Mies synnytyssimulaattorissa
Hauska video (englanninkielinen), jossa juontajamies kokeilee miltä synnytyspoltot tuntuvat. Sillä oli lähtöoletus, että naiset valittaa synnyttämisestä niin paljon, koska niillä on vaan niin matala kipukynnys jne.
Luovutti kolmen tunnin jälkeen ja vaikutti aika järkyttyneeltä, kun simulaatiota seuraava lääkäri rauhallisesti selitti, että ensikertalaisella synnytys jatkuisi keskimäärin vielä n. yhdeksän tuntia.
Miehen loppukommentti (noin ihan summittain käännettynä): "Kaikille naisille jotka tätä katsovat - erityisesti vaimolleni: luulin tietäväni, minkälaista synnyttäminen on, mutta ei sitä voi tajuta.... Maailman miehet, te ette VOI tajuta. Unohtakaa koko kipukynnysjuttu. Naiset voittaa tässä jutussa ja miehet ei, piste."
Kommentit (14)
Ai se on joku kivunsietokisa naisten ja miesten välillä. Nyt vasta hoksasin. Mutta totta kai, kaikestahan pitää saada aikaan sukupuolien välinen vastakkainasettelu.
Olen minä ainakin joskus törmännyt miesten vastaaviin vähättelyihin ("virtsakivet on paljon pahempi juttu"). Minusta tuo juontaja oli aika herttainen, ja oli hauska nähdä miten kokemus lisäsi sen arvostusta ihan omaakin vaimoa kohtaan.
ei kestäisi kuin tunnin korkeintaan. Tossa sen on oli vähän niin kuin pakko sinnitellä kauan. Kauhulla odotan mun mieheltä typerää kommenttia synnytyksessä, on siis miehelle eka kera, varmaan kans kuvittelee että ei se nyt niin kauheaa voi olla.
Oli jännä katsoa, miten "supistusten" aikaan asennot ja heijaaminen oli ihan kuin oikeasti synnyttävällä..
Vielä todentuntuisempi olisi ollut, kun mies olisi vielä topattu painavalla mahalla, ei olisi silloin pystynyt mutkuamaan miten sattuu..=)
Mulla oli käynnistetty synnytys, ja heti ekalla käynnistysyrityksellä jouduin lähes kestokramppiin. Tiuhoilla supistuksilla ei ilmeisesti ollut paljon tehoa mutta olivat kipeitä, oksensin ja olin puolitajuton. Latenssi+avautumisvaihe kesti yli 30 tuntia. Ponnistusvaihe oli sen jälkeen helpotus, 20 minuuttia. Tikkaamaan tosin jouduttiin pitkään, mutta oli ihana tavata oma lapsi ja olin iloinen, että molemmat selvisimme kuitenkin hyvin.
Ei jäänyt traumoja ja voisin yrittää uudelleenkin. Hieman kuitenkin kismittää, että olen kuullut mieheni kertoneen muille synnytyksestä: "Helppo ja nopea oli, kesti alle puoli tuntia!" :)
Mun yli 30 tunnin lähes kestokramppi paikallistui selvästi ns. kakkoseen. Ei siinä auttanut sitten jyväpussit, Tens-laitteet tai hieronta, ja kengurupallolta hyppäsin ylös vähän äkkiä. Ois ne tolle videon miehelle voineet laittaa elektrodin sinnekin. ;)
Mieheltä vain puuttui 15kg punnus mahasta ja olisi voinut syödä vaikka kilon karkkia ennen tuota, niin se olisi vastannut sitä yrjötyksen tilaa. Myös laksatiivi olisi ollut paikallaan.
Sen jälkeen olisi voinut työntää 1,5l pullon peräreikiöönsä. Kas näin olisimme melko lähellä totuutta.
t: synnyttänyt nainen
Mieheltä vain puuttui 15kg punnus mahasta ja olisi voinut syödä vaikka kilon karkkia ennen tuota, niin se olisi vastannut sitä yrjötyksen tilaa. Myös laksatiivi olisi ollut paikallaan.
Sen jälkeen olisi voinut työntää 1,5l pullon peräreikiöönsä. Kas näin olisimme melko lähellä totuutta.
t: synnyttänyt nainen
Niin assua, niin totta.
että onkohan jotain sellaista juttua, jonka vain miehet voivat kokea? Ja minkälainen simulaattori tarvittaisiin, että nainekin voisi sitä kokeilla?
Ei mlle tule muuta mieleen kuin, öö... erektio? Ejakulaatio? ...Kaljuuntuminen?
Olen muuten yhdeltä nettituttavalta kuullut myös jostain kuukautiskipu-ja menkkavuotosimulaatorista, jonka joku käsitetaiteilija oli suunnitellut miehille. (En nyt rupea etsimään googlella...:D) Joku ärsytyskynnystä madaltava hormonicocktail siihen kyllä pitäis varmaan vielä lisätä!
ja nyt ne simulaattorijutut oli vaan vatsalihaksissa?
Ei ne kaikilla reisissä tunnu, itsellä tuntu vain selässä ja ihan hiukan vatsan puolella. Olis voinnu olla simulaattorit reisissä ja alaselässä lisäksi.
Vatsassa (ja vähän selässä) ainoastaan. Mutta kylläpä tuntuikin.
Mut joo, se kaaressa lentävä laatta puuttui tuolta mieheltä.
jolloin vasta "avautui" se vatsapuolen supistustunne, mikä olikin paljon pahempi ja vaikeampi kestää. Kun synnytys läheni, alkoi reidet täristä. Tosiaan niitä elektrodeja olisi voinut olla vähän laajemmin ympäri kehoa, minusta ainakin sellainen laaja kipu on helpompi kestää kuin paikallinen. Ja laajan kivun kohdalla sellainen oma rentoutuminen ja endorfiinien vapautuminen mielestäni auttaa paremmin.
Ei tuossa selvästikään ollut tarkoitus koko synnytystä mallintaa, luulen että tuo supistus ja supistuksen voimakkuus on helppo suhteuttaa ja verrata, siksi se valittiin tällaiseen miehille (?) suunnattuun ohjelmaan. Ohjelman ideahan oli kai kivunsiedon testaaminen tai kivuliaiden suoritusten vertailu. Ja korostettiinhan siinä että tämä supistelu on vain osa synnytystä, ja avautumisvaihe on kivuttomin vaihe.
Ai se on joku kivunsietokisa naisten ja miesten välillä. Nyt vasta hoksasin. Mutta totta kai, kaikestahan pitää saada aikaan sukupuolien välinen vastakkainasettelu.