Naapurin lapsi hoidossa meillä. Aika uskomaton juttu ruokailuun liittyen.
Naapurin rouvan piti viedä heidän vauva lääkäriin ja joutuivat olemaan useamman tunnin siellä. Tarjouduin ottamaan heidän 5-vuotiaan meille siksi aikaa,kun heillä ei ole juuri tukiverkkoja täällä. Ovat melko uusia naapurieta, eikä tunneta vielä hirmu hyvin, mutta sen verran kuitenkin, että lapsen hoito oli kummallekin ok juttu.
Tein ruuaksi nakkikastiketta ja perunoita. Naapurin muksu sanoi, että tykkää kys. ruuasta, kun kerroin mitä tuleman pitää. Kysyin lapselta, että osaako kuoria perunat. oli ihan hiljaa ja selvästi hiukan ihmeissään. Kuorinpa sitten perunat hänelle ja pistin kastiketta päälle. Lapsi katsoi ihmeissään hetken ja kysyi missä perunat on. Näytin, että siellä kastikkeen alla. Lapsi sanoi, ettei noi ole perunoita. Olin ihan h moilasena ja kun kyselin tarkemmin, selvisi, että heillä perunat on ranskalaisia tai muussi jauheesta.
Ja eivät ole karppeja eli sen puoleen eivät perunoita välttele, mut ilmeisesti heillä perunat syödään vaan em. muodossa.
Kommentit (199)
Ja tämän vastauksen jälkeen en todellakaan ihmettele, jos lapset ei tunne perusruokien raaka-aineita.
Meille perusruokaa on pavut, linssit, riisi, couscous, bulgur, kala, kana, liha, vihannekset eri muodoissaan.
Ei makkarasoppa, keitetyt perunat tai nakkikastike.
nyt useammin kun lapset tykkää niistä.
Mutta eivät TAATUSTI osaisi niitä kuoria!!
Jos teen keitettyjä kattilassa, niin kuorin ne ennen keittämistä!
Tosi ällöä ja epähienoa tarjota perunoita kuorineen, just tosi metsämaalaismeininkiä.
Monesti teen niitä heill lounaaksi vain mikrossa pari kpl kerrallaan.
Meilläkin oli monta vuotta ettei perunoita ollut keitettynä, eikä meillä yleensä niitä edes ollut kotona.
Itse inhoan perunoita.
muuta kuin mädin kanssa jouluna. Emme vaan niistä välitä, kuten emme nakkikastikkeestakaan.
yleensä jouluna syödään herkkuruokia
keitettyjä pottuja,enne kuorin valmiiksi ennen keittämistä.Nykyään perhe haluaa kuoripotut kun ovat paremman makuisia.Mies ja teinit syö lähes aina kuorineen ja minä ja poika 4v kuorittuja.
Vaikkei meillä perunoita syötäisi ihan alkuperäisessä muodossaan (syödään kyllä), niin kyllä minua ainakin hävettäisi jolleivat omat esikouluikäiset lapseni osaisi kuoria perunoita! Esim. koulussa ja kylässäkin jos ja kun niitä sattuu olemaan...
Hävetkää te vanhemmat jotka opetatte lapsistanne uusavuttomia.
Mun lapsi ei kans varmaan tule tunnistamaan kuoriperunaa, kun en ole varmaan kymmeneen vuoteen niitä keitellyt, enkä usko että meno muuttuu lapsen kanssakaan (tai eihän sitä koskaan tiedä).
Samoin koen syyllisyyttä jo nyt siitä, että lapseni on varmasti koulun ekalla hiihtotunnilla aivan pihalla, kun ei ole suksia koskaan eläissään nähnytkään. Oma innostus tähän jaloon kansallislajiin sammui kolmattakymmenettävuotta sitten juurikin noilla koulun pakkohiihtotunneilla. Täytynee toivoa, että kasvihuoneilmiö etenee ripeästi...
Täytynee toivoa, että kasvihuoneilmiö etenee ripeästi...
lämpiäminen nyt vaikuttaa kuitenkin todennäköisesti niin, että ilmasto kylmenee.
kokeilkaapa huviksenne kananakkikastiketta ja pottuja, voi ett tuleekin vesi kielelle. käy sääliksi, jos lapset eivät saa ikinä perunaa, se on todella hyvää ja maistuu hyvin lapselle. Kokeilkaapa vaikka. Minäkin pidättäydyin ehkä pari vuotta perunoiden keitosta, kun oli syli täynnä vaippaikäisiä, mutta nyt kun ovat kasvaneet niin pastan tilalla aina perunaa. Nami nami!
p.s ap:lle itsekään en kuorinut omia perunoita kotioloissa alle 13v!!! opettelin naama punaisena vasta ylä-astella....
Täytynee toivoa, että kasvihuoneilmiö etenee ripeästi...
lämpiäminen nyt vaikuttaa kuitenkin todennäköisesti niin, että ilmasto kylmenee.
No voi sun helv... pitääkö mun nyt oikeesti vielä vanhoilla päivillä opetella hiihtämään. Eiks se sit vois kylmetä niin paljon ettei täällä perunakaan kasvais. En kai mäkään mikään superäiti oo ;-D
kokeilkaapa huviksenne kananakkikastiketta ja pottuja, voi ett tuleekin vesi kielelle. käy sääliksi, jos lapset eivät saa ikinä perunaa, se on todella hyvää ja maistuu hyvin lapselle. Kokeilkaapa vaikka. Minäkin pidättäydyin ehkä pari vuotta perunoiden keitosta, kun oli syli täynnä vaippaikäisiä, mutta nyt kun ovat kasvaneet niin pastan tilalla aina perunaa. Nami nami!
p.s ap:lle itsekään en kuorinut omia perunoita kotioloissa alle 13v!!! opettelin naama punaisena vasta ylä-astella....
vesikastanjaa, vihreää valkosipulia, okraa, kik-herneitä, bulguria, keittobanaania, mustasilmäpapuja, viininlehtikääryleitä....nami nami, käy sääliksi jos lapset eivät saa ikinä noita herkullisia ja tervellisiä ruoka-aineita.
jottei raukka olis ihan pihalla koulun mennessään. Vanhemmuuteen kuuluu tehdä sellaisiakin asioita, joista ei itse pidä.
jottei raukka olis ihan pihalla koulun mennessään. Vanhemmuuteen kuuluu tehdä sellaisiakin asioita, joista ei itse pidä.
Kyllä mä pidän, en vaan osaa = en pysy pystyssä. Kerran koitin aikuisiällä ja meni peukalo sijoiltaan. Ei oo varaa olla sairaslomalla talviurheilun takia. Olen kyllä joutunut tekemään paljonkin lapseni eteen sellaista mitä en muuten tekisi.
Miten kesällä, kun on paljon kalaruokia ja uusia perunoita? En kyllä tiedä ketään, joka ei söisi uusia perunoita kesäisin jopa monta kertaa viikossa.
Melkein aina kaikissa buffet-pöydissä on keitettyjä perunoita, esim. juhlissa, häissä, hautajaisissa, "ruotsinlaivoilla" tms.
No tietenkin sitten päiväkodissa ja koulussa niitä on, mutta kyllä ennen niissä oloa luulisi törmäävänsä keitettyymn perunaan, ellei ole joku metsäläinen, joka ei ikinä käy missään.
Emme mekään talvisin mitenkään hirveän usein tee keitettyjä perunoita, ehkä kerran kuussa. Mutta silti..
Ei meillä ainakaan. Samat kalat siellä kaupan pakastealtaassa on kesällä kuin talvellakin. Eikä meillä ole kalaa oikeastaan koskaan.
Omat lapseni ovat onnekkaassa asemassa. Pappa vie hiihtämään pari kertaa viikossa ja lapset tykkää todella paljon. Itse en edes osaa hiihtää. Käyn lasten kanssa lenkillä, lapset hiihtää minä juoksen.
mä olen tullut tulokseen, että lähes kaikki lapset ovat jollain lailla ruokarajoitteisia, sitä vaan ei arkioloissa tajua, kun ne on tottuneet kotinsa tarjoamisiin, mutta sitten kylässä voi tulla vaikeaa.
nimim. tosi krantut lapset
Mutta sen verran on ollut että lapset kyllä tietää.
Nakkikastiketta aniharvoin.
Ja toisaalta en ihmettelisi, vaikka oma 5v väittäisi myös naama peruslukemilla, että meillä on vaan ranskalaisia. Tai vaikka pelkästään karkkia.
Tuntuu että tekee sitä ihan vaan huijatakseen "parempaa" ruokaa itselleen.
Ja toisaalta en ihmettelisi, vaikka oma 5v väittäisi myös naama peruslukemilla, että meillä on vaan ranskalaisia. Tai vaikka pelkästään karkkia.
Tuntuu että tekee sitä ihan vaan huijatakseen "parempaa" ruokaa itselleen.
naapurillekin oli valehdellut että on maitoallergikko, kun halusi mielummin juoda mehua kuin maitoa.
keitetyt perunat maistuvat ankealle. Meillä syödään vihanneksia, joskus perunamuusia, pastaa tai ohraa.