Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Germaanista filologiaa opiskelleet!

Vierailija
25.01.2011 |

Olen ajatellut aloittaa germaanisen filologian opiskelut Oulun yliopistossa (jos siis pääsen sinne) ja koska asun aika kaukana Oulusta, haluaisin suorittaa suurimman osan kursseista etänä/tenttimällä. Perusopinnot minulla on lähes kaikki kasassa (olen ollut toisessa yliopistossa aiemmin) ja tavoitteena olisi kandin tutkinto.

Onko hirvee homma, jos meinaa lähes kaiken tenttiä? Miten paljon on kursseja, joissa läsnäolopakko?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielissä on paljon läsnäoloa ja harkkaryhmiä. Noin ylipäänsän yliopistossa ekana vuonna voi suorittaa kaiken tenttimällä, mutta ei kannata, koska siinä vaiheessa on tarkoitus tutustua oppiaineen käytänteisiin, oppia sen kulttuuri jne. Näitä ei lue tenttikirjoissa, ne oppii vaan osallistumalla siihen kulttuuriin ja keskusteluihin jne. Tokana ja kolmantena vuonna on aika paljon erilaista praktikumia ja kollkviota ja proseminaaria ja seminaaria ja pakollista tiedonhakukurssia ja tieteellisen kirjoittamisen kurssia jms, joiden suorittaminen etänä on käytännössä mahdotonta. Joudut oleen läsnä noin kahtena tai vähintään yhtenä päivänä viikosta. Kolmosvuoden lopulla ja siitä eteenpäin ei sit tarvi tulla laitokselle välttämättä kuin kuulemaan kommentit gradusta ja sekin voi joskus onnistua kirjeitse tai puhelimitse.

Vierailija
2/5 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käytännössä sen eka vuoden. Yhden(tai jopa kaksi) päivää viikossa voisin käydä Oulussa, sehän olisi vielä ok. Toiveena olisi kuitenkin, että sen enempää ei tarvitsisi, matkaa kun on lähes 150km ;-)

Mutta riippuu varmasti siitä sivuaineesta sitten, miten kaikki käytännössä onnistuu. Ajattelin ottaa sivuaineeksi kaupallisia aineita ja niissähän tenttiminen sujuu helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmissä oman kokemukseni mukaan. Kielten opiskeu etänä lähes mahdotonta.

Vierailija
4/5 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kieliä kuitenkin, ja niiden huono puoli on kyllä se läsnäolokurssien paljous. Vaihdoin pääainettakin sen vuoksi, että alkuperäisessä pääaineessa ei ollut tenttimismahdollisuuksia juuri lainkaan, mutta toisessa kielessä oli ilmeisesti resurssit sen verran pienemmät että läsnäolokursseja oli vähemmän ja tenttimismahdollisuuksia siis enemmän.

Itse olen tehnyt sivuaineita sitten avoimen puolella, ja siellähän etäopiskelu onnistuu mainiosti.

Vierailija
5/5 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaa en ole opiskellut enkä Oulussa, mutta kieliä muualla, ja todellakin yliopistolle piti aikoinaan raahautua melkein joka päivä. Osan kursseista olisi varmasti voinut tenttiäkin, mutta paljon on pakollista.

Pakolliset kurssit voisi tuntimäärän puolesta ehkä mahduttaa kahteen työpäivään, mutta ei ole mitenkään taattua, että kyseisiä kursseja järjestetään juuri samoina päivinä. Todennäköisempää on, että yhden pakollisen kurssin ainoa ryhmä on maanantaina, toisen keskiviikkona ja kolmannen perjantaina...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä