöä ja epähienoa tarjota perunoita kuorineen, just tosi metsämaalaismeininkiä.

Monesti teen niitä heill lounaaksi vain mikrossa pari kpl kerrallaan.

Ne etukäteen kuoritut perunat vasta ällöjä onkin. Ovat aina sellaisia nihkeän kumipintaisia.

Ja vielä mikrossa tehtyinä!!!!

Tsiiiisus.

Olet vissiin noin parikymppinen ja teillä on lapsuudenkodissa ollut joka päivä perunoita, lukuun ottamatta niitä päiviä kun on ollut makaronilaatikkoa..

Villi veikkaus.

Aika moni ikäiseni inhoaa perunoita nimittäin.

Kuorineen keitettynä muuten perunassa säilyy se terveellisin kerros, joka on juuri siinä kuoren alla ja joka lähtee takuuvarmasti silloin kun kuorimaveitsellä peruna kuoritaan.

Henk koht. olen sitä mieltä että peruna on hyvää. Paitsi silloin kun se keitetään kuorittuna.

Ja kunhan lapset kasvavat, oppivat takuuvarmasti kuorimaan perunansa.

Oli sitten kuinka "metsämaalaista" (tirsk).

Vierailija
68/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan noitakin paljon mutta meillä eskarilainen kertaa lempiruuakseen uunimakkaran ja mummonmuusin "jota äiti AINA tekee".

Huvittavaa vain kun meillä on tuota ollut tasan kaksi kertaa ruokana koko hänen elämänsä aikana ja normaalisti syödään ihan tavallista, itse tehtyä kotiruokaa. Itse pidän mummonmuusia vastenmielisen makuisena mutta kyllä sekin alas on menny kun on oltu sairaana eikä ole muuta jaksanut.

Vierailija
69/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on lasten suurta herkkua osasivat 4v kuoria perunat jo itse.

Toisilla ilmeisesti paljon eineksiä tai härän sisäfilettä jokapäivä.

Ei ihme et koulussa ei osata syödä.

mutta MITÄ ne koulun safkat sitten on, jos ei eineksiä? Ainiin. Keittäjät tietty on väkertäneet koko heela hoidon ihan omin pikku kätösin ja aloittaneet aamuviideltä pilkkomaan porkkanaa soppaan.... ;D

JA meidän suurkeittiössä kyllä ollaan töissä puoli kuuden aikaan.

Toki esimerkiksi perunat tulee valmiiksi kuorittuina, mutta meillä kyllä tehdään kaikki ihan omin kätösin, kuten asian ilmaisit.

Ruoat pilkotaan edellisenä päivänä valmiiksi seuraavalle aamulle.

Tai no näin ainakin meillä savossa. En tiedä miten tuolla Suomineidon alapäässä asiat hoidetaan.

Ja tosiaan meidän keittiöstä lähtee ruoat useammalle ruokalalle, ei siis ole kyseessä mikään kyläkoulu.

Vierailija
70/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kummallista jos ei ollenkaan syödä tavallisia perunoita. Minä en syö meillä perunaa enkä juo maitoa, mutta lapsille kyllä laitan. On epäterveellistä syödä eineksiä- ei ne edes ole mitään oikeeta ruokaa, eikä pasta tai riisikään voi mitenkään korvata perunaa. Peruna on just sitä halpaa ja ravitsevaa perusruokaa mitä lapset tarvitsee. Mut onhan näitä nykyään jotka luulee kaikenlaisia puolivalmiita transrasvamössöjä ruuaksi ja ruokkii lapsensa pelkästään niillä. Tai pastalla jonka ravinto-arvot tummanakin on surkeet verrattuna juureksiin. Yksinkertaisesti hölmöä.

Vierailija
71/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödä keitettyjä perunoita usein, mutta ne nyt vaan kuuluvat SUOMALAISEEN ruokaan niin kiinteästi, että todella hassulta kuullostaa kun monet eivät niitä ikinä tee!!!

Perunan keittäminen kuorineen säilyttää ravintoaineet parhaiten, siksi emme keitä niitä kuin muussiin kuorittuna.

VINKKI: Lapin puikula tai Pito on keltainen ja maukas perunalajike, kannattaa kokeilla jos on traumoja koulun kumiperunoista! Ja hyvä jauheliha-ruskeakastike perunoiden kanssa, mikä sen parempaa!

Vierailija
72/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei koskaan tehdä mitään tuoreista perunoista, vaan ostetaan pelkästään valmiiksi prosessoituja perunoita. Harvoin tosin niitäkään.

Olen allerginen raa'alle perunalle. Jo kaupassa perunalaarin kohdalla saan kivat reaktiot :/

Eikä minun mahani hirveästi tykkää kypsennetystäkään perunasta, joten itse en syö perunaa missään muodossa.

Vierailija
73/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä uusia perunoita oikeastaan koskaan, kun uusien perunoiden maku on meistä paha. Ruotsinlaivoilla ja ulkomaanmatkoilla käymme, mutta emme syö siellä keitettyä perunaa vaan jotain mikä on meistä paljon parempaa! Metsäläiset on minusta niitä, joiden ruokavalion peruspilarit on keitetyt perunat kera soossin. Olen varma, että minun lapseni tunnistavat paljon sellaisia ruokalajeja joista monet muut suomalaislapset eivät ole ikinä kuulleetkaan. Tunnistavat he perunankin kyllä, mutta eivät tykkää siitä. Kaikki muu oikeastaan heille kelpaakin.

"MEISTÄ perunoiden maku on pahaa." Tämä kiteyttää kaiken eli kun ei jostain itse pidetä, niin opetetaan lapsetkin olemaan pitämättä. Jos äiti sanoo, että ruoka on pahaa, niin eipä voi paljoa odottaa lapseltakaan. Oppi tulee sieltä kotona ja sille ei voi mitään, jos lapselle ei opeteta, miten ruokaan suhtaudutaan.

Ja huvittavinta on tuo ihmisten luokitelu syömisiensä peruteella. Jos perunan syöjät on metsäläisiä, luokitelisin teidät trendipelleiksi, jotka syövät kaikkea mikä kuulostaa hienolta ja on peräisin ulkomailta, ei missään nimessä Suomesta.

Vierailija
74/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehellisesti metsämaalainen ja syödä perunoita ja nakkikastiketta.

Eikä hävetä tippaakaan, päinvastoin!:)

Vierailija
75/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti tekee muusin jauhoista? Vai tarkensitko vielä lisäkysymyksillä... Ihan pöllö provo.

Koitahan nyt.

Vierailija
76/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes joka päivä! Lapsia 4, iältään 3-13v., perunoita menee n.5kg viikossa arkena, lomalla jopa 8-10kg viikossa. Olemme kaikki hoikkia, joten peruna ei ole meitä lihottanut :)

Vierailija
77/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kansainvälisiä, ei vaan pysty enää syömään perunaa vaan mieluummin aasialaista ja muuta vähän trendikkäämpää. Peruna on junttia metsäläistä.

Onneksi se toimii toisinkin päin :) Meidän japanilaisen ystäväperheen ykkösruoka kesällä on uudet perunat ja silli. Mökkiviikonlopuina sovitaan monta pakettia kukakin tuo Kabanossia saunan jälkeen takassa grillattavaksi. Ja lapsille tehdään ahvenkeittoa (itse ongituista ahvenista) johon laitetaan paaaaljon perunaa ja kuohukermaa!

Ehkä kerran vuoteen syödään yhdessä jotain sushia, shabushabua tai yakinikua. Ja me nähdään usein :) Mut näinhän se varmaan menee ettei varsinkaan täällä Suomessa osata omaa ruokakulttuuria arvosteta vaan muiden jutut tuntuu usein paremmilta ja ne omat ruoat "junteilta metsäläisiltä". Tietenkään kenenkään ei ole pakko tykätä perunasta, mutta kyllä mun mielestä kuitenkin sen omankin ruokakulttuurin perusasiat olisi hyvä opettaa lapsillekin, ihan nyt noin sivistyksenkin kannalta. Tottakai tuon japanilaisenkin perheen lapset tuntevat japanilaisen ruokakulttuurin (kuten myös muuten japanilaista kulttuuria) ja syövät sitä hyvällä halulla, vaikka perheen ruokavalio onkin nykyisin aika "kalaan painottuva suomalainen"

Vierailija
78/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö te bulgurin ystävät seuraa aikaanne laisinkaan? googlettakaapa vaikka sanna annukka.

ja kansainvälisiä, ei vaan pysty enää syömään perunaa vaan mieluummin aasialaista ja muuta vähän trendikkäämpää. Peruna on junttia metsäläistä. Onneksi se toimii toisinkin päin :) Meidän japanilaisen ystäväperheen ykkösruoka kesällä on uudet perunat ja silli. Mökkiviikonlopuina sovitaan monta pakettia kukakin tuo Kabanossia saunan jälkeen takassa grillattavaksi. Ja lapsille tehdään ahvenkeittoa (itse ongituista ahvenista) johon laitetaan paaaaljon perunaa ja kuohukermaa! Ehkä kerran vuoteen syödään yhdessä jotain sushia, shabushabua tai yakinikua. Ja me nähdään usein :) Mut näinhän se varmaan menee ettei varsinkaan täällä Suomessa osata omaa ruokakulttuuria arvosteta vaan muiden jutut tuntuu usein paremmilta ja ne omat ruoat "junteilta metsäläisiltä". Tietenkään kenenkään ei ole pakko tykätä perunasta, mutta kyllä mun mielestä kuitenkin sen omankin ruokakulttuurin perusasiat olisi hyvä opettaa lapsillekin, ihan nyt noin sivistyksenkin kannalta. Tottakai tuon japanilaisenkin perheen lapset tuntevat japanilaisen ruokakulttuurin (kuten myös muuten japanilaista kulttuuria) ja syövät sitä hyvällä halulla, vaikka perheen ruokavalio onkin nykyisin aika "kalaan painottuva suomalainen"

Vierailija
79/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä aiemmilla vastaajilla ei syödä keitettyjä perunoita?

Se on kuitenkin (etenkin höyrytettynä) kaikkein terveellisin muoto. Ja omasta mielestäni myös yksi parhaista.

(En ole ap.)

Totta. Ihmettelen suuresti että keitettyjä perunoita ei syödä!! Mitä te teette lapsillenne??

Vierailija
80/199 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitetty uusi peruna ja siihen sipaisu voita! Ai että, herahtipa vesi kielelle. Ja viel joutuu tätä herkkua odottamaan monta kuukautta.

Perunoista sen verran, että te perunan vihaajat, jos inhonne on perua jostain laitosruokalasta, niin suosittelen maistamaan eri perunan lajikkeita, niissä on huimia eroja. Kaikki peruna ei maistu samalle.